پنج شنبه, اردیبهشت ۶, ۱۴۰۳

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت و گو با تعاون آنلاین:اقتصاد دولتی حرکت در مسیر بن بست است

اقتصاد دولتی حرکت در مسیر بن بست است

پژویان: در طول سالهای گذشته همیشه از خصوصی سازی واقعی گفته شد اما نتوانستیم به اهداف تعیین شده دست پیدا کنیم و تجربه ثابت کرده اقتصاد دولتی در یک مسیر بن بست قرار دارد.

 

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه برای پیشرفت در اقتصاد باید آن را به بخش خصوصی سپرد گفت: در طول سالهای گذشته همیشه از خصوصی سازی واقعی گفته شد اما نتوانستیم به اهداف تعیین شده دست پیدا کنیم و تجربه ثابت کرده اقتصاد دولتی در یک مسیر بن بست قرار دارد.

دکتر جمشید پژویان، اقتصاددان در گفت و گو با تعاون آنلاین با اشاره به اینکه اقتصاد دولتی مشکلات زیادی را به وجود می آورد تصریح کرد: کشورهای پیشرفته برای اینکه اقتصاد خود را شکوفا کنند آن را به دست بخش خصوصی سپردند و بر کار آنها نظارت داشتند اما در ایران متاسفانه همه کارخانه های بزرگ ماهیت دولتی به خود گرفتند و مدیران آنها به جای توسعه و افزایش ظرفیت فعالیت به دنبال افزایش هزینه و استخدام های بی‌رویه بودند.

وی در ادامه صحبت های خود به خودروسازی ایران اشاره کرد و افزود: خودروسازی ایران اگر خصوصی سازی بود اکنون ایران ببه کره جنوبی محصولات خود را صادر می کرد. زمانی که ایران تولید کننده خودرو بود همه آن کشورها برای مشاهده خط تولید پیکان به ایران آمدند اما وقتی همه این کارخانجات به دولت سپرده شد ناکارآمدی نیز همراه آن آمد.

این اقتصاددان با انتقاد از مدیریت بخش دولتی در اقتصاد ادامه داد: بزرگترین شرکت های جهان ماهیت خصوصی دارند. اکنون شرکت های بزرگ خودروسازی کره جنوبی، ژاپن، آلمان و کشورهای دیگر خصوصی هستند و دولت و بخش سیاست خارجی در اختیار آنها است اما اقتصاد ما با اینکه در اختیار دولت است نه بخش سیاست خارجی می تواند راهگشا باشد و نه بخش های دیگر همکاری لازم را دارند.

پژویان در تشریح در اختیار داشتن دولت توسط بخش خصوصی گفت: شرکت های بزرگ زمانی که قصد دارند محصولی را به کشور دیگر صادر کنند و یا سرمایه گذاری انجام دهند بخش دیپلماسی اقتصادی وارد کار می شود اما رایزن های اقتصادی ما نتوانستند آنطور که باید و شاید کالاهای ایرانی را در بین کشورهای دیگر تبلیغ کنند. اگر رایزن های اقتصادی ما از کالاهای با کیفیت ایرانی استفاده و آن را در بین دولت و بخش خصوصی آن کشورها معرفی می کردند وضعیت صادرات غیر نفتی ایران مطلوب بود.

با اینکه در کشورهای خارجی دولت بخش خصوصی را در همه مراحل همراهی می کنند اما ایران همه کارها و رایزنی ها توسط بخش خصوصی انجام می شود و به نوعی می توان گفت که همین میزان از صادرات غیر نفتی به دلیل وجود بازارهای سنتی گذشته است که با تغییر رویه فعالیت این بازارها این حجم از صادرات نیز از دست خواهد رفت.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی به خصوصی سازی واقعی تاکید کرد و افزود: بخش خصوصی واقعی می تواند یک اقتصاد را شکوفا کند و تا زمانی که در ایران حمایت از بخش خصوصی توسط دولت به صورت واقعی نباشد و موضوعات به صورت فرمالیته معرفی نشود نمی توانیم انتظار اقتصادی شکوفا را داشته باشیم.

وی ادامه داد: وقتی دولت همه اقتصاد را در دست می گیرد باید اشتغال ایجاد کند، حقوق پرداخت کند، محیط کسب و کار را آرام کند و بسیاری از اقدامات دیگر در حالی در برخی موارد مانند ایجاد اشتغال باید توسط بخش خصوصی صورت بگیرد و دولت فقط تسهیل گر باشد.

پژویان تاکید کرد: همه دولت ها در گسترش فعالیت بخش خصوصی مقصر هستند و هر کدام به طریقی یک مانع جلوی پای آنها قرار دادند. بزرگترین شرکتهای صادراتی در جهان متعلق به تعاونی ها است و بزرگترین حجم اشتغال در همان کشورها توسط بخش خصوصی انجام می شود اما در ایران همه به دنبال استخدام در شرکت های دولتی به دلیل نا مناسب بودن محیط کسب و کار هستند.

درج دیدگاه