سه شنبه, اردیبهشت ۴, ۱۴۰۳

تعاونی گلخانه‌داران در استان همدان تأسیس می‌شود

تعاون آنلاین – مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان از تأسیس تعاونی گلخانه‌داران در سطح استان خبر داد و گفت: با افزایش کشت‌های گلخانه‌ای در همدان تعاونی گلخانه داران در سطح استان تاسیس می‌شود.

جواد رشیدی ظهر امروز در جلسه شورای حفاظت منابع آب شهرستان اظهار داشت: در مدت یک ماهه اخیر بارندگی در سطح مناسبی در همدان انجام گرفته که زمین‌های کشاورزی از این نعمت الهی بهره‌مند شدند که بارندگی امسال قهاوند رکورد ۱۰ سال گذشته را شکسته است.

وی افزود: در راستای استفاده بهینه از آب کشاورزی کلاس‌های ترویجی فراوانی تشکیل‌شده که کشاورزان را ترغیب و تشویق به کشت کلزا به تعداد ۶۰۰ نفر روز و اجرای آب یاری تحت‌فشار و قطره‌ای با تشکیل کارگاه آموزشی ۲۵۰ روز از جمله این کلاس‌ها است.

رشیدی با اشاره به اینکه سطح آبیاری مکانیزه شهرستان همدان از ۱۶ هزار هکتار رد شده و به ۱۶ هزارو ۷۰۰ هکتار رسیده است، گفت: داوطلبان باعلاقه ثبت‌نام و به صندوق و بانک برای توسعه‌ی آبیاری کشاورزی تحت‌فشار و کم‌فشار معرفی می‌شوند که راندمان آب را بسیار بالاتر می‌برد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان، عنوان کرد: این تئوری کم‌فشار که تبلیغ و ترویج می‌شود در بلندمدت زیان‌هایی نظیر شوری خاک را به وجود می‌آورد که بیشترین توجه سازمان جهاد کشاورزی آبیاری تلفیقی مخلوطی از آبیاری کم‌فشار و بارانی است.

وی بیان کرد: حفظ تعادل آب‌های زیرزمینی با تشکیل کارگاه‌های آموزش ۱۲۰ نفر روز، تغییر الگوی کشت با تشکیل کلاس برای ۱۱۰ نفر روز و ارسال پیامک صرفه‌جویی در مصرف آب برای ۴ هزار ۵۰۰ نفر ازجمله اقدامات سازمان جهاد کشاورزی شهرستان است.

رشیدی اظهار داشت: در کشت سیب‌زمینی موفق شده‌ایم که میزان مصرف آب را به ۴ هزار مترمکعب تحلیل دهیم که ۲۵۰ لیتر آب به ازای یک کیلو سیب‌زمینی به ۹۰ لیتر رسیده است ۲۵۰ لیتر رسیده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان با اشاره به سهمیه‌ی ۳۰ درصدی جهاد کشاورزی از پساب تصویر فاضلاب، عنوان کرد: درصدد آن هستیم از سهمیه‌ی ۳۰ درصدی پساب تسویه فاضلاب را در کشاورزی استفاده کنیم که ما تابه‌حال قطره‌ای از این سهم را دریافت نکرده‎‌ایم.

وی تصریح کرد: کشت‌های گلخانه‌ای در شهرستان همدان وضعیت مطلوبی دارند که ۳۱ هکتار گلخانه در شهرستان فعال است و ۳۰ هکتار فراوانی تأسیس داریم که سال آینده به ناوگان گلخانه‌ای شهرستان اضافه می‌شود.

رشیدی در رابطه با گلخانه‌های تولید نشاء، عنوان کرد: یک گلخانه در زمینهٔ تولید نشاء فعال است که ما تا ۴ گلخانه اعلام ظرفیت کرده‌ایم و ازجمله اقدامات در این زمینه تأسیس تعاونی گلخانه داران در سطح استان است.

وی افزود: تعدادی به‌زور کم آب بر هرسال به کشاورزان معرفی می‌شود که کشت موسیر و زعفران به‌عنوان کشت‌های جایگزین به وزیر جهاد کشاورزی برای شهرستان همدان معرفی‌شده است ازجمله موارد قابل‌توجه درزمینهٔ شکت موسیر مصرف ۲ نوبت کمتر آب نسبت به سیر، ایجاد اشتغال مناسب و حفظ منابع طبیعی با اهلی کردن موسیر است.

به گزارش تسنیم، رشیدی اظهار داشت: انتظاری که ما داریم در راستای اقداماتی که صورت گرفته پیشنهاد ۴۲۰ هکتار شهرک سبزی‌کاری شده است که با محاسبات ما سبزی پاک و عاری از هرگونه آلودگی مردم کل استان را تأمین می‌کند که در غالب ۱۰۰ هکتار به‌صورت گلخانه‌ای و ۳۲۰ هکتار به‌صورت مزرعه آزاد که در کنار آن به دنبال فعالیت سه صنایع تبدیلی هستیم که زمینه اشتغال هزارو ۲۰۰ نفر را ایجاد می‌کند.

درج دیدگاه