جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

تعاونی «مرو» همه کار می کند

از تامین آب کشاورزی تا پرداخت وام هزینه های آموزشی

تعاون آنلاین – با وجود اینکه خاک منطقه «مرو» در کنیا مرکزی بسیار حاصل خیز است، اما بارش های پیش بینی ناپذیر کشاورزی را بدل به کاری همراه با چالش های بسیار کرده است. از این گذشته تغییر در الگوی بارش ها که به خاطر تغییرات آب و هوایی به وجود آمده ریسک کشاورزی را بیشتر از قبل کرده است. اما یک پروژه آبیاری از سال ۱۹۸۷ شروع شد و آب مورد نیاز ۲ هزار خانواده (حدود ۲۰ هزار نفر) را تامین کرد و توانست یک تجارت درخشان راه اندازی کند که هم اکنون به بیش از ۵۰۰ عضو خدمات می دهد.

پروژه آب «انگورو گاکیروه» (NGWP) در سال ۱۹۸۷  در «مرو» (MERU) توسط دولت ایتالیا برای رساندن آب از رود «کیتینو» نزدیک کوه «کنیا» انجام شد. در ابتدای پروژه ۱۳۴ کشاورز همکاری داشتند. مدیریت هماهنگی پروژه بر عهده «اندرو بوتا» بود که از سال ۱۹۵۵ در نایروبی زندگی می کرد.

قوم «تاکارا» ، یکی از قوم های منطقه «مرو» از مناطق در معرض خشکسالی بود. این قوم از طریق کشاورزی و کاشت ارزن و ذرت امرار معاش می کردند. ایده اصلی پروژه کمک به این قوم بود تا امنیت غذایی بالاتری داشته باشند. اما در سال ۱۹۹۱ «اندرو» کشاورزان را تشویق کرد که چای ترش هم کشت کنند. بدین ترتیب فاز دوم پروژه با نام تجاری «مرو» برای تولید چای ترش شروع شد.

«مرو» داروهای گیاهی تولید شده در این منطقه را می خرد و در قالب یک برند از شرق افریقا به مناطق مختلف از اروپا (عمدتا ایتالیا) گرفته تا ژاپن صادر می کند. برند «مرو» توانسته تولیدات خود را گسترش دهد و انواع و اقسام مربا، سس، پودر فلفل قرمز و شربت میوه های گرمسیری تولید می کند.

«مرو» به کشاورزان عضو پروژه فرصت می دهد تا محصولات خود را به فروش برسانند، سود بیشتری ببرند و از واسطه ها در امان باشند. این تعاونی ۴۶ نفر را استخدام کرده است تا سیستم های آبیاری مدیریت و بر آنها نظارت کنند و همچنین محصولات مرو را بسته بندی کنند. علاوه بر این بین ۲۰ تا ۱۰۰ نفر از زنان محلی به صورت فصلی برای خشک کردن چای و عمل آوری مربا و سس به کار گرفته می شوند. در کنار اینها کلاسهای آموزشی کشاورزی برای کشاورزان برگزار می شود.

به گزارش تعاون آنلاین، گروه پس انداز و توسعه مرو نیز در سال ۲۰۰۵ راه اندازی شد تا کشاورزان برای خود موسسه اعتباری داشته باشند. این تعاونی اعتباری به سرعت پیشرفت کرد تا جایی که امروز ۴۵۹ عضو دارد که از خدمات اعتباری تعاونی استفاده می کنند. تعاونی مرو خدمات مختلفی از جمله وام توسعه، هزینه های آموزش، وام فوری و کسب و کار و کشاورزی به اعضا می دهد.

از برنامه های پیش روی تعاونی این است که در آینده ای نزدیک تعداد اعضای تعاونی را به ۱۰۰۰ نفر و سرمایه موسسه اعتباری خود را به ۱۰ میلیون شیلینگ کنیا ( ۱۰۳ هزار دلار) برساند.

DSCN0905

درج دیدگاه