شنبه, اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳

ایران چقدر فرش به بازارهای جهانی صادر کرد؟

صادرات فرش و صنایع دستی در سال جاری بیش از ۳۲ درصد افزایش یافت. به گزارش تعاون آنلاین، آخرین آمارها ارائه شده از سوی گمرک ایران در خصوص وضعیت تجارت خارجی ایران نشان می دهد صادرات فرش ایران در هفت ماه گذشته رونق گرفته و افزایشی ۳۲ درصدی را به خود دیده است . از […]

صادرات فرش و صنایع دستی در سال جاری بیش از ۳۲ درصد افزایش یافت.

به گزارش تعاون آنلاین، آخرین آمارها ارائه شده از سوی گمرک ایران در خصوص وضعیت تجارت خارجی ایران نشان می دهد صادرات فرش ایران در هفت ماه گذشته رونق گرفته و افزایشی ۳۲ درصدی را به خود دیده است . از ابتدای فروردین ماه تا پایان مهر ماه سال جاری ۵.۹ هزار تن فرش به ارزش ۲۴۹ میلیون دلار از ایران صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۲ درصد افزایش را نشان می دهد .

میزان صادرات فرش در دوره زمانی مشابه سال گذشته برابر با ۱۸۸ میلیون دلار برآورد شده بود.

افزایش صادرات فرش در حالی اتفاق افتاده است که برآوردها نشان می دهد ۸۵ درصد از فرش های تولیدی ایران صادر می شوند و ایران افزایش حجم بازار خود به ۵۰۰ میلیون دلار را رد سال های آتی هدفگذاری کرده است .

بخش مهمی از تولید فرش دستباف از سوی اتعاونی های تولید فرش پیگیری می شود و برآوردها نشان از آن دارد که تنها ۴۵ درصد تعاونی های فرش دستباف فعالیت می کنند.

عبدالله بهرامی مدیرعامل اتحادیه فرش دستباف می‌گوید: ارزآوری و اشتغال ارزان و پایدار مهم‌ترین ویژگی فرش دستباف است و دولت برای تحقق اهداف اشتغال نباید فرش دستباف را نادیده بگیرد. پس از برجام و با رفع تحریم‌ها صادرات فرش ایران به کشورهای خارجی تاثیر خوبی بر ارزآوری صنعت فرش داشت به نحوی که صادرات فرش از ۲۹۰ میلیون در سال ۱۳۹۴ به بیش از ۳۳۰ میلیون دلار در ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۵ رسید.

وی افزود: با توجه به ویژگی‌های فرش دستباف و تلاش دولت برای بهبود روابط بین‌المللی صادرات ۵۰۰ میلیون دلاری در سال ۱۳۹۶ هدفی دست‌یافتنی است. او با بیان اینکه فرش دستباف دارای مشخصه‌هایی است که با مبانی اقتصاد مقاومتی انطباق دارد، افزود: استفاده از منابع داخلی، مواد اولیه، طراحان، بافندگان، استادکاران، تولید صادرات محور و اشتغال پایدار و کم‌هزینه از ویژگی‌ها و مولفه‌های فرش دستباف است.

درج دیدگاه