پنج شنبه, فروردین ۹, ۱۴۰۳

تولید چه موانعی دارد؟/ بررسی بازارهای مختلف در سال ۹۸

معاون پارلمانی اتاق تعاون ایران با اشاره به محورهای ۵گانه موانع کسب و کار در مورد وضعیت بازار سهام گفت: با توجه به عوامل سیاسی ، سیاستگذاری اقتصادی دولت، بازارهای جهانی و عملکرد داخلی بورس ممکن است روند بورس امسال مثبت یا منفی باشد.

معاون پارلمانی اتاق تعاون ایران با اشاره به محورهای ۵گانه موانع کسب و کار در مورد وضعیت بازار سهام گفت: با توجه به عوامل سیاسی ، سیاستگذاری اقتصادی دولت، بازارهای جهانی و عملکرد داخلی بورس ممکن است روند بورس امسال مثبت یا منفی باشد.

به گزارش تعاون آنلاین، صمد مرعشی معاون پارلمانی اتاق تعاون ایران، با تاکید بر اینکه باید موانع کسب و کار و تولید برای رونق تولید رفع شود، بیان داشت: بررسی ها نشان می دهد که مهمترین موانع کسب و کار و تولید از نگاه فعالان اقتصادی شامل: غیر قابل پیش بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات، بی ثباتی سیاستها، قوانین و مقررات و رویه های اجرایی ناظر بر کسب و کار، دشورای تأمین مالی از بانک ها، موانع در فرآیند های اداری و اخذ مجوزهای کسب و کار در دستگاههای اجرایی و فساد و سوء استفاده افراد از مقام و موقعیت اداری در دستگاههای اجرایی است.

وی گفت: پنج مورد مذکور از موانع تولید و کسب و کار بوده که برای رونق تولید، این موانع می بایستی بر طرف شود.

مرعشی در تشریح این موارد به «غیر قابل پیش بینی بودن و تغیرات قیمت مواد اولیه و محصولات » اشاره کرد و گفت: تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات به نوسانات و تکانه های بازار ارز باز می گردد چراکه بخش زیادی از مواد اولیه مورد نیاز جهت تولید از خارج تأمین می شود اینکه بانک مرکزی چقدر بتواند در به ثبات رساندن بازار ارز موفق باشد باید منتظر ماند.

وی در خصوص مانع دوم گفت:  بی ثباتی سیاست ها، قوانین و مقررات و رویه های اجرایی ناظر به کسب و کار دومین مانع است ، گاهی وزارت صمت برای کنترل قیمت اقلام در بازار و ایجاد مانع بر سر راه افزایش قیمت برخی کالاها شبانه تصمیم به ممنوعیت صادرات و صدور بخشنامه ها می گیرد که این باعث ایجاد بی ثباتی در سیاستها، سردرگمی صادرکنندگان، تولید کنندگان و کارکنان گمرک و در نتیجه تأثیر بی رویه وضعیت تولید می شود مثل ممنوعیت صادرات پیاز و سیب زمینی که در ۱۵ فروردین ۹۸ اعلام و متاسفانه ضربه مهلکی را بر پیکره بازار های هدف زده و بازار های صادراتی را از دست می دهند.

این تعاونگر سومین مانع را دشورای تأمین مالی از بانکها عنوان کرده و تصریح کرد:  این موضوع همواره به عنوان یکی از موانع جدی بر سر راه تولید بوده و باید دید بانکها و بانک مرکزی قادر خواهند بود که در سال ۹۸ این مانع را از سر راه بردارند مخصوصاً کسب و کار های کوچک و توجه سیستم بانکی به آنها در تعیین رونق تولید می تواند موثر باشد.

معاون پارلمانی اتاق تعاون ایران، بیان داشت: موانع در فرآیندهای اداری و دارای اخذ مجوز های کسب و کار در دستگاههای اجرایی  نیز حائز اهمیت است، نمایندگان در ۲۲ دی ماه ۱۳۹۳ با رأی مثبت به تشکیل هیأت مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوز کسب و کار سعی کردند تا این مانع را از سر راه تولید و کسب و کارها بردارند اما در چهار سالگی تشکیل این هیأت، وزیر اقتصاد در مورخ ۲۹  آبان۹۷ اعلام کرد که۹۰ درصد از مصوبات هیأت اجرا نمی شود. که باید به این موضوع توجه جدی شود.

مرعشی فساد و سوء استفاده برخی افراد سودجو از مقام و موقعیت اداری در دستگاههای اجرایی را به عنوان مانع پنجم عنوان کرد و این مهم را نیازمند برخورد جدی قوه قضاییه دانست.

این مقام در ادامه  افزود: اگر موانع از سر راه تولید برداشته نشود در سال جاری با رکود اقتصادی مواجه هستیم و طبیعتاً نرخ تورم و نرخ بیکاری نیز تحت تأثیری این رکود قرار خواهد گرفت.

وی در پاسخ به این سوال که عوامل موثر در بازار ارز و قیمت دلار را چه می دانید، بیان داشت:عوامل موثر در بازار ارز و قیمت دلار را می توان به میزان درآمد های نفتی و توانایی بازگرداندن ارزهای حاصل از صادرات نفت و کالاهای غیر نفتی به داخل و به میزان رشد نقدینگی، میزان تورم داخلی، میزان تورم کشورهای طرف تجارت با ایران و میزان خروج سرمایه مرتبط دانست.

این تعاونگر در ادامه تشریح اقتصاد در سالجاری به بازار مسکن اشاره کرد و گفت: متوسط قیمت هر متر مربع مسکن در فروردین نود و هفت ۵۵ میلیون ریال  و در بهمن ماه به تقریباً ۱۰۰ میلیون ریال افزایش یافت که این رشد موجب بازدهی ۸۰ درصدی بازار مسکن شد. به دلیل افزایش قیمت مصالح ساختمانی که با ارز در ارتباط بودند از ابتدای سال ۹۸ قیمت مسکن دوباره با شیب ملایم تری افزایش خواهد یافت که اگر تدبیر نشود تقریباً بخش مسکن دچار رکود تورمی خواهد شد.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در خصوص بازار خودرو  اظهار کرد:  در سال ۹۷ بعلت اعمال تحریم ها به صنعت خودروسازی و بدعهدی خودروسازان در تولید و تحویل خودرو همچنین ممنوعیت واردات آن، قیمت خودرو  جهش قابل توجهی داشت لذا اگر وضعیت در سال۹۸ برای ارز و سایر شاخص ها به مانند سال ۹۷ باشد قیمت خودروهای داخلی و خارجی به میزان قابل توجهی افزایش قیمت خواهند داشت.

وی در ادامه به وضعیت بازار سهام پرداخت و بیان داشت: رشد شاخص کل بورس در سال ۹۷ نشان می داد که بازدهی سرمایه گذاری در بورس در سال گذشته ۸۵ درصد بوده است اغلب کارشناسان معتقدند که این بازدهی بورس در سال ۹۷ به دلیل جهشی بود که در نرخ دلار اتفاق افتاد و بازبینی بود که شرکتها در دارائیهای خود بدین جهت داشتند.

مرعشی پیش بینی بازار سرمایه و عملکرد آن در سال ۹۸ را متأثر از چهار مؤلفه کلان عنوان کرد و گفت:  با توجه به عوامل سیاسی ، سیاستگذاری اقتصادی دولت،  بازارهای جهانی و  عملکرد داخلی بورس ممکن است این روند در سال جاری نزولی، ثابت و یا صعودی باشد.

درج دیدگاه