شنبه, اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳

حل بحران صندوق‌های بازنشستگی نیازبه تصمیمات سخت دارد

بازنشستگی
بازنشستگی

برای حل مشکلات صندوق های بازنشستگی در کشور باید تن به اتخاذ تصمیمات سخت داد. این را علی ربیعی، وزیر تعاون، کار ور فاه اجتماعی می گوید . وی که دیروز در نشستی غیر علنی در مجلس شورای اسلامی در خصوص مشکلات صندوق های بازنشستگی و تامین اجتماعی شرکت کرده بود، حل بحران این صندوق […]

برای حل مشکلات صندوق های بازنشستگی در کشور باید تن به اتخاذ تصمیمات سخت داد.

این را علی ربیعی، وزیر تعاون، کار ور فاه اجتماعی می گوید . وی که دیروز در نشستی غیر علنی در مجلس شورای اسلامی در خصوص مشکلات صندوق های بازنشستگی و تامین اجتماعی شرکت کرده بود، حل بحران این صندوق ها را مستلزم اتخاذ تصمیمات سخت دانسته و گفته است مساولی در خصوص انحلال و ادغام صندوق ها وجود دارد .

به گزارش تعاون آنلاین، در شرایط کنونی ایران ۴ صندوق بزرگ و ۱۴ صندوق کوچک بازنشستگی داراست اما آمارها نشان می دهد هنوز ۶ میلیون شاغل تحت پوشش هیچ بیمه ای نیستند.

در شرایط کنونی بیش از ۵۵ میلیون نفر از جمعیت ایران تحت پوشش این صندوق ها قرار دارند که ۶۹ درصد از جمعیت کشور محسوب می شوند در بین صندوق های بازنشستگی کشور ، سازمان تامین اجتماعی در حوزه بیمه های اجتماعی و درمانی با بیش از ۴۱ میلیون نفر جامعه تحت پوشش اعم از بیمه شده و مستمری بگیر اصلی و تبعی است که ۵۲ درصد از کل جمعیت کشور را شامل می شود .

از این رو موقعیت و جایگاه سازمان تامین اجتماعی در کشور به گونه ای است که به عنوان بزرگترین نهاد بیمه ای ، بزرگترین خریدار درمان و دومین تولید کننده درمان، نهاد عمومی غیر دولتی ، حامی نیروی کار ، پرارتباط ترین نهاد با بدنه جامعه، اختیارات وسیع و محدودیت های کم ، گردش مالی بالا در کشور و یکی زا بزرگترین بازیگران بازار سرمایه و پرتجربه ترین سازمان بیمه ای یاد کرد اما مشکلات رخ داده آینده نیمی از جمعیت ایران را با خطر روبرو کرده است.

با این حال علی ربیعی در دیدار با فراکسیون ولایی مجلس  اعلام کرده است هیچ وزارتخانه ای مانند وزارت رفاه در بورس شفاف سازی نکرده است.

صندوق فولاد به وزارت صنعت بازگردد

وی در خصوص وضعیت صندوق فولاد گفت:در خصوص عقب ماندگی حقوق بازنشستگان صندوق فولاد تنها یک ماه عقب ماندگی وجود دارد، در رابطه با صندوق فولاد بارها تاکید شده که با رویه فعلی توان اداره ندارد؛ اما بنده حل مشکلات این صندوق را  نیز هم همانند بخش های دیگر برعهده گرفتم؛ این درحالی است که وزیر کار قبلی این موضوع را نپذیرفت.

ربیعی با اشاره به اینکه صندوق فولاد در گذشته ۵ ماه حقوق عقب افتاده داشت، افزود: شرکت های واگذار شده به این صندوق سود ده نیستند، بارها گفتم که این صندوق به وزارت صنعت بازگردد اما در مجلس پذیرفته نشد؛ اما می توان بااتخاذ راهکارهایی مشکلات آن را حل کرد؛ به طوری که دولت می تواند با لایحه ای این مشکلات را در دستور کار بررسی و حل قرار دهد.

علی ربیعی گفته است :  با بیان اینکه درجلسه ای با مسئولان سازمان برنامه  وبودجه مشکلات صندوق فولاد بررسی می شود، گفت: اگر در این جلسه نتایج قابل قبولی حاصل نشد، می توان با پیگیری لایحه ای معضلات صندوق فولاد را رفع کرد.

دلایل سختگیری در پرداخت بیمه بیکاری

وزیر رفاه در خصوص موضوع بیمه کارگران ساختمانی نیز گفت : طبق مصوبه مجلس سالانه ۷۰۰ میلیارد تومان دریافت می شود، این درحالی است که هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد، برای بیمه بیکاری سال گذشته ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه کردیم؛ بنابراین ناچاریم در پرداخت بیمه بیکاری سخت گیری های انجام شود؛ ضمن اینکه برای بیمه بیکاری دولت حتی یک ریال هم به ما کمک نمی کند.

 

درج دیدگاه