پنج شنبه, فروردین ۹, ۱۴۰۳

شهرک صنعتی مشترک ماکو با ترکیه راه اندازی می شود/ افزایش سرمایه سازمان منطقه آزاد ماکو

مدیر عامل منطقه آزاد ماکو گفت: ۷۰۰ هکتار از اراضی این منطقه برای ایجاد شهرک صنعتی مشترک با ترکیه در نظر گرفته شده که رایزنی با این کشور برای همکاری در حال انجام است.

مدیر عامل منطقه آزاد ماکو گفت: ۷۰۰ هکتار از اراضی این منطقه برای ایجاد شهرک صنعتی مشترک با ترکیه در نظر گرفته شده که رایزنی با این کشور برای همکاری در حال انجام است.
به گزارش تعاون آنلاین، غلامرضا سلیمانی روز شنبه در نشست خبری افزود: اکنون مشاوران ایرانی در حال مطالعه برای چگونگی احداث این شهرک هستند و از سوی دیگر رایزنی با شرکت های مادرتخصصی (هلدینگ) ترکیه ای برای حضور در منطقه ماکو و شهرک مشترک در دستور کار قرار دارد.

وی ایجاد قطب پوشاک با همکاری ترکیه را یکی از اهداف طراحی این شهرک صنعتی دانست و ادامه داد: تلاش می شود با جذب تولیدکنندگان معتبر داخلی و برند های مشهور ترکیه ای، قطب پوشاک در این منطقه ایجاد شود.

سلیمانی از تلاش برای جلب همکاری بیشتر با جمهوری مستقل نخجوان خبر داد و گفت: تلاش می شود همکاری های اقتصادی و گردشگری با این کشور از طریق منطقه آزاد ماکو افزایش یابد.

منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو در شمال غربی ایران و در استان آذربایجان غربی در همسایگی ترکیه واقع شده است.

دهکده لجستیک راه اندازی می شود

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو با بیان اینکه پنج سال از اجرای برنامه توسعه این منطقه آزاد تجاری می گذرد، خاطرنشان ساخت: در رویکرد جدید این منطقه، کاهش بروکراسی اداری و تحقق حکمرانی مناطق آزاد از اولویت ها خواهد بود.

وی تبدیل منطقه آزاد ماکو به یک نقطه کانونی را از دیگر اهداف برشمرد و گفت: امسال تغییر نگاه به این منطقه در صدر برنامه های توسعه ای قرار گرفته است.

سلیمانی با بیان اینکه اکنون حدود ۱۸ میلیارد دلارکالا از طریق مرزبازرگان ترانزیت می شود افزود: تلاش می شود زنجیره لجستیک در این منطقه شکل بگیرد تا فقط شاهد ترانزیت کالا نباشیم بلکه از سایر مزیت های زنجیره لجستیک نیز استفاده شود.

به گفته مدیر عامل منطقه آزاد ماکو، ترانزیت اکنون بیشترین مزیت را برای این منطقه به همراه داشته است که با تشکیل زنجیره لجستیک این مزیت بیشتر هم خواهد شد.

وی ادامه داد: مصوبه مرکز لجستیک منطقه آزاد ماکو از دولت دریافت شده است و تلاش می شود دهکده لجستیک به زودی در این منطقه راه اندازی شود.

سلیمانی خاطرنشان ساخت: قرار است در افق ایران ۱۴۰۴ حجم بار این منطقه به حدود ۱۰ میلیون تن در سال افزایش یابد.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو، برندسازی را یکی از مهمترین برنامه های این منطقه برشمرد و گفت: با ایجاد انبارهای مدرن، مرکز لجستیک و هوشمند سازی این منطقه هدف برندشدن را محقق خواهیم ساخت.

سلیمانی با بیان اینکه طراحی و اجرای دهکده لجستیک در دو مرحله طراحی شده است، گفت: برای تکمیل نهایی این طرح پنج سال زمان دیده شده است که مرحله نخست آن توسط قرارگاه خاتم الانبیاء اجرایی خواهد شد.

وی نرخ بیکاری در منطقه آزاد ماکو را ۸.۶ درصد اعلام کرد و افزود: پایین ترین نرخ بیکاری در سطح استان آذربایجان غربی متعلق به این منطقه است.

به گفته مدیرعامل منطقه آزاد ماکو، قرار بود امسال ۲۲۰۰ شغل در این منطقه ایجاد شود که در مدت ۱۱ ماه ۲۳۰۰ شغل ایجاد شد.

ماکو ظرفیت های فراوان گردشگری دارد

وی با بیان اینکه منطقه آزاد ماکو دارای ظرفیت های بسیار زیادی در زمینه گردشگری است، افزود: توسعه بومگردی، گردشگری و طبیعت گردی از اهداف این منطقه برای استفاده از ظرفیت های گردشگری آن است.

سلیمانی به راه اندازی گردشگری دیجیتال در این منطقه اشاره کرد و ادامه داد: ایجاد برنامه ماکوگرام برای نخستین بار در کشور در این منطقه عملیاتی شده است.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو گفت: نوروز ۱۳۹۸ نخستین رویداد ملی گردشگری در این منطقه برگزار خواهد شد و منطقه پذیرای میمانان نوروزی می شود.

۵۰ هزار راس دام زنده به زودی وارد منطقه آزاد ماکو می شود

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو گفت: با رایزنی های صورت گرفته با ترکیه قرار شد ۵۰ هزار راس دام زنده ای که از اروپا خریداری شده است، از هفته آینده وارد این منطقه شده و پس از ذبح در کشتارگاهها به سراسر کشور توزیع شود.

سلیمانی با بیان اینکه کشور ترکیه اجازه نمی داد دام زنده از خاک این کشور عبور کرده و وارد ایران شود، افزود: با انجام رایزنی ها مجوز عبور این دام هاداده شد و به زودی گوشت گرم آن وارد زنجیره توزیع کشور می شود.

تولید محصولات مشترک کشاورزی با نخجوان

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو از رایزنی با مسئولان نخجوان برای تولید مشترک محصولات کشاورزی در این منطقه خبر داد و افزود: مذاکره با شرکت های تخصصی بزرگ کشور برای انجام این کار در حال انجام است.

وی یکی دیگر از اهداف و اولویت های جدید منطقه آزاد ماکو را توسعه کشاورزی برشمرد و خاطرنشان ساخت: ارس با نزدیک به ۱۰ میلیارد مترمکعب آب بهترین امکان برای توسعه کشاورزی را در اختیار ما قرار داده است.

سلیمانی ایجاد زنجیره های تولید در محصولات دامی و کشاورزی را از دیگر برنامه ها دانست و افزود: تلاش می شود با توسعه کشت و صنعت های بزرگ و تعاونی های زراعی تولید این منطقه به یکی از کانون های تولید گوشت قرمز و سفید تبدیل شود.

پایانه صادراتی سنگ ساختمانی ایجاد می شود

سلیمانی به وجود ظرفیت های بی نظیر معدنی در منطقه آزاد ماکو اشاره کرد و ادامه داد: تلاش می شود به زودی بخشی از این منطقه تبدیل به پایانه صادراتی برای سنگ های ساختمانی شود.

وی از تلاش برای ایجاد قطب مراکز داده ای در منطقه آزاد ماکو با واسطه همسایگی با ترکیه خبر داد و گفت: رایزنی با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام شده است تا منطقه آزاد ماکو یکی از دروازه های اینترنت کشور باشد و بتوان از این طریق نسبت به تولید محتوا و فروش داده به سایر کشورها اقدام کرد.

برنامه برندسازی منطقه آزاد ماکو تدوین شده است

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو از تدوین شدن برنامه برند بودن این منطقه خبر داد و اضافه کرد: برنامه جامع و یکپارچه برای توسعه هوشمندانه منطقه نیز تهیه شده است.

وی با اعلام اینکه احداث آزادراه تبریز – بازرگان در دست پیگیری است، گفت: تلاش می شود با همکاری کشورهای همسایه طرح بزرگراهی برای این منطقه اجرایی شود.

طراحی فرودگاه بین المللی ماکو

سلیمانی از پیگیری طرح ایجاد فرودگاه بین المللی ماکو خبر داد و گفت: نخستین مجوز پرواز برای آن به مقصد ترابوزان اخذ شده است.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو به روند جذب سرمایه برای این منطقه اشاره کرد و یادآور شد: قرار بود امسال ۹ میلیارد تومان جذب سرمایه گذاری انجام شود که با تلاش های صورت گرفته ۲۵۷ میلیارد تومان جذب شده است.

وی ادامه داد: قرار بود امسال ۲۲ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی جذب منطقه شود که با اقدام های انجام شده اکنون بیش از ۳۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی جذب شده است.

سلیمانی از تامین ۱۴۰ میلیارد تومان کالای مورد نیاز کشور از طریق این منطقه خبر داد و گفت: صادرات کالاهای داخلی به میزان ۱۳۰ میلیارد دلار نیز از این منظقه انجام شده است.

مدیر عامل منطقه آزاد ماکو ادامه داد: قرار بود ۱۰ میلیون دلار صادرات مجدد از این منطقه انجام شود که اکنون این میزان به ۲۸ میلیون دلار رسیده است.

وی از افزایش سرمایه سازمان منطقه آزاد ماکو خبرداد و گفت: سرمایه اولیه این سازمان ۱۰ میلیارد تومان بود که اکنون به یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

سلیمانی با اعلام انتشار اوراق مشارکت این سازمان در روزهای آینده افزود: این اوراق در بازار سرمایه عرضه خواهد شد.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو گفت: جهت گیری در واردات این منطقه، واردات کالاهای اساسی است و بر همین اساس نخستین محموله گوشت زنده به زودی وارد این منطقه خواهد شد.

رویه های گمرکی در منطقه آزاد ماکو کاهش یافته است

سلیمانی از تلاش برای تسهیل امور گمرکی در این منطقه خبرداد و گفت: تلاش شده ۱۳ رویه گمرکی که پیشتر در نقطه صفر مرزی باید انجام می شد در سایر مراحل انجام شود و تنها مجوز عبور در این منطقه داده شود.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو هدف از این کار را روان شدن مراحل گمرکی در این منطقه دانست و گفت: تلاش شده بیشتر امور از طریق الکترونیکی انجام شود تا بازرگانان معطل نشوند.

وی ایجاد تیر پارک گمرکی دیجیتال را از دیگر اقدام های انجام شده برای سهولت در امور تجاری در منطقه عنوان کرد.

بانک مشترک دیجیتال با یک کشور درحال رایزنی است

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو از تلاش برای ایجاد بانک مشترک در این منطقه خبر داد و گفت: ایجاد این بانک با یکی از کشورهای منطقه و به صورت دیجیتال درحال پیگیری است تا شاهد بانکداری نوین در این منطقه باشیم.

به گفته وی، طرح توجیهی این بانک تهیه و به بانک مرکزی ارسال شده است.

منطقه آزاد تجاری-صنعتی ماکو شامل شهرستان های ماکو، شوط، پلدشت و شهرمرزی بازرگان در شمال غرب کشور با مساحتی حدود ۴۲۰ هزارهکتار و جمعیتی بالغ بر۲۰۰ هزار نفر قراردارد.