جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

مشکلات تعاونی رو در روی‌مسئولان‌وزارت خارجه / سهم تعاونی ها از اشتغال دریایی چقدر است؟

اعضای اتحادیه‌های مختلف تعاونی‌ها دیداری با معاون اقتصادی وزارت امور خارجه داشتند و مشکلات و مسائل مربوط به حوزه خود را با این معاونت اقتصادی در میان گذاشتند.

عضو هیئت مدیره ماهیان گرمابی کشور، گفت: هم اکنون ۴۳ هزار تن ماهی تیلاپیا از چین به ایران وارد شده است و ایران تا به امروز نتوانسته یک کیلو ماهی پرورشی کپور به این کشور صادر کند.

به گزارش تعاون آنلاین، امروز اعضای اتحادیه‌های مختلف تعاونی‌ها دیداری با معاون اقتصادی وزارت امور خارجه داشتند و مشکلات و مسائل مربوط به حوزه خود را با این معاونت اقتصادی در میان گذاشتند.

در این مراسم احمد هاشمی مدیرعامل اتحادیه‌های حمل‌ونقل دریایی با بیان اینکه در حوزه فعالیت حمل‌ونقل دریایی حدود ۷۰ درصد اشتغال ایجاد کرده‌ایم،‌ گفت: بخش دریایی در حوزه تعاون بسیار با اهمیت است و ما توانستیم موفقیت‌های بسیاری در این بخش به دست آوریم.

وی افزود: بیش از ۹۰درصد از جابه‌جایی مسافران دریایی از طریق اتحادیه‌های حمل‌ونقل دریایی و بخش عمده‌ای از جابه‌جایی‌های بار نیز از طریق شناورهای این بخش صورت می‌گیرد.

هاشمی در ادامه افزود: از معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه درخواست داریم در بخش حمل‌ونقل دریایی فرصتی را برای حضور تعاونی‌ها فراهم کند و تسهیلاتی را در اختیار این بخش برای نوسازی شناورهای خود قرار دهد.

مدیرعامل اتحادیه‌های حمل‌ونقل دریایی یادآور شد:‌ متأسفانه علی‌رغم سهم بزرگ تعاونی‌ها در جابه‌جایی‌های دریایی تسهیلات چندانی به این بخش اختصاص داده نمی‌شود و این مورد بعد از تحریم‌ها نیز بیشتر به چشم می‌خورد.

وی در ادامه به بحث گردشگری دریایی اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین مزیت‌های ما بعد از صادرات ایجاد خدمات گردشگری دریایی است که از طریق این بخش می‌توانیم درآمدهای ارزی کشور را دهیم.

هاشمی با بیان اینکه ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر ساحل در کشور داریم، گفت: متأسفانه با این میزان ساحل در کشور بخش عمده‌ای از این اراضی بلا‌استفاده مانده است، در حالی که می‌توان از این موقعیت در تجارت بین المللی استفاده کرد.

مدیرعامل اتحادیه‌های حمل‌ونقل دریایی افزود: با سرمایه‌گذاری در بخش دریایی کشور توجه بیشتر مردم به این بخش افزایش می‌یابد و با حضور گردشگران دریایی می‌توانیم ساحل‌های جنوب کشور را بیش از گذشته فعال کنیم.

وی در ادامه تأکید کرد: امیدوارم در هیئت‌های تجاری که از طریق وزارت امور خارجه انجام می‌شود، حضور تعاونی‌ها به عنوان یک بخش مهم پررنگ‌تر شود.

در ادامه مرتضی رخیصی رئیس اتاق تعاون خوزستان با بیان اینکه علی‌رغم حمایت‌های نظامی و دفاعی که از کشور عراق انجام می‌شود ولی هنوز نتوانسته‌ایم در بحث اقتصادی و افزایش صادرات به این کشور موفق باشیم، گفت: ایران بعد از گذشت سال‌های طولانی هنوز نتوانسته است امتیازات لازم را از بازار کشور عراق کسب کند.

وی در ادامه افزود: کشور عراق توانسته با سایر کشورهای دیگر ارتباطات اقتصادی لازم را داشته باشد، ولی با کشور ایران به دلیل درخواست ضمانت ارتباط اقتصادی حضور خود را بسیار کمرنگ کرده است.

رخیصی افزود: دولت عراق نظام بانکی درستی ندارد و بسیاری از کالاها بدون گرفتن پول صادر شده است.

رئیس اتاق تعاون خوزستان تصریح کرد: متأسفانه ایران کمترین بهره‌وری را از دولت عراق داشته است.

وی اظهار کرد: دو میلیارد یورو خط اعتباری بین ایران و کشور عراق است که هنوز نهایی نشده است.

آمریکا رقیب سرسخت صادرات پسته به کشور چین
در ادامه صادقی مدیرعامل اتحادیه سراسری پسته گفت: میزان صادرات ما به کشورهای مختلف در سال ۶۱، ۴ هزار تُن بود که در سال ۸۲ میزان صادرات به ۱۸۲ هزار تُن رسید که امروزه به دلیل ایجاد مشکلات مختلف صادراتی این میزان کاهش یافته است.

وی در ادامه افزود:‌ متأسفانه با ورود کشور آمریکا به بازارهای جهانی، صادرات ایران با مشکلات مختلفی روبه‌رو شده و اکثر بازارهای جهانی خود را از دست داده است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری پسته اظهار کرد: اتحادیه صادرکنندگان پسته بعد از آنکه از بازارهای کشورهای اروپایی خارج شد در کشور چین سرمایه گذاری کرد، اما متأسفانه کشور چین در بحث صادرات سختگیری‌های بسیاری دارد.

وی افزود: هم اکنون ۱۲۰ هزار تُن پسته به کشور چین صادر می‌شود و ایران به سختی توانسته به این کشور صادرات داشته باشد امیدواریم وزارت امور خارجه در این بخش حمایت‌های لازم را انجام دهد.

صادقی تصریح کرد: آمریکا در بحث صادرات پسته با ایران رقابت‌های بسیاری دارد و با سخت‌گیری‌هایی که دارد به زودی بازار پسته ایران را از کشور چین خواهد گرفت، بنابراین امیدواریم وزارت امور خارجه در این زمینه حمایت‌های لازم را انجام دهد.

واردات ۴۳ هزار تن ماهی تیلاپیا از چین به ایران
در ادامه آقایی عضو هیئت مدیره ماهیان گرمابی کشور با بیان اینکه ۱۸ هزار تن صادرات ماهیان گرمابی به کشور عراق داشته‌ایم، گفت: با نفوذ کشور عربستان برای صادرات ماهی میزان صادرات ایران به این کشور به ۱۰ هزار تن کاهش یافته است.

وی افزود: در بخش آبزیان متأسفانه کشور چین با صادرات ماهی تیلاپیا ضربه بزرگ اقتصادی به کشور زد و به طور کامل اقتصاد آبزیان ایران را از بین برد.

آقایی تأکید کرد: هم اکنون ۴۳ هزار تن ماهی تیلاپیا از چین به ایران وارد شده است و ایران تا به امروز نتوانسته یک کیلو ماهی پرورشی کپور به این کشور صادر کند.

درج دیدگاه