پنج شنبه, اردیبهشت ۶, ۱۴۰۳

تعاونی “فوراس” نجات دهنده تنها تیم فوتبال شهر

تعاون آنلاین – وقتی بنیان گذاران آینده تعاونی “فوراس” دور هم جمع شدند تا در مورد نحوه حمایت تیم محبوبشان در شهر “کورک” حرف بزنند، همه اتفاق نظر داشتند که دموکراسی و دربرگیرندگی که در تعاونی وجود دارد بهترین الگو برای رسیدن به این هدف است.

“فوراس” در زبان ایرلندی به معنی پیشرفت و تکامل و همچنین مخفف عبارت “جامعه دوستان ارتش شورشی” است. ارتش شورشی یکی از لقب های تیم فوتبال “کورک سیتی” است.

شهر “کورک” به لحاظ فوتبالی تاریخ پر فراز و نشیب و تلخی داشته است. تیم های زیادی تشکیل شدند و مدت کوتاهی طعم موفقیت و پیروزی را چشیدند اما این پیروزی ها پایدار نبود و این تیم ها منحل شدند. هدف تعاونی “فوراس” این بود که راهی پیدا کند تا یک تیم اصیل و با دوام تشکیل دهد. نیازهای اساسی و اولیه اجاره یا ساخت یک زمین تمرینی و فراهم آوردن امکانات تمرین و مسابقه دادن بود و هدف نهایی هم به سود رسیدن تعاونی بود.

چند ماه بعد از انجام کارهای اداری و ثبت تعاونی”فوراس” و در آستانه شروع به کار تعاونی تیم “کورک سیتی” با بحران شدیدی مواجه شد و تا مرز انحلال پیش رفت. علاقه مردم به تیم شهرشان در کنار اعتماد به تعاونی باعث شد تا در طی چند روز صدها نفر به عضویت تعاونی در بیایند و به تیم کمک کنند تا بحران را پشت سر بگذارد.

اما بحران ها و مشکلات بیشتر در کمین بودند. باشگاه از سال ۲۰۱۰ درگیر مشکلات مالی شدید بود و در آن زمان چند تن از اعضای تعاونی “فوراس”  به همراه دو تاجر محلی قصد داشتند تا به باشگاه کمک کنند اما نتایج ضعیف باشگاه دو تاجر را که تنها به سودآوری می اندیشیدند از این کار منصرف کرد. به همین دلیل تعاونی “فوراس” مجبور شد تا با وجود تجربه کم و عدم توانایی مالی کافی و علی رغم تصمیم اولیه اعضا به صورت مستقیم درگیر کارهای باشگاه داری (مخصوصا هنگام برگزاری مسابقه) شود. با بدتر شدن اوضاع تیم و افت تیم و عدم نتیجه گیری مدیران تعاونی “فوراس” تصمیم گرفتند تا برای اخذ مجوز باشگاه داری در سال ۲۰۱۱ به فدراسیون فوتبال ایرلند درخواست بدهند. از آن سال تاکنون این تعاونی مالک باشگاه “کورک سیتی” است.

در طی کمتر از دو هفته مانده به آغاز لیگ فوتبال ایرلند یک تیم جدید با عنوان “کورک سیتی فوراس اف سی” تشکیل شد و برای بازی اول خود مقابل تیم دری یک زمین اجاره کرد. البته بعد از مدت کوتاهی اسپانسرهای بزرگی به سوی باشگاه آمدند و از آن حمایت کردند اما اگر تعاونی “فوراس” در هنگام شدیدترین بحران ها به کمک باشگاه نمی آمد شاید امروز باشگاهی به این نام وجود خارجی نداشت. مدتی بعد اعضا تصمیم گرفتند تا تیم با نام “کورک سیتی” و بدون پسوند فوراس در لیگ ایرلند حضور پیدا کنند.

در طول سالهای کوتاهی که از تاسیس این تعاونی می گذرد قوی و قوی تر شده و هواداران باشگاه به صورت داوطلبانه کارهای بزرگی برای باشگاه انجام داده اند از جمله برگزاری مسابقات و کمکهای مالی.

ایده مالکیت تعاونی برای باشگاه های فوتبال هنوز راه زیادی را در پیش دارد تا در ایرلند به یک تفکر غالب تبدیل شود ولی تجربه “فوراس” باعث شده است که خیلی از هواداران دیگر باشگاه ها رویای داشتن تیم فوتبال خودشان را نزدیک تر از هر زمان دیگری ببینند.

چالش اصلی تعاونی “فوراس” این است که باشگاه را از بحران ها به دور نگه دارد و این پیغام را به دیگر باشگاه ها و هوادارنشان بدهد که تیم “کورک سیتی” استقلال مالی دارد. از آن مهمتر این که “کورک سیتی” یکی از نمادهای شهر است که مردم شهر به آن وابستگی دارند و این تیم را مثل خانواده خود می دانند و این وابستگی در طول سالهای گذشته بیشتر هم شده است.

تعاونی فوراس1

درج دیدگاه