جمعه, فروردین ۳۱, ۱۴۰۳

استفاده از انرژی های پاک رمز موفقیت در رقابت

تعاون آنلاین – نمک، میگو و میوه های گرمسیری. اینها محصولاتی نیستند که تولیدشان ساه باشد اما کشاورزان کاستاریکایی با ۳۵ سال سابقه کشاورزی می توانند هر سه این محصولات را تولید کنند.

این تعاونی یکی از ۲۸ تعاونی موفقی است که توسط بنیاد “اویکو کردیت”، یک تعاونی سرمایه گذاری تاسیس شده است. سال ۱۹۷۴ بود که “کارلوس بونیلا” اولین قدم را برای دور هم جمع کردن تولید کنندگان نمک برداشت و بازار فروش آنها را ارتقا داد.

کارلوس در آن سال وقتی از دانشگاه به خانه بازگشت با انبوهی از نمک در انبار پدرش مواجه شد که برای زمان کمیابی نمک کنار گذاشته بود. اما تکنیک های جدید تولید نمک و توافق نامه هایی که با کشورهای همسایه برای تامین نمک وجود داشت به این معنی بود که پدر کارلوس و دیگر تولید کنندگان نمک در آن منطقه محکوم به خارج شدن از چرخه تجارت نمک هستند. وضعیت برای تولید کنندگانی که هنوز به روش سنتی و با استفاده از کوره نمک  را به اصطلاح می پختند مساعد نبود.

پختن نمک روشی قدیمی و غیرکارآمد و پر زحمت بود. کارلوس می گوید: روشی که آنها در پیش گرفته بودند باعث شکستشان بود و فرصت هرگونه پیشرفت را ازشان گرفته بود. آنها برای سوخت کوره چوب می ساختند در حالی که کشورهای همسایه از انرژی خورشیدی استفاده می کردند. کارلوس شروع به بنا نهادن یک تعاونی کرد و از ۴۸ تولید کننده نمک دعوت به همکاری کرد تا نمکشان را با انرژی خورشیدی خشک کنند.

اندکی بعد تعداد زیادی از اعضا رویه خود را تغییر دادند و به روش های جدید روی آوردند. همه چیز خوب بود تا سال ۱۹۹۵ که یک قرارداد همکاری بین کاستاریکا و مکزیک منعقد شد و تعاونی “کوناپروزال” با رقیب های بزرگی مواجه شد.

در نتیجه نیمی از زمینهای تعاونی به تولید میگو اختصاص پیدا کرد. تعاونی کوناپروزال تحت برند ” کامارونز دل سول” به تولید میگو روی آورد. در عین حال تعاونی خود را به عنوان وارد کننده نمک معرفی کرد و توانست از تهدید به وجود آمده فرصت بسازد. گستره فعالیت تعاونی در سال ۲۰۰۶ با کشت میوه های گرمسیری مثل انبه، پاپایا و آناناس گسترده تر شد. با تامین مالی تعاونی “اویکوکردیت” این تعاونی کاستاریکایی توانست سیستم خشک کردن میوه ها را راه اندازی کند و با وام دومی که از یک بانک آلمانی دریافت کرد ظرفیت تولید میوه خود را دو برابر کرد و ۳۵ نفر را استخدام کرد.

کارکنان تعاونی آموزشهای لازم برای استفاده بهینه از انرژی و امنیت کاری را می گذرانند. با کمک و تامین سرمایه تعاونی “اویکو کردیت” میوه هایی که کیفیت پایین تری دارند خوراک دام می شوند و آبی که برای شستشوی میوه ها مصرف می شود پس از تسویه دوباره به همین منظور استفاده می گردد.

کارلوس می گوید: اعضای ما حس می کنند که این جا برای خودشان است و محصولات خود را به جایی به غیر از تعاونی نمی فروشند چون ما محصولات را با بهترین قیمت می خریم.

او ادامه می دهد: تعاونی ما کارهای فرهنگی هم می کند مانند برگزاری نشست برای زنان و برپایی جشن ها و دوره های آموزشی برای اعضا. احترام و حمایت کلیدهای موفقیت یک کسب و کار و پیشرفت آن هستند. تعاونی ” کوناپروسال” ۱۰۰۰ هکتار زمین را در اختیار دارد که هر سال حداقل ۶۰ درخت جدید در آنها می کارد.

“اویکو کردیت” یک تعاونی جهانی است. این تعاونی سعی می کند عدالت اجتماعی را با به چالش کشیدن مردم و نهادهای مذهبی و حاکمیتی تحقق بخشد و از آنها بخواهد تا منابع خود را صرف سرمایه گذاری در زمینه مسئولیت اجتماعی و توانمند سازی افراد ضعیف جامعه کنند. نام اویکوکردیت از اسم یونانی “اویکو” به معنای خانه یا جامعه و “کردر” به معنای باور کردن می آید.

 

درج دیدگاه