سه شنبه, اسفند ۲۹, ۱۴۰۲

تعاونی به کمک معلولان می آید

  تعاون آنلاین – آلپی (ALPI) یک تعاونی اجتماعی است که در شمال ایتالیا و در شهر “ترنتو” واقع است. این منطقه از لحاظ حضور تعاونی ها جزو مناطق غنی ایتالیا به شمار می رود، ضمن اینکه کشور ایتالیا خود نیز یکی از کشورهایی است که تعاونی ها در آن حضور پر تعداد و فعالیت […]

 

تعاون آنلاین – آلپی (ALPI) یک تعاونی اجتماعی است که در شمال ایتالیا و در شهر “ترنتو” واقع است. این منطقه از لحاظ حضور تعاونی ها جزو مناطق غنی ایتالیا به شمار می رود، ضمن اینکه کشور ایتالیا خود نیز یکی از کشورهایی است که تعاونی ها در آن حضور پر تعداد و فعالیت موفق دارند. تعاونی “آلپی” با نام کامل “آموزشهای کاری از طریق برنامه های فردی” به افراد معلول حرکتی و ذهنی و طردشدگان جامعه آموزش های لازم برای ورود به بازار کار می دهد و از این طریق به بخش بزرگی از جامعه انسانی که معمولا از بازار کار سهم چندانی ندارند خدمت می کند. آموزشها از سه بخش تشکیل شده است، بخش اول ارزیابی فردی و آموزشهای عمومی مهارت ها است، بخش دوم انتخاب حرفه مناسب برای افراد است و بخش سوم نظارت و کنترل بر نحوه انجام کار افراد معلولی که مشغول به کار شده اند. این تعاونی در سال ۱۹۹۰ با ۲۰ نفر عضو تشکیل شده و امروز تعداد اعضای آن به ۳۲ نفر رسیده است.

هدف تعاونی آماده سازی و آموزش افراد معلول حرکتی و ذهنی برای پیوستن به بازار کار است. تعاونی “آلپی” با شرکت های محلی در تماس مستمر است و معلولان آموزش دیده را به شرکت هایی که به دنبال نیروی کار هستند معرفی می کند. افراد معلولی که تحت آموزشهای تعاونی قرار می گیرند صرفا از سر دلسوزی یا کارهای خیریه به کار گرفته نمی شوند بلکه در طول مدتی که آموزش می بینند تبدیل به کارگران سخت کوش و مجرب می شوند و به کارگیری آنها برای شرکت ها توجیه اقتصادی دارد.

افراد آموزش دیده در خود تعاونی نیز مشغول به کار هستند و محصولاتی مانند پیش بند و لوازم باغبانی تولید می کنند. “آلپی” یک تعاونی غیر انتفاعی است و هدف آن در درجه اول پایداری تعاونی، پرداخت دستمزد کارگران و کمک به جامعه از طریق پوشش افراد معلول است. تعاونی از طریق ارتباط با چند بخش سود می برد و ۷۰ درصد سود شرکت از تجارت های خصوصی به دست می آید. اعضای تعاونی با ارتباطاتی که در بدنه اقتصاد منطقه دارند به فعالیت و دوام تعاونی کمک می کنند.

عامل موفقیت تعاونی “آلپی” در تداوم حمایت از کارآموزان است به طوری که معلول از بدو ورود به کلاسهای آموزشی تحت حمایت قرار می گیرد و این حمایت ها تا مدت زیادی بعد از اتمام کلاسها و شروع به کار این فرد ادامه دارد. این روند حمایتی با یک ارزیابی از استعدادها و کارایی های هر فرد معلول آغاز می شود. در این مرحله بلافاصله عملیات جست و جوی کار مناسب برای فرد نیز کلید می خورد. در کنار آموزشهای کاربردی بعد از شاغل شدن فرد راهنمایی های مشاوران ادامه پیدا می کند تا معلول در کار جدید به ثبات برسد. در حال حاضر بیش از ۶۰ نفر از معلولان منطقه “ترنتو” با کمک تعاون “آلپی” به بازار کار راه پیدا کرده اند.

اعضا تشکیل شده اند از داوطلبان، کارمندان و کارآموزان. اگر چه هرکدام از ۳۲ عضو تعاونی وظایف خاص خود را دارند اما هر کدام از یک رای در تصمیم گیری ها برخوردارند. در طول ۲۰ سال گذشته تعاونی آلپی بیش از ۵۰۰ درصد رشد داشته است و از ۱۱ عضو و یک فضای ۱۳۰ متر مربعی به ۵۵ کارگر و ۳۰ نفر پرسنل و فضای ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربعی در دو ساختمان جداگانه در شهرهای “ترنتو” و “لاویز” رسیده است. افتخار تعاونی این است که خدمتی منحصر به فرد و ضروری به جامعه می کند.

درج دیدگاه