شنبه, اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳

تلاش برای پیشگیری از تغییر اقلیم در شهر مه زده

بسیاری معتقدند محله Outer Sunset در سانفرانسیسکو جای دنجی است. این شهر سوار بر امواج اقیانوس و نه دریا ، نقطه آرامش بخشی برای بسیاری از ساکنانش است. اگر سری به محله سانست بزنید ، فروشگاهی را خواهید دید با نام به نام Other Avenues . این فروشگاه مواد غذایی تعاونی که مالکیتش متعلق به کارگران است قدمتی ۴۰ ساله دارد.

این بار به سانفرانسیسکو ، شهر فرو رفته در مه آمریکا سفری داشته باشید .

مهد اقتصاد آزاد و سرمایه داری . این شهر که چهارمین شهر پرجمعیت آمریکاست در نوک شمالی شبه‌جزیره سان‌فرانسیسکو و در کنار خلیج سان‌فرانسیسکو قرار دارد.

بسیاری معتقدند محله Outer Sunset در سانفرانسیسکو  جای دنجی است. این شهر سوار بر امواج اقیانوس و نه دریا ، نقطه آرامش بخشی برای بسیاری از ساکنانش است. اگر سری به محله سانست بزنید ، فروشگاهی را خواهید دید با نام  به نام Other Avenues. این فروشگاه مواد غذایی تعاونی که مالکیتش متعلق به کارگران است قدمتی ۴۰ ساله دارد.

این فروشگاه تعاونی هشت سالی بود که می‌خواست به سیستم نیروی برق خورشیدی مجهز شود، اما پیدا کردن راهی برای تأمین مالی کار سختی بود. راه اما بسته نبود، بن بست تنها برای کسانی است که روزنه های دیوار را نمی بینند . این چنین بود که آن‌ها با سازمان غیرانتفاعی RE-volv شریک شدند تا با استفاده از یک کمک مالی جامعه منحصر به فرد، پروژه‌های آن‌ها را تأمین مالی کند.

RE-volv از سرمایه‌گذاری جمعی برای تأمین مالی قراردادهای اجاره ۲۰ ساله برای پروژه‌های انرژی خورشیدی استفاده می‌کرد.شیوه عمل اما شاید بر جذابیت این داستان بیفزاید.  زمانی که این سازمان‌ها پول را به RE-volv  باز می‌گرداندند، RE-volv  این پول را دوباره در پروژه‌های دیگری سرمایه‌گذاری کرده و یک تنخواه گردان متکی به خود به نام “صندوق دانه خورشیدی” ایجاد کرده است. پرداخت اجاره از دو پروژه اول RE-volv  میزان پول مورد نیاز این موسسه را  برای سرمایه‌گذاری جمعی برای این پروژه را ۷ هزار دلار کاهش داد.

مجهز شدن به سیستم خورشیدی رؤیای طولانی مدت تعاونی چهل ساله مواد غذایی در سانفرانسیسکو بود .  رئیس این تعاونی، داریل دی می‌گوید : “هشت سال بود که روی این پروژه کار می‌کردم و پیدا کردن طرف خوب برای تأمین مالی این پروژه خورشیدی کار سختی بود.”، “و وقتی که سروکله این موسسه غیر انتفاعی پیدا شد، اتفاق خوب رخ داد چرا که نه تنها آن‌ها با سازمان‌های غیرانتفاعی و تعاونی‌ها کار می‌کردند بلکه ما نیز قادر بودیم تا به این صندوق کمک کنیم که پروژه‌های خورشیدی بیشتری را اجرایی کند.”

حالا این تعاونی چهل ساله در سرزمین سرمایه دارها با استفاده از نیروی خورشیدی، گام بعدی را در ایفای تعهد خود برای پایداری برمی‌دارد. ثمره چنین اقدامی مشخص است . در طول حیات سیستم انرژی خورشیدی، این تعاونی از انتشار بیش از ۶۰۰ هزار پوند کربن جلوگیری می‌کند . این اتفاق معادل کاشت ۱۰۰ آکر (معادل ۷۴۰۴ متر مربع) درخت است.از سوی دیگر  استفاده از انرژی خورشیدی در طول ۲۵ سال آینده با حذف هزینه‌های برق، باعث ۳۳۵ هزار دلار صرفه‌جویی برای Other Avenues خواهد شد.

همکاری بین RE-volv، به‌عنوان موسسه غیرانتفاعی و Other Avenues به‌عنوان یک تعاونی با مالکیت کارگری، قدرت جوامع در مقابله با تغییرات اقلیمی را نشان می‌دهد. زمانی که ۴۰۰ هزار نفر در نیویورک علیه تغییرات اقلیمی در سپتامبر ۲۰۱۴ تظاهرات کردند، به دنبال راه حل‌هایی بودند. حالا این اتفاق در حال رخ دادن است.

مدیر اجرایی RE-volv، آندریاس کارلاس می‌گوید : ” این تعاونی به جامعه خود خدمت کرده بود و جامعه بسیار متحدی از حامیان را توسعه داده بود. خوشحالیم که روشی برای اقدام به تغیر اقلیمی به این جامعه پیشنهاد کرده و هم‌چنین به تعاونی خواربار فروشی محله آن‌ها کمک کردیم.”

 

 

درج دیدگاه