سه شنبه, فروردین ۲۸, ۱۴۰۳

ایرانشهر به قطب ملی سوزن‌دوزی کشور تبدیل می‌شود

سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای سیستان و بلوچستان گفت: با تبدیل ایرانشهر به قطب سوزن‌دوزی کشور، مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای این شهرستان متولی آموزش این هنر اصیل به علاقمندان هستند. به گزارش تعاون آنلاین، سیستان و بلوچستان، مهرداد جهاندیده با اعلام این خبر گفت: سوزن‌دوزی از جمله میراث ماندگار قومی زنان سرزمین […]

سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای سیستان و بلوچستان گفت: با تبدیل ایرانشهر به قطب سوزن‌دوزی کشور، مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای این شهرستان متولی آموزش این هنر اصیل به علاقمندان هستند.

به گزارش تعاون آنلاین، سیستان و بلوچستان، مهرداد جهاندیده با اعلام این خبر گفت: سوزن‌دوزی از جمله میراث ماندگار قومی زنان سرزمین بلوچ است که در سال‌های اخیر به‌عنوان هنر مردمان استان سیستان و بلوچستان در یونسکو نیز ثبت‌شده است .

وی گفت: استقبال کارآموزان از این هنر بسیار چشمگیر بوده و تنها در سال ۹۶ بیش از ۳۷۰ نفر این مهارت و رشته‌های زیرشاخه آن را فرا گرفته‌اند .

جهاندیده بیان کرد: با ثبت جهانی هنر سوزن‌دوزی در شهرستان ایرانشهر فرصت‌های شغلی فراوانی برای مردم این شهرستان فراهم می‌شود چراکه تمامی لباس‌های زنان بلوچ نیاز به سوزن‌دوزی دارد و آموزش این هنر منجر به ماندگاری آن خواهد شد .

سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان افزود: هنر سوزن‌دوزی با توسعه خوبی که یافته است به‌عنوان یکی از هنرهای برتر سنتی و صنایع‌دستی ایران محسوب می‌شود و ازجمله صنایع‌دستی ایران است که از ایده‌های رؤیایی زنان بلوچ الهام گرفته‌شده و در حال حاضر این هنر به‌عنوان یکی از راه‌های امرار معاش در اکثر روستاهای سیستان و بلوچستان است .

وی با اشاره به اینکه این هنر می‌تواند نقش بسزایی در صادرات صنایع‌دستی ایران ایفا کند اظهار داشت : با توجه به مشتریان داخلی و خارجی که این محصولات دارند، می‌توان با سروسامان دادن هر چه‌بهتر اوضاع بازاریابی و برند سازی، صادرات سوزن‌دوزی ایران را جهانی کرد ونیز شناخت صحیح بازارهای هدف نیز می‌تواند در این مسیر راه‌ساز بوده و مثمر ثمر واقع شود.

جهاندیده گفت: رشته‌های زیرمجموعه سوزن‌دوزی که در مراکز آموزش داده می‌شود شامل سوزن دوز بلوچ پلیواردوزی آئین کار پلیواردوزی آینه‌دوزی پرکار دوزی است.

درج دیدگاه