جمعه, فروردین ۳۱, ۱۴۰۳

بخش تعاون از وزیر جدید اقتصاد چه می‌خواهد؟

شریعتمداری وعده داده است صدای بخش تعاون در دولت خواهد بود . به گزارش تعاون‌آنلاین، وی اینک بر صندلی وزارتخانه‌ای تکیه زده است که سه بخش مهم اقتصاد ایران را زیر نگین خود دارد . تعاون، کار و رفاه . هر چند نیمی از جمعیت ایران به شکلی مستقیم در ارتباط با این مجموعه هستند […]

شریعتمداری وعده داده است صدای بخش تعاون در دولت خواهد بود .

به گزارش تعاون‌آنلاین، وی اینک بر صندلی وزارتخانه‌ای تکیه زده است که سه بخش مهم اقتصاد ایران را زیر نگین خود دارد . تعاون، کار و رفاه .

هر چند نیمی از جمعیت ایران به شکلی مستقیم در ارتباط با این مجموعه هستند و یک سوم بودجه کشور در این حوزه تعریف می‌شود اما سیاستگذاری و عملکرد با زندگی تک تک جمعیت هشتاد میلیون نفری ایران از یک سو و همچنین زندگی نسل های آتی رد ارتباطی مستقیم است . در این میان سئوال اصلی این است که خواسته بخش تعاون از وزیر تازه چیست؟

پاسخگوی این سئوال نه تعاونگران، بلکه این بار نماینده از از میان نمایندگان مردم است .اردشیر نوریان، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه «محمد شریعتمداری» وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی تجربه های خوبی برای رونق بخشیدن به بخش تعاون و افزایش سهم آن از اقتصاد کشور دارد، می گوید: واسپاری امور غیرضروری دولت به بخش خصوصی و تعاونی ها سبب می شود از یک سو بار دولت سبک‌تر شود و با فراغ بال بیشتری به امر سیاستگذاری بپردازد و وظایف اصلی خود را اجرایی کند.

او اضافه کرد: هرچند دایره وظایف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بسیار گسترده است اما باید اولویت اصلی وزیر آن، رساندن سهم تعاون به ۲۵ درصد اقتصاد کشور باشد.

به گفته وی در این صورت اقتصاد ایران نه تنها در برابر تحریم ها مقاوم تر از گذشته می‌شود بلکه بخش خصوصی و تعاونی نیزفضای بیشتری را برای اثرگذاری بر اقتصاد از آن خود خواند کرد.

در عین حال بسیاری از کارشناسان بر این اعتقادند که نه تنها تحقق اهداف پیش بینی شده در اقتصاد مقاومتی در این صورت سهل‌تر است بلکه ایجاد فرصت های شغلی نیز در این قالب می تواند محقق شود .

ابراهیم رزاقی، استاد بازنشسته اقتصاد در این خصوص می‌گوید: تعاونی‌ها اگر به صورت کیفی تشکیل شوند و به جای اینکه به دنبال رانت و وام و … باشند، به دنبال ایجاد فرصت های شغلی واقعی و ایفای نقش اصلی خود بروند، مطمئنا اتفاقات خوبی در این حوزه رخ خواهد داد.

وی گفت: هر چند تعاونگران باید به این سئوال پاسخ دهند که بخش تعاون از وزیر جدید چه می خواهد اما من به عنوان یک کارشناس امدیوارم بخش تعاون به دنبال ایفای نش واقعی خود و اثرگذاری جدی بر اقتصاد باشد.

درج دیدگاه