جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

خبر مهم برای مرزنشینان/ فهرست اقلام وارداتی مرزنشینان چه تغییری می‌کند؟

رستمی مال خلیفه گفت: تغییراتی حجم کالاهای وارداتی مرزنشینان پیشنهاد داده ایم، مثلا برنج که کالای پرخریداری است، هم حجم کمی دارد و تاکید شده است این حجم به ۴۰ تا ۵۰ کیلو برسد .

اصلاحیه فهرست اقلام مجاز برای واردات توسط مرزنشینان به هیات دولت رفت.
یعقوب رستمی مال خلیفه با اعلام این مطلب در گفتگو با تعاون آنلاین افزود: بعد از برگزاری چندین جلسه در کارگروه ماده ۱۲ بالاخره فهرست جدید اقلام مجاز برای و.اردات توسط تعاونی های مرزنشین مشخص شد .
مدیر کل دفتر تعاونی‌های توزیعی در توضیح این مطلب افزود: پیشنهاداتی با هدف بهبود وضعیت مرزنشینان ارائه شد و از میان اقلام وارداتی ۴۰ قلم کالا با رای تمامی اعضا و ۴ تا ۵ قلم کالا با رای اکثریت اعضا تعیین و از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تایید به هیات دولت ارائه شده است.
وی درباره کیفیت این تغییرات گفت:فهرست اقلام تغییر چندانی نکرده اما سعی کردیم موضوع را به صورت منطقه ای مورد بررسی قرار دهیم به عبارت دیگر با توجه به کالاهایی که کشورهای همسایه رد هر مطنقه دارند و در ایران مشابه داخلی ندارد و یا مشابه داخلی آن کفاف مصرف را نمی دهد، اولویت هایی تعیین شده است.
رستمی مال خلیفه اضافه کرد: به عنوان مثال در گیلان،به دلیل بی نیازی از ورود برنج، حبوبات را به فهرست اضافه کردیم یا در خراسان شمالی ، دام را اولویت اصلی اعلام کرده ایم.
او با اشاره به اینکه گمرک اعلام کرده است به صورت منطقه ای نمی تواند فعالیت را رصد کند، اضافه کرد: با توجه به این محدودیت ما موضوع را کلان دیدیم اما خودمان اولویت های منطقه ای را اعلام می کنیم.
او ادامه داد: در شرایط کنونی مرزها با محدودیت روبرو هستند از این رو تعاونی های مرزنشین با توجه به این شرایط بهترین ابزار برای مدیریت مبادلات در مرزها هستند.
او تاکید کرد:مرزنشینان با این اقلام کنونی سودآوری چندانی ندارند ، بررسی ها نشان می دهد از سال گذشته تا کنون ۵۰۰ هزار نفر که اعتبار کارت مرزنشینی شان تمام شده است، برای تمدید اقدامی نکرده اند و اگر این وضعیت ادامه یابد زحمات کنونی از میان می‌رود چرا که تلاش فراوانی برای شناسایی و ساماندهی مرزنشینان انجام شده است.
وی با ابراز امیدواری نسبت به دید مثبت دولت به اقلام تعاونی ها درباره جزییات بیشتر در این زمینه گفت: در مصوبه قبل از سال ۱۳۹۵ میزان معافیت کالاهای وارداتی صد در صد برای اقلام مصرفی و غذایی و ۵۰ درصد برای لوازم برقی و خانگی بود که این رقم به ۷۰ درصد و ۲۰ درصد رسیده است .
رستمی مال خلیفه در توضیح این مطلب ادامه داد: پیشنهاد ما بازگشت به شرایط پیشین است .
وی گفت: تغییراتی نیز در حجم کالاهای وارداتی پیشنهاد داده ایم، مثلا برنج که کالای پرخریداری است، هم حجم کمی دارد و تاکید شده است این حجم به ۴۰ تا ۵۰ کیلو برسد .

درج دیدگاه