پنج شنبه, فروردین ۳۰, ۱۴۰۳

تعیین حداقل مزد کارگری به فردا موکول شد

آخرین جزئیات وآمار بیمه کارگران ساختمانی

تعیین دستمزد سال ۱۳۹۷ کارگران به پنجشنبه هفته جاری موکول شد. به گزارش تعاون آنلاین، دیروز نشست تعیین مزد کارگران برگزار شد اما در پایان نشست شورای عالی کار که با حضور شرکای اجتماعی و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شده بود، مقرر شد پنجشنبه این […]

تعیین دستمزد سال ۱۳۹۷ کارگران به پنجشنبه هفته جاری موکول شد.

به گزارش تعاون آنلاین، دیروز نشست تعیین مزد کارگران برگزار شد اما در پایان نشست شورای عالی کار که با حضور شرکای اجتماعی و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شده بود، مقرر شد پنجشنبه این هفته موضوع تعیین دستمزد سال ۱۳۹۷ کارگران با حضور وزیران امور اقتصادی و دارایی و صنعت، معدن و تجارت دوباره بررسی شود.

در جلسه دیشب هزینه سبد معیشت کارگران پس از چندین جلسه بحث و تبادل نظر، ۲۶ میلیون و ۷۰۰ هزار ریال تعیین شد که نسبت به پارسال یک میلیون و ۸۰۰ هزار ریال افزایش یافت.

این میزان در قیاس با توافق جلسه دیشب شورای عالی کار، ۲۵۰ هزار ریال بیشتر شده که این تغییر، نتیجه چانه زنی های امروز بوده است.

دیشب «اصغر آهنی‌ها» نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار، هزینه سبد معیشت یک خانوار ۳.۳ نفری برای امسال را ۲۶ میلیون و ۴۵۰ هزار ریال اعلام کرده بود.

در سال های پیشین دستمزد کارگران فقط بر اساس نرخ تورم تعیین می شد اما پارسال در نشست شورای عالی کار تصویب شد برای سال های آتی موضوع سبد معیشت را نیز ملاک تعیین دستمزد قرار دهند.

در نشستی عصر دیروز که با عنوان کمیته دستمزد تشکیل شده، تاکنون درباره مبنای سبد هزینه خانوار کارگری توافق شده است.

نرخ تورم در سال ۱۳۹۰ معادل ۲۱.۵ درصد بود اما حداقل دستمزد کارگری ۹درصد افزایش یافت. بر این اساس سال ۱۳۹۱ نرخ تورم به ۳۰.۵ درصد و نرخ افزایش دستمزد به ۱۷.۹درصد رسید. سال ۱۳۹۲ نرخ تورم ۳۴.۷ درصد بود و دستمزد ۲۵درصد افزایش یافت. در هر سه سال یاد شده همواره نرخ تورم فزون تر از افزایش حداقل دستمزد کارگری بود.

دولت یازدهم اما با هدف ترمیم دستمزد کارگران شرایطی متفاوت را در دستور کار قرار داد ؛ به طوری که نرخ تورم در سال های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵ به ترتیب ۱۱.۹، ۱۵.۶ و ۶.۷ درصد بود اما حداقل دستمزد کارگری در این سال ها به ترتیب ۲۵، ۱۷ و ۱۴ درصد افزایش یافت.

بر اساس این گزارش در ر نشست نوزدهم اسفندماه شورای عالی کار ، سبد مواد خوراکی کارگران به روز رسانی شد.

شورای عالی کار موضوع تعیین حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۳۹۷ را در دست بررسی دارد.

بر اساس ماده ۴١ قانون کار، حداقل دستمزد بر اساس نرخ تورم که از سوی مراجع رسمی اعلام می شود و همچنین سبد هزینه خانوار چهار نفره تعیین می شود.

درج دیدگاه