پنج شنبه, فروردین ۳۰, ۱۴۰۳

شرکت تعاونی ویژه معتادان بهبودیافته توسط سمن های استان مرکزی تشکیل می شود

تعاون آنلاین – نشست شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان مرکزی صبح امروز با حضور اعضای این شورای تشکیل جلسه داد.

در این نشست تخصصی “نبی‌الله شاه‌محمدی” دبیر شورا، “سرهنگ احمدرضا چگنی” رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان، “کیانوش امینی” معاون پیشگیری و “مشایخی” کارشناس بهزیستی استان، “طاهری” معاون اجتماعی اداره کل کار و رفاه اجتماعی استان، “جدیدی” نماینده دانشگاه علوم پزشکی اراک حضور داشتند.

بررسی آخرین اقدامات انجام گرفته در حوزه مقابله با موادمخدر و اعتیاد در استان مرکزی، تشریح بخشی دستگاه‌های عضو شورا در حوزه پیشگیری، مقابله و درمان در حوزه اعتیاد، بررسی بایدها و نبایدها و مشکلات موجود در حوزه مقابله با اعتیاد در سطح استان مرکزی مهم‌ترین سرفصل این نشست تخصصی بود.

این دومین نشست تخصصی خبرگزاری تسنیم استان مرکزی در حوزه بررسی و شناخت راهبردهای اجرایی آسیب‌های اجتماعی در مقوله اعتیاد و موادمخدر است که باحضور مسئولان استانی برگزار می‌شود.

مشروح سخنان “مژگان طاهری” سرپرست معاونت امور اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی در نشست شورای مبارزه با موادمخدر استان مرکزی در زیر می‌آید:

تسنیم: اقدامات تسهیل کننده برای بازگشت معتادین بهبود یافته به سطح جامعه که تا به امروز انجام گرفته را تبیین کنید؟

طاهری: باید پیش از هر چیز به این نکته توجه داشت که پیشگیری از اعتیاد در جامعه کارگری مهم‌تر از هر چیزی است، چه بسا شیوع اعتیاد در جامعه کارگری با سرعت بیشتری صورت خواهد گرفت زیرا جامعه کارگری به دلیل داشتن نزدیکی روابط، ساعات زیادی در روز را کنار یگدیگر می‌گذرانند بنابراین این امر باید جدی گرفته شود.

تعداد معدودی از کارفرمایان با حضور فرد معتاد در محیط کار موافق هستند زیرا وجود کارگران معتاد در محیط کار به سبب حواس پرتی خطراتی را نیز متوجه محیط کار و بقیه کاگران می‌کند.

این در حالی است که مشروط به دریافت گواهی پزشکی از طرف اداره بهزیستی مبنی بر ترک اعتیاد کامل می‌توان ورود این افراد را به محیط کار تسهیل بخشید چرا که محرومیت معتادین بهبود یافته خلاف ارزش‌های انسانی است.

سوال: چه اقداماتی برای اشتغال و توانمندسازی معتادان بهبود یافته صورت گرفته است؟

طاهری: دستگاه‌هایی مثل اداره بهزیستی، کمیته امداد و زندان می‌توانند با معرفی افراد آسیب دیده به اداره کار، ضمن بهره‌مندی این افراد از تخفیفات جواز کسب، به کاریابی‌ها نیز معرفی شوند و بدون پرداخت هزینه‌ای در اولویت اشتغال باشند.

متاسفانه تا الان از طرف این دستگاه‌ها مورد معرفی شده نداشته‌ایم و شاید عدم میل باطنی خود شخص علت این امر باشد چرا که نمی‌خواهد دیگران بدانند که جزو بهبود یافته‌ها بوده است.

سوال: چه کار ویژه‌ای در بخش اشتغال معتادان بهبود یافته انجام داده‌اید؟

طاهری: در حال حاضر امید است یک شرکت تعاونی که از طرف سازمان‌های مردمی حمایت می‌شود با هدف  نظارت برهزینه‌کرد تسهیلات اشتغال برای معتادان بهبود یافته تاسیس شود که در صورت حاصل شدن موفقیت نتایج را  اعلام خواهیم کرد.

 

سوال: چه ضمانت اجرایی برای اقدامات در بحث کار معتادان بهبودیافته وجود دارد؟

طاهری: با توجه به اینکه اداره کار هیچ ضمانت اجرائی برای موظف کردن ارگان‌ها و نهادهای مختلف ندارد اما با این حال توانسته‌ایم ۲۶ کارگاه آموزشی با محوریت پیشگیری، ۵ کارگاه آموزشی در حوزه سلامت و روان و ۸۸ کارگاه آموزشی در حوزه مهارت اجتماعی  و زندگی برگزار کنیم.

برگزاری این کارگاه‌ها چه در ساوه و چه در مناطق محروم سبب می‌شود این مسئله عمومیت پیدا کند و خوشبختانه اقدامات ما نتیجه بخش بوده و با استقبال چشم‌گیری روبه‌رو شده است.

سوال: اقدامات در بحث شیوع‌شناسی در بحث مبارزه با موادمخدر را تبیین و تشریح کنید؟

طاهری: در جامعه کارگری سراسر کشور از میان حدود ۱۳ هزار نمونه، میانگین کشوری بالغ بر۲۰ درصد بوده است در حالی که در استان مرکزی از میان حدود ۶۴۹ نمونه، این رقم کمتر از ۱۹۹ درصد است که براساس این آمار وزارتخانه با اجرای طرح ملی کار بر تمامی کارگاه‌های آموزشی و نتایج حاصل از آن نظارت می‌کند.

از زمان ابلاغ این دستور عمل و اجرای آن  در اواخر شهریور ماه ۹ کارگاه آموزشی  در بحث پیشگیری سطح  یک برای مدیران منابع انسانی کارخانه‌های استان مرکزی  برگزار شده است.

وی به مراحل آموزش مدیران منابع انسانی کارخانه‌ها اشاره کرد و افزود: بحث پیشگیری یک بحث ملی است که نخستین مرحله آن آموزش به مدیران منابع انسانی کارخانه‌ها است.

آموزش بهداشت یار دومین مرحله این طرح آموزشی است، مرحله بعدی  آموزش کارشناس بهداشت حرفه‌ای است تا بتواند در حیطه آموزش بهداشت روان کارگرها موفق باشد.

درج دیدگاه