جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

ربیعی اعلام کرد:جزییات برنامه اشتغالزایی در سال آینده

وزیر تعاون، کار ور فاه اجتماعی جزییات برنامه های اشتغالی دولت در سال آینده را تشریح کرد . به گزارش تعاون آنلاین، وی با تاکید بر اینکه بخشی از برنامه های اشتغال سال ۹۷ در تداوم طرح های سال ۹۶ خواهد بود، گفت: آموزش در محیط کار واقعی در اولویت طرح های اشتغال است. دکتر […]

وزیر تعاون، کار ور فاه اجتماعی جزییات برنامه های اشتغالی دولت در سال آینده را تشریح کرد .

به گزارش تعاون آنلاین، وی با تاکید بر اینکه بخشی از برنامه های اشتغال سال ۹۷ در تداوم طرح های سال ۹۶ خواهد بود، گفت: آموزش در محیط کار واقعی در اولویت طرح های اشتغال است.

دکتر علی ربیعی در گفت و گو با ایرنا، با اشاره به این که در نشست های متعدد با حضور رئیس جمهوری برنامه های اشتغالزای دولت ارائه و در خصوص آن ها بحث و بررسی صورت گرفته است، تصریح کرد: بخشی از این طرح های اشتغالزا مربوط به سیاست های بازار کار و مبتنی بر حمایت از تولید در بخش های کشاورزی، صنایع دستی، بنگاه های کوچک و خرد، گردشگری و سلامت، صنایع خلاق، فرهنگ و هنر است.

وی گفت: برای هر یک از حوزه های یاد شده، هدف گذاری های مشخص مبتنی بر بازار شغل صورت گرفته است و هریک سهم مشخص را به خود اختصاص خواهند داد.

دکتر ربیعی با تاکید بر صنوف مختلف اضافه کرد: آموزش در محیط کار واقعی و کارورزی برای فارغ التحصیلان به عنوان دو طرح مهم اشتغال در دستور کار قرار دارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: با توجه به محدودیت منابع، تاکنون حدود ۲۷ هزار نفر از طریق کارورزی مشغول به کارشده اند؛ در طرح آموزش در محیط کار واقعی نیز با پوشش سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور پیش بینی می شود که نظیر طرح کارورزی ۷۰ درصد افراد تحت پوشش، پس از پایان دوره شاغل شوند.

وی تاکید کرد: در هر دو بخش یاد شده، کارت های مهارت پس از دوره ارائه می شود و سعی بر این است که در صورت تمایل طرفین مشوق های بیمه ای نیز شامل این طرح شود. همچنین سیاست ماندگاری در بنگاه ها به عنوان یک استراتژی دنبال می شود.

دکتر ربیعی اعلام کرد: در این چارچوب، صنوف می توانند با افرادی که سابقه بیمه ای نداشته اند، مذاکره کنند و آنان را تحت آموزش های فنی و حرفه ای قرار دهند.

دکتر ربیعی گفت: رقمی معادل ۳۷۰ هزار تومان به منظور یارانه دستمزد برای به کارگیری افراد شغل اولی در مناطق با بیکاری بالاتر از میانگین کشوری برای اجرا در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به برنامه دولت برای اصلاح حمل و نقل و محیط زیست و بافت های فرسوده در حوزه ساختمان، برش اشتغال این برنامه ها نیز با همکاری دستگاه های ذیربط بررسی شده است و با توجه به اینکه تحرک در این بخش در حدود ۴۰رسته شغل اصلی نیز ایجاد خواهد کرد که انتظار داریم در بخش حمل و نقل عمومی علاوه بر بهینه و نوسازی سوخت به تثبیت شغل و افزایش نیروی کار نیز دست پیدا کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار امیدواری کرد که در بودجه سال ۹۷ منابع خوبی برای بخش های ذکرشده در نظر گرفته شود.

دکتر ربیعی گفت: در کشورهایی که دوران سنگین رکود را پشت سرگذاشته اند حدود ۱.۲ تولید ناخالص داخلی برای سیاست های اشتغالی در نظر گرفته شده است.

شمول مقررات بیمه ای

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی در خصوص اجرای طرح کارورزی گفت: کارورزان تا یکسال در محیط واقعی کار بر اساس تفاهمنامه ای که میان فرد و کارفرما منعقد می شود می توانند به کسب تجربه عملی بپردازند و مشمول مقررات قانون کار نمی شوند.

«علی ربیعی» افزود: وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی به دلیل حق بیمه مدنی یا حوادث(۳۳۰هزار تومان) و یارانه دستمزد(ماهانه ۳۷۰هزارتومان) که برای هر کارجو به کارفرما می پردازد بر نحوه حسن اجرای کار نظارت دارد تا کارورز پس از دوره طی شده با توانایی و مهارت بیشتر بتواند کار خود را یا در همان بنگاه ادامه دهد و یا خود شروع کننده یک کسب و کار شود و یا حتی در بنگاه دیگری به کار مشغول شود.

براساس قانون کار کارفرما ملزم به پرداخت حداقل دستمزد، عیدی، پاداش و سنوات به نیروی کار است اما در طرح کارورزی فقط کارورز از سوی دولت بیمه مدنی می شود و یارانه دستمزد نیز به او تعلق می گیرد.

اشتغال در محیط واقعی کار که هم اکنون به شکل طرح کارورزی از سوی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی پیگیری می شود حاصل تجربه موفقی است که در بسیاری از کشورها تحقق یافته و این در حالی است که قرار نیست فقط با اجرای این طرح مشکل اشتغال کشور حل شود.

این طرح می تواند ١٠٠ هزار نفر را در محیط واقعی کار برای شروع یک فعالیت اقتصادی آماده کند.

درج دیدگاه