پنج شنبه, اردیبهشت ۶, ۱۴۰۳

اگر با تغییر فضای کسب و کار همراه نشوید محکوم به ورشکستگی هستید

تعطیلی تعاونی ۱۲۲ ساله در امریکا

تعاون آنلاین – یکی از تکه های قدیمی پازل بخش تعاون در امریکا با بسته شدن قدیمی ترین مغازه خرده فروشی مینه سوتا گم شد.

تعاونی “نلسون و آلبیون” از سال ۱۸۹۴ تاسیس شده و با وجود سابقه ۱۲۲ ساله نتوانست با روند تغییر فضای کسب و کار هماهنگ شود. این تعاونی که در زمینه تامین نیاز کشاورزان فعال بود مغلوب فروشگاه های بزرگ و به روزی شد که در منطقه تاسیس شدند. این اتفاق نشان می دهد که نداشتن استراتژی کسب و کار و بی توجهی به تغییرات بازار می تواند حتی تعاونی هایی با سابقه بیش از یک قرن را به کام ورشکستگی بکشاند.

تعاونی “نلسون و آلبیون”  یک مغازه کوچک داشت که به جامعه کشاورزان شهرستان های “براون” و “واتونوان” خدمات رسانی می کرد و  طی سالهای اخیر با مشکل مالی دست و پنجه نرم می کرد. در چند سال آخر توزیع کنندگان کالا حتی برای این فروشگاه کالا تهیه نمی کردند و “دارلن اولسون” که از سال ۱۹۹۰ مدیریت فروشگاه را بر عهده داشت مجبور بود خودش به شهرهای اطراف برود و کالاهای مورد نیاز فروشگاه را بخرد.

به گزارش تعاون آنلاین و به نقل از سایت “استارتریبون”، این یک پایان غم انگیز برای تعاونی بود که نامش در لیست تاریخ تعاونی امریکا در سال ۱۹۸۷ برده شده و ریشه های عمیقی در اقوام اسکاندیناوی دارد که در دهه ۱۸۷۰ به آن منطقه کوچ کردند. تعاونی “نلسون و آلبیون” در سال ۱۸۹۴ ثبت شد و در اساس نامه آن فروش خواروبار و ابزار کشاورزی ذکر شده است.

این مغازه یکی از اولین تلفن های منطقه را در سال ۱۹۰۵ به کار انداخت و علاوه بر تامین نیاز کشاورزان منطقه به مرکزی برای گرد هم آمدن کشاورزان روستاهای اطراف نیز بدل شده بود.

“اولسن” می گوید: «اینجا همیشه محل جمع شدن بود. هر روز تعداد زیادی از کشاورزان برای نوشیدن قهوه اینجا جمع می شدند. تیم های فوتبال و سافت بال هم اینجا بازی می کردند. این منطقه بخش مهمی از تاریخ خود را از دست می دهد.»

متاسفانه مغازه از ۳۵ سال پیش سود دهی خود را از دست داد. از آن زمان تاکنون تعداد کشاورزان هر سال کاهش پیدا کرده و فروشگاه های بزرگ و مجهزی در منطقه تاسیس شده اند و کشاورزان بیشتر از آنها خرید می کنند. مدیر تعاونی تلاش زیادی کرد تا مغازه را سرپا نگه دارد و در این راه اقدامات زیادی انجام داد از جمله تلاش برای جذب سرمایه و ورود به فضای مجازی . اما سرانجام در شب سال نو سال ۲۰۱۷ آخرین پست تعاونی را در صفحه فیس بوک منتشر کرد: «خب، امشب از سال ۲۰۱۶ و از ۱۲۲ سال خاطره خداحافظی می کنیم.»

 

درج دیدگاه