جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

طرح استغال روستایی چقدر خرج روی دست دولت گذاشت؟

تاکنون حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان طرح اشتغال روستایی به بانک‌های عامل این وزارتخانه معرفی شده است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تاکنون حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان طرح اشتغال روستایی به بانک‌های عامل این وزارتخانه معرفی شده است.

به گزارش تعاون آنلاین، عیسی منصوری افزود: بر اساس منابعی که تا کنون پرداخت شده انتظار می رود در سال ۹۷ برای ۶۰ هزار نفر اشتغال واقعی ایجاد شود.

وی اظهارداشت: اواخر سال گذشته پس از تصویب مجلس شورای اسلامی معادل ریالی یک میلیارد و ۵۰۰ هزار دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال روستایی درنظر گرفته شد.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: تاکنون از منابع صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال روستایی سه هزار میلیارد تومان به حساب بانک های عامل واریز شده است.

وی ضمن اشاره به اینکه بانک ها هم سه هزار میلیارد تومان برای این منظور تخصیص دادند، گفت: برای اجرای طرح های اشتغالزایی روستایی در مجموع شش هزار میلیارد تومان تخصیص یافته است.

منصوری افزود: لازم به یادآوری که با تغییرات نرخ ارز ۱۸ هزار میلیارد تومان منابع برای اجرای طرح های اشتغالزایی روستایی وجود دارد که شش هزار میلیارد تومان آن تخصیص یافته و انتظار می رود به تدریج باقیمانده این اعتبارات نیز تخصیص پیدا کند.

وی اظهار داشت: هفته آینده یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان منابع اشتغال پایدار روستایی از سوی صندوق توسعه ملی به حساب استان ها واریز که با اختصاص معادل ریالی این مبلغ هم از سوی بانک های عامل به تدریج به طرح های روستایی تخصیص می یابد.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: تمامی طرح های پیشنهاد شده روستایی از سوی دستگاه های اجرایی و یک کمیته فنی در سطح شهرستان، استان و یا ملی بررسی و پس از تائید به بانک های عامل معرفی می شود.

وی با اعلام این خبر که تاکنون به ارزش ۱۸ هزار میلیارد تومان طرح روستایی به بانک های عامل معرفی شده است، گفت: دیگر ظرفیتی برای پرداخت اعتبار وجود ندارد.

منصوری ضمن اشاره به بسته بودن موقت سامانه کارا افزود: طرح هایی که به بانک ها معرفی و هنوز به مرحله تصویب و پرداخت اعتبار نرسیده اند باید دوباره در تطابق با قانون مصوب مجلس شورای اسلامی پالایش تا اعتبارات برای طرح های مشمول و با اولویت پرداخت شود.

وی اظهارداشت: تاخیر در پرداخت مرحله سوم تسهیلات از سوی صندوق توسعه ملی به بانک های عامل سبب شده بانک ها نیز در پرداخت تسهیلات به متقاضیان تاخیر داشته باشند به طوری که بانک ها تنها پنج هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از شش هزار میلیارد تومان منابع موجود را به طرح ها پرداخت کرده اند.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام اینکه بر اساس پیشرفت کار منابع به طرح ها پرداخت می شود، گفت: خوشبختانه یک سیستم نظارتی چند لایه الکترونیک و دستی نیز از ایجاد انحراف در تخصیص منابع پیشگیری و همچنین سیستم تنبیهی و جبرانی به اعتبارات تخصیص یافته انحرافی در نظر گرفته شده است.

وی با تاکید بر اینکه با پرداخت منابع مورد نظر انتظار اشتغالزایی برای ۱۶۴ هزار نفر وجود داشته اما در عمل اشتغالزایی کمتر از این میزان بوده است، گفت: طی سال ۹۷ طبق منابعی که تاکنون پرداخت شده اشتغال واقعی برای ۶۰ هزار نفر باید ایجاد شود.

منصوری یادآورشد: سهم اعتبارات اشتغالزایی روستایی در مناطق محروم و مناطق دارای نرخ بیکاری بالاتر بیشتر از سایر مناطق است.

 

درج دیدگاه