پنج شنبه, فروردین ۹, ۱۴۰۳

حاشیه‌های ادغام تعاونی وحدت با”توسعه”

تعاونی وحدت

تعاون آنلاین – اخبار پراکنده‌ای مبنی بر انتقال تابلوهای تعاونی اعتبار وحدت به عنوان یکی از زیر مجموعه‌های موسسه غیرمجاز آرمان منتشر و البته مواردی همچون تایید رئیس کل بانک مرکزی نیز همراه با آن مطرح می‌شود.

برخی تصاویر از این حکایت دارد که روی تابلوهای موسسه مجاز توسعه اعلام شده که تعاونی وحدت در حال انتقال به این موسسه است.
با این وجود گرچه پیش‌تر هم مباحثی در رابطه با ادغام موسسه توسعه به عنوان یکی از اولین موسسات مجاز حاضر در بازار پول مطرح شده بود، ولی تاکنون بانک مرکزی موضوع ادغام این موسسه را با هیچ تعاونی تایید رسمی نکرده است، حتی اگر کلیات آن در جریان باشد.
موسسه آرمان از جمله غیرمجازهای بازار پول است که در سال‌های گذشته با حواشی بسیاری همراه بوده و در نهایت در اسفندماه سال ۱۳۹۴ تعدادی از تعاونی‌های زیرمجموعه آن جدا شده و تحت عنوان موسسه کاسپین موفق به دریافت مجوز از بانک مرکزی شد. این در حالی است که تعاونی‌های فرشتگان، الزهرای مشهد، حسنات اصفهان، دامداران و کشاورزان کرمانشاه، بدر توس مشهد، پیوند، امید جلین گرگان، عام کشاورزان مازندران، وحدت و البرز ایرانیان ۱۰ تعاونی تشکیل‌دهنده موسسه آرمان ایرانیان بودند که به غیر از وحدت و البرز ایرانیان مابقی تحت مدیریت کاسپین قرار گرفتند.
به گزارش بانکداران ۲۴، با این‌که کاسپین مجوز بانک مرکزی را داشت، اما در چند ماه گذشته دچار حواشی شد که فعالیت آن را تحت تاثیر قرار داد. این در شرایطی است که قرار بود بعد از انتقال دارایی‌های تعاونی‌های زیرمجموعه به کاسپین تابلوهای آن نیز منتقل شده و رسما فعالیت خود را آغاز کند، اما به دلایلی قبل از این نقل و انتقال برخی تابلوهای تعاونی‌ها تغییر کرد و در مجموع موجب ایجاد شرایط نامطلوبی برای کاسپین و تعاونی‌های آن شد.
اما وحدت و البرز ایرانیان که همچنان زیرنظر مجموعه آرمان فعالیت می‌کنند، نیز کم‌حاشیه نبودند. البرز ایرانیان سال گذشته دچار مسائلی شد که با تجمع سپرده‌گذاران همراه بود و حتی بانک مرکزی ارائه‌ هرگونه خدمات از سوی مجازهای شبکه بانکی به آن را ممنوع اعلام کرد.
در طرفی دیگر در شرایطی اکنون وحدت در حال انتقال تابلوهای خود به موسسه توسعه است و نشان از ادغام این دو مجموعه با یکدیگر دارد که منابع رسمی این اقدام را تایید نمی کنند. با این حال ظاهرا وحدت پذیرفته که قبل از تغییر تابلوهای خود، دارایی آن به طور کامل به توسعه منتقل شود. اما در مجموع ماجرای وحدت در ابهام قرار دارد.
به نوشته ایسنا، هرچند که ادغام از جمله بانک مرکزی برای ساماندهی به موسسات غیرمجاز و حتی مجازها به‌شمار می‌رود، اما این موضوع باید با تصویب شورای پول و اعتبار انجام گیرد که تاکنون این شورا در این رابطه مصوبه‌ای نداشته است و باید منتظر جلسه هفته آینده شورای پول و اعتبار بود که ظاهرا قرار است به عنوان اولین جلسه سال جاری تشکیل شود.

درج دیدگاه