پنج شنبه, فروردین ۹, ۱۴۰۳

اجرای سند تکامل همه جانبه کودکان در سه استان کلید خورد

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اجرای سند رشد و تکامل همه جانبه کودکان (ECD) در سه استان کشور (در هر استان یک شهرستان) به صورت آزمایشی آغاز شده است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اجرای سند رشد و تکامل همه جانبه کودکان (ECD) در سه استان کشور (در هر استان یک شهرستان) به صورت آزمایشی آغاز شده است.

به گزارش تعاون آنلاین، انوشیروان محسنی بندپی روز سه شنبه در اولین کنگره بین المللی و پنجمین کنگره ملی آموزش و سلامت کودکان پیش از دبستان ایران در دانشگاه علوم بهزیستی افزود: این سند در ملارد استان تهران، دیوان دره استان کردستان و زرند کرمان با همکاری وزارت بهداشت به اجرا درآمده است و امیدواریم آموزش و پرورش نیز به تیم اجرایی این سند ملحق شود.

بر اساس این سند باید به ارتقای شاخص های سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی و تمام ابعاد تکاملی کودکان کشور دست یافت و محور اجرای آن نیز خانواده، مراقبان کودک، فامیل و سپس تمام طیف وسیع جامعه است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: دوران پیش از دبستان، طلایی ترین دوران زندگی انسان است؛ چراکه فرد را برای ارزش هایی مانند مسئولیت پذیری، عدم طعنه زدن به دیگران و اخلاق مداری آماده می سازد.

محسنی بندپی گفت: هر نظام سیاست گذاری که به اهمیت دو واژه سلامت و آموزش پی برد، بستر رفاه، آسایش و به زیستن را برای مردم کشور خود فراهم می کند.

وی افزود: سنین زیر ۶ سال دوره ای ویژه در نظام آموزش و پرورش و شکل پذیری شخصیت آحاد جامعه به شمار می رود؛ چراکه بنیان های فکری و ذهنی و شخصیت پذیری افراد در این سنین شکل می گیرد.

محسنی بندپی خاطرنشان کرد: مطالعات نشان می دهد که کشورهایی در ۱۰ سال آینده از مرحله «در حال توسعه» به مرحله «توسعه یافتگی» می رسند که به مقطع پیش از دبستان توجه ویژه ای داشته باشند.

وی تاکید کرد: توسعه یافتگی کشورها بر اساس بنگاه های اقتصادی نیست، بلکه به میزان سرمایه گذاری آنها روی نظام رشد و تکامل یکپارچه کودکان در سنین قبل از دبستان بستگی دارد.

معاون وزیر رفاه اظهار داشت: فنلاند به عنوان کشور موفق توسعه یافته، بیشترین سرمایه گذاری خود از محل تولید ناخالص داخلی روی نظام رشد کودکان پیش از دبستان، هزینه کرده است.

محسنی بندپی با اشاره به آهنگ شتابان تغییرات محیطی گفت: در چنین شرایطی باید بستر آموزش را در راستای سلامت اجتماعی، جسمی، روانی و معنوی برای کودکان فراهم آوریم.

وی یادآور شد: سازمان بهزیستی کشور در بحث رشد و تکامل و شخصیت پذیری در مقطع مهدکودک قدمتی ۴۰ ساله دارد و به عنوان متولی سیاست گذاری برای این سنین در قانون مشخص شده است.

محسنی بندپی تصریح کرد: تامین یک وعده غذای گرم در مهدهای هفت استان کم برخوردار و مهدهای حاشیه شهرها در راستای رشد همه جانبه کودکان صورت گرفته است که طبق اعلام وزارت بهداشت با اجرای این برنامه، سوءتغذیه در این مناطق تا ۵۰ درصد بهبود یافته است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر هفت هزار و ۸۰۰ مهد روستایی، هشت هزار مهد شهری و ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ مهد در حاشیه کلانشهرها فعالیت دارند اما در تمام این فعالیت ها و با احتساب مقطع پیش از دبستان تحت پوشش آموزش و پرورش، فقط توانسته ایم آموزش ۱۵ درصد از کودکان در سنین قبل از مدرسه را پوشش دهیم و ۸۵ درصد ظرفیت ما خالی است.

درج دیدگاه