پنج شنبه, فروردین ۹, ۱۴۰۳

۶ هزار فروشگاه تعاونی کالای اساسی عرضه می‌کنند

کالای اساسی
کالای اساسی

معاون اقتصادی اتاق تعاون ایران گفت: سامانه مدیریت هوشمند توزیع کالاهای اساسی (مهتا) پس از رونمایی کار خود را به صورت آزمایشی در تهران شروع کرده است؛ فعالیت این سامانه به صورت سراسری منوط به اعلام نیاز شبکه‌های تعاونی ملی است.

فشارهای اقتصادی زمانی بر مردم بیشتر شد که در ماه‌های گذشته توزیع کالای اساسی به درستی انجام نشد و برخی دلالان و سوداگران از این آب گل آلود به نفع خود ماهی گرفتند و یک شبه سودهای کلانی کسب کردند.

به گزارش تعاون آنلاین، در این مدت توزیع کالای اساسی به یکی از دغدغه‌های اصلی مسئوولان تبدیل شد و همواره تلاش کردند به کمک کارشناسان و دست‌اندرکاران این بازار را سر و سامان دهند.

یکی از این راهکارها راه‌اندازی سامانه مدیریت هوشمند توزیع کالاهای اساسی (مهتا) بود که هدف هدایت صحیح کالای اساسی بود و اتاق تعاون کشور مسئولیت طراحی این سامانه را برعهده گرفت؛ این سامانه سرانجام در آذرماه به صورت آزمایشی در ۴۰ فروشگاه کار خود را شروع کرد و در تیرماه امسال همزمان با روز جهانی تعاون رونمایی شد.

در این ارتباط، محمد علی ضیغمی معاون اقتصادی اتاق تعاون ایران در توضیح جزئیات و روند فعالیت این سامانه در ماه‌های گذشته گفت: این سامانه دو کارکرد دارد؛ یکی توزیع در شبکه تعاون و دیگری توزیع در سطح وسیع و ملی است.

وی افزود: توزیع کالا در سطح ملی همواره مورد توجه بوده و چنانچه کالاها به صورت عمومی برای مقاصد خاص و جامعه هدف مشخص توزیع شود و با توجه به فرصتی که این سامانه برای مسوولان ملی برای سیاستگزاری فراهم کرده می‌تواند در این زمینه کمک کند.

ضیغمی اظهار داشت: سامانه هوشمند توزیع کالای اساسی در این مدت فعالیت خود را به صورت آزمایشی در بخش‌های مرتبط با بخش تعاون و زیرمجموعه‌های آن همچون فروشگاه‌های زنجیره‌ای شروع کرده است.

معاون اقتصادی اتاق تعاون افزود: در این سامانه یکسری شیوه‌ها به صورت متکی به نرم‌افزارها کار سفارش‌گیری و کالاگیری را انجام می‌دهد. همچنین در این سامانه امکان ارسال کالاها به صورت ساده برای اعضای تعاونی‌ها فراهم است.

وی با اشاره به رون۰د طراحی و راه‌اندازی این سامانه، گفت: از سال گذشته طراحی سامانه را شروع کردیم و در آن دوران پیش‌بینی ما این بود که بدنه اجرایی از آن برای توزیع کالا بهره‌برداری کند.

ضیغمی افزود: این سامانه پس از طی مراحل آزمون رونمایی شد و برای مجموعه‌هایی که اعلام نیاز کردند کار خود را شروع کرد.

وی توضیح داد: سه شبکه تعاونی داریم که این شبکه‌ها خودشان فروشگاه‌های متعددی در سطح کشور دارند. فرهنگیان که اتحادیه سراسری فرهنگیان را شامل می‌شود و فروشگاه‌های تحت پوشش در کشور دارد، دیگری اتحادیه سراسری کارگران (اتکا) است که افراد تحت پوشش و فروشگاه‌هایی را در سراسر کشور دارد و آخرین گروه نیز اتحادیه سراسری کارکنان دولت یا اسکاد است که این شبکه تعاونی هم در واقع زنجیره بزرگی در سطح کشور دارد.

معاون اقتصادی اتاق تعاون افزود: آنچه ما در اتحادیه سراسری کارکنان دولت در حال اجرا هستیم بیشتر در سطح تهران بود و برنامه‌ریزی برای توزیع این کالاها به صورت سراسری در مجموعه کارکنان دولت هستیم.

وی تصریح کرد: اتاق تعاون وظیفه طراحی، آماده سازی و بسترسازی این سامانه را برعهده داشت که انجام داده است.

ضیغمی افزود: حدود ۶ هزار فروشگاه تعاونی در کشور فعال هستند و ظرفیت‌های بسیار مناسبی برای توزیع کالاهای مورد نظر به جامعه هدف را دارند.

درج دیدگاه