جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

حضور پر رنگ ایران در بازسازی سوریه 

معاون امور بین الملل اتاق تعاون ایران با تاکید بر ضرورت توسعه ارتباطات تجاری ایران و سوریه در شرایط فعلی، گفت: امروز فرصت مناسبی است تا در کمترین زمان ممکن بازسازی سوریه صورت پذیرد.

معاون امور بین الملل اتاق تعاون ایران با تاکید بر ضرورت توسعه ارتباطات تجاری ایران و سوریه در شرایط فعلی، گفت: امروز فرصت مناسبی است تا در کمترین زمان ممکن بازسازی سوریه صورت پذیرد.
به گزارش تعاون آنلاین، محمدعلی ضیغمی ساعاتی قبل در نشست مشترک هیأت تجاری سوریه با فعالان اقتصادی بخش تعاون که در محل اتاق تعاون ایران برگزار شد گفت: هدف از این نشست این است که در توسعه روابط تجاری دو کشور کمک کنیم؛ طبیعتاً برای توسعه روابط تجاری راهکارهای مختلفی وجود دارد که فعالیت تشکل‌ها و بخش خصوصی یکی از مهمترین این راهکارها محسوب می‌شود. ضمن اینکه دولت‌ها به عنوان تسهیلگر باید زمینه توسعه تجارت را فراهم کنند.

معاون امور بین الملل و اقتصادی اتاق تعاون ایران ادامه داد: امروز ضرورت توسعه ارتباطات تجاری و اقتصادی بین ایران و سوریه بیش از هر زمان دیگری معنا پیدا می‌کند و ایران باید با حمایت از سوریه کمک کند تا بازسازی سوریه با سرعت بیشتر و زمان کمتر صورت پذیرد.

ضیغمی با اشاره به اینکه بازسازی سوریه منجر به شکوفایی اقتصادی در این کشور می‌شود، تاکید کرد: مهمترین مساله در توسعه روابط تجاری شناخت و کسب اطلاعات است و اگر فعالان اقتصادی از ظرفیت‌های یکدیگر شناخت داشته باشند قطعاً می‌توانند به اهداف توسعه‌ای خود برسند.

معاون امور بین الملل و اقتصادی اتاق تعاون ایران گفت: راه‌های بسیاری برای کسب اطلاعات و شناخت مزیت‌ها و ظرفیت‌های تجاری دو کشور وجود دارد که مهمترین آن روابط و توسعه مناسبات هیأت‌های تجاری ایران و سوریه است که امیدواریم در این سفر بتوانیم شرایط همکاری‌های هیأت‌های تجاری دو طرف را فراهم کنیم.

تعرفه‌های گمرکی ایران و سوریه بزودی صفر می‌شود

کاردار سوریه در ایران با دعوت از سرمایه گذاران ایرانی برای سرمایه گذاری در بازسازی سوریه از حذف تعرفه‌های گمرکی دو کشور در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

علی السید احمد در نشست مشترک هیئت تجاری سوری با فعالان اقتصادی بخش تعاون که ساعاتی قبل در اتاق تعاون ایران برگزار شد، گفت: بخش تعاون ایران با ۱۴ میلیون عضو نشان می‌دهد که سهم قابل توجهی در اقتصاد ایران دارد و نباید از این ظرفیت غافل شد.

کاردار سوریه در ایران با تأکید بر اینکه روابط بین ایران و سوریه وجود داشته و ما نیز به این روابط و توسعه آن پایبند هستیم، گفت: ما از طرف‌های ایرانی برای سرمایه گذاری در سوریه دعوت می‌کنیم.

وی با تأکید بر اینکه امروز داعش در سوریه مراحل پایانی عمر خود را طی می‌کند و رو به زوال است، اظهار داشت: سوریه امروز در دوران بازسازی قرار دارد و از این جهت از بخش‌های دولتی و خصوصی ایرانی دعوت می‌کنیم تا در بازسازی کشور ما کمک کنند.

علی السید احمد با بیان اینکه بازسازی سوریه نیازمند حدود ده‌ها میلیارد دلار سرمایه گذاری است، تصریح کرد: از شرکت‌های ایرانی برای ورود به بازسازی این کشور دعوت کرد.

کاردار سوریه در ایران خاطرنشان کرد: روابط اقتصادی ایران و سوریه متأسفانه به میزان روابط بسیار خوب سیاسی دو کشور قابل توجه نیست و در حال حاضر روابط تجاری دو کشور فقط ۲۰۰ میلیون دلار است که این حجم بسیار پایینی برای تجارت دو کشور محسوب می‌شود. این در حالی است که روابط سیاسی میان دو کشور روابط بسیار مناسبی است.

وی با اشاره به مشکلات و موانع پیش روی سرمایه گذاری و تجارت دو کشور، ادامه داد: مشکل تأمین مالی صادرات و گشایش بانک‌های مشترک برای تبادل ارزهای محلی ایران و سوریه از موانعی است که باید نسبت به رفع آن اقدام کرد.

علی السید احمد با بیان اینکه ایران و سوریه هر دو درگیر تحریم هستند و نباید از تحریم‌ها بترسیم، یادآور شد: این حق دو کشور است که بتوانند بدون دغدغه و موانع پیش رو با یکدیگر مبادلات تجاری و اقتصادی داشته باشند و در اینجا بنده بشارت می‌دهم در زمینه رفع موانع توسعه اقتصادی دو کشور به مراحل پیشرفته‌ای دست یافته ایم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تعرفه‌های گمرکی دو کشور ۴ درصد است، از برنامه ریزی برای حذف تعرفه‌های گمرکی در آینده نزدیک خبر داد.