جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

معاون تعاون، وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی:

تعاون در وادی صادرات

کلانتری3

معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در سال ۱۳۹۲ صادرات تعاونی ها ۸۰۸ میلیون دلار بود که در آغاز امسال با رشد ۷.۱ برابری به ۲ هزار و ۱۰۰ میلیون دلار افزایش یافت.

 

«سیدحمید کلانتری» در سومین همایش «صادرات و تعاونی ها» و دومین جشنواره ملی «تعاونی های برتر صادراتی» افزود: صادرات یک هدف راهبردی است که در کنار تولید و اشتغال، از مهمترین امور تعاونی ها به شمار می رود.
کلانتری ادامه داد: مشکلاتی در بحث آمار تعاونی های صادراتی وجود دارد مانند اینکه بعضی از تعاونی ها، محصولات را به نام خود صادر نمی کنند و شرکت واسطه خصوصی این امر را بر عهده می گیرد.
«۱۰ تعاونی زعفران که قدرت صادرات ندارند محصولاتشان را در اختیار یک شرکت قرار می دهند و آن شرکت زعفران را صادر کرده و این امر به اسم صادرات تعاونی ها محسوب نمی شود».
وی ادامه داد: پایگاه رسمی کشور مانند گمرک نیز صادرات را بر پایه نام شرکت ها تفکیک نکرده و شرکت های سهامی عام و خاص جدا نشده است که صادرات هر بخش تعاونی را نمی توان معین کرد.
نیاز بخش تعاون به سامانه صادراتی
معاون وزیر تعاون، کار ور فاه اجتماعی گفت: نخستین اقدام راه اندازی یک سامانه صادراتی است که مستقیم و غیر مستقیم صادرات بخش تعاون را ثبت کند. با وجود این سامانه می توان برنامه های جامع را دنبال و از وضع موجود تعاونی ها آسیب شناسی کرد و با تجزیه و تحلیل به یک برنامه هدفمند برای صادرات کالاها رسید.
کلانتری اضافه کرد: ایران به لحاظ کشاورزی بسیار مستعد است و محصولات آن مانند پسته، زعفران و خرما شهرت جهانی دارد اما باید مراقب بود موقعیت صادراتی این محصولات خدشه دار نشود و محصولات دیگر مانند زیره و حتی گیاهان دارویی نیز بازار هدف خود را در صادرات جهانی پیدا کند.
«در بخش صادرات، کیفیت و بسته بندی بسیار مهمی است».
این مسوول تاکید کرد برند، اعتماد ایجاد می کند و ادامه داد: از مجموع ۹۷هزار تعاونی فعال، حدود ۳۰ تعاونی برند بین المللی دارند که بسیار کم است.
وی افزود: از جمع ۲۰ کشور هدف صادراتی فقط ۶ کشور اصلی مانند عراق، افغانستان و کشورهای آسیای میانه برای صادرات محصولات تعاونی ها وجود دارد؛ بنابراین باید کشورهای هدف صادراتی نیز افزایش یابد.
سومین همایش «صادرات و تعاونی ها» و دومین جشنواره ملی «تعاونی های برتر صادراتی» در باشگاه دیپلماتیک وزارت امورخارجه برگزار شد.
رییس اتاق تعاون ایران نیز امروز اعلام کرد: اکنون ۱۴ میلیون نفر در کشو عضو تعاونی هایند و ۲ میلیون نفر در ١٢٠ گروه شغلی در این بخش فعالند.

بر اساس گزارشات اخذ شده از سامانه جامع آمارهای ثبتی تعاون، در مرداد ماه سال ۱۳۹۶، تعداد ۲۷۹ تعاونی و ۱ اتحادیه در کل کشور به ثبت رسیده اند. تعداد کل اعضاء تعاونی ها ۹۲۳۰ نفر و تعداد فرصت شغلی ۵۲۵۹ نفر و سرمایه اولیه حدود ۴۶ میلیارد ریال می باشد. متوسط تعداد اعضاء و فرصت شغلی مربوط به این تعاونی ها به ترتیب ۳۳ و ۱۹ نفر می باشد.
بررسی توزیع جغرافیایی این تعاونی ها حاکی از آن است، استان های خراسان رضوی و فارس به ترتیب با تعداد ۳۲ و ۲۶ تعاونی بیشترین تعداد تعاونی های ثبت شده در این ماه را به خود اختصاص داده اند.
بیشترین تعداد تعاونی های ثبت شده به ترتیب در فعالیت های “صنعت” و “کشاورزی” به ترتیب با تعداد ۷۲ و ۶۹ واحد می¬باشند. تعاونی های فعالیت های “مستغلات اجاره و فعالیت های کسب و کار” و “صنعت” به ترتیب با ۲۸۴۲ و ۱۷۲۱ نفر دارای بیشترین اعضا می باشند. همچنین بیشترین فرصت شغلی مربوط به تعاونی های “صنعت” و “کشاورزی” به ترتیب با ۱۸۳۷ و ۱۰۴۹ نفر می باشد

درج دیدگاه