جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

دبیر کل خانه تعاونگران ایران : با تکرار واژه «تعاون» پیشرفت حاصل نمی شود

تعاون آنلاین – همایش ملی «تعالی مدیریت تعاونی ها» با رویکرد نوآوری و تحول در مدیریت و بهره وری تعاونی ها، جایزه ای است که از سال ۱۳۹۱ به همت خانه تعاونگران ایران به تعاونی های برتر در زمینه مدیریت اهدا می شود. ظهر دیروز  (سه شنبه) پنجمین دوره این همایش در سالن همایش های صدا […]

تعاون آنلاین – همایش ملی «تعالی مدیریت تعاونی ها» با رویکرد نوآوری و تحول در مدیریت و بهره وری تعاونی ها، جایزه ای است که از سال ۱۳۹۱ به همت خانه تعاونگران ایران به تعاونی های برتر در زمینه مدیریت اهدا می شود. ظهر دیروز  (سه شنبه) پنجمین دوره این همایش در سالن همایش های صدا و سیما برگزار شد و از ۳۵ تعاونی برتر در زمینه تعالی مدیریت تعاونی تجلیل به عمل آمد.

به گزارش تعاون آنلاین، علی حسین شهریور، بنیان گذار و دبیر کل خانه تعاونگران ایران ضمن اشاره به اینکه جایزه تعالی مدیریت در همه کشورهایی که بخش تعاون در آنها فعال است اهدا می شود گفت: « مجری جایزه تعالی مدیریت تعاون سازمان های غیر دولتی هستند و دولت با این سازمان ها همکاری و از آنها حمایت می کند. هدف ما از برگزاری این همایش ایجاد یک فضای رقابتی سالم است تا تعاونی ها به سمت تعالی در مدیریت حرکت کنند و فضایی ایجاد شود تا تجربیات تعاونی های موفق به دیگر تعاونی ها منتقل شود.»

وی به معیارهای داوری جشنواره اشاره کرد و افزود: « ۹ حوزه در داوری مورد توجه قرار گرفته است که ۵ معیار رهبری، خط مشی و استراتژی، مدیریت منابع انسانی ، مشارکت و فراینده تحت عنوان توانمندسازها و ۴ معیار مشتری، کارکنان، جامعه و نتایج کلیدی عملکرد تحت عنوان خواسته هایی است که تعاونی ها باید به آن دسترسی پیدا کنند. در ایران با تکرار واژه تعاون سهم تعاون افزایش پیدا نمی کند و باید به سمت مدل تعالی مدیریت قدم برداریم.»

20161122_111101

آمار ناامید کننده خاورمیانه در تعاون

دبیر کل خانه تعاونگران ایران به ارائه آماری درباره تعاونی های دنیا پرداخت و گفت: «۱۲.۶ میلیون تعاونی در ۱۴۵ کشور دنیا با یک میلیارد نفر عضو وجود دارند و دارایی آنها ۲۰ هزار میلیارد دلار است. این تعاونی ها سالانه حدود ۳ هزار میلیارد دلار درآمد دارند و به طور مستقیم و غیر مستقیم برای بیش از ۱۰۰ میلیون نفر اشتغال ایجاد کرده اند. به طور متوسط در دنیا از هر ۶ نفر یک نفر یا عضو و یا مشتری تعاونی ها است. همچنین سهم متوسط تعاونی ها در اقتصاد دنیا ۴.۳ درصد است و کشورهایی که سهم تعاون در اقتصاد آنها بیش از ده درصد است عبارتند از نیوزیلند با ۲۰ درصد، هلند و فرانسه با ۱۸ درصد و فنلاند با ۱۴ درصد. نروژ، دانمارک، استرالیا، آلمان و ایتالیا نیز در زمره کشورهای پیشرفته ای هستند که تعاون سهم قابل توجهی از اقتصاد کشورشان را در اختیار دارد.»

شهریور ادامه داد: «در قاره اروپا ۴۵ درصد از مردم با تعاونی ها ارتباط مستقیم دارند و بعد از اروپا امریکای شمالی با ۳۸ درصد، آسیا با ۱۲.۶ درصد و خاور میانه با ۱.۵ درصد قرار دارند. از این آمارها متوجه می شویم که بخش تعاون در کشورهای صنعتی و پیشرفته فعال تر و موفق تر عمل می کند. همچنین از مجموع ۲۰ هزار میلیارد دلار دارایی تعاونی ها، ۱۲ هزار میلیارد دلار در اروپا، ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد دلار در آمریکای شمالی، ۳ هزار و ۸۵۰ میلیارد دلار در آسیا و در خاور میانه تنها ۳۱ میلیارد دلار است. علاوه بر این درآمد ناخالص سالانه اروپا با رقم ۱۵۰۰ میلیارد دلار نیمی از کل درآمد تعاونی ها را تشکیل می دهد و بعد از آن آمریکای شمالی با ۷۵۰ و آسیا با ۶۵۰ میلیارد دلار قرار دارند. گفتنی است سهم تعاونی های اروپایی از درآمد ناخالص داخلی کشورها ۷ درصد، در آمریکا ۴ درصد، در آسیا ۳ درصد و در خاورمیانه ۰.۲۷ درصد است. البته این آمار مربوط به تعاونیهایی است که اطلاعات آنها در دسترس بوده و همه تعاونی ها در این آمار قرار ندارند.»

چرا تعاون عقب ماند؟

علی حسین شهریور در ادامه به عوامل عدم پیشرفت تعاون اشاره کرد و گفت: «عواملی که در عدم پیشرفت بخش تعاون وجود دارند اول بی توجهی به نوآوری و تحول در سبک مدیریت و بعد از آن بهره وری پایین و فاصله گرفتن از الگوی تعاون در اقتصاد کشور و نبود نهاد سازی و فقدان مدل تعالی و سرآمدی در سالهای گذشته است. بخش عمده عواملی که برشمردم به خود تعاونگران برمی گردد و اگر می خواهیم در بخش تعاون جنبشی اتفاق بیفتد اول باید در خود تعاونی ها تغییر ایجاد کنیم. حضور در بازارهای جهانی و حتی باقی ماندن در بازار داخلی مستلزم رقابت با رقبای قدرتمندی است و به دلیل گسترش و پیچیدگی اهداف، فرایند و ساختار در صحنه رقابت، تعاونی هایی می توانند در صحنه باقی بمانند که نسبت به انتظارات اعضا، ذینفعان و مشتریان خود پاسخ گو باشند.»

 

 

درج دیدگاه