پنج شنبه, فروردین ۹, ۱۴۰۳

قیمت های جدید نان از سوی اتاق اصناف تعیین می شود

از ابتدای آذرماه قیمت های جدید نان در کشور ابلاغ می شود. به گزارش تعاون آنلاین، افزایش قیمت نان از پس سه سال ثبات قرار است از ابتدای آذر ماه افزایش یابد . قاسم زراعت کار، رییس اتحادیه نانوایان سنتی در این خصوص به تعاون آنلاین گفت: با تصویب ستاد تنظیم بازار، قرار شده از […]

از ابتدای آذرماه قیمت های جدید نان در کشور ابلاغ می شود.
به گزارش تعاون آنلاین، افزایش قیمت نان از پس سه سال ثبات قرار است از ابتدای آذر ماه افزایش یابد .
قاسم زراعت کار، رییس اتحادیه نانوایان سنتی در این خصوص به تعاون آنلاین گفت: با تصویب ستاد تنظیم بازار، قرار شده از ابتدای آذرماه امسال قیمت نان‌های سنتی ۱۵ درصد بیشتر از نرخ کنونی عرضه شود.
به گفته وی در این راستا تغییری در وزن چانه نان تغییری صورت نمی گیرد و شرایط و وضعیت تولید نان مانند سابق خواهد بود.
او با اشاره به اینکه افزایش ۱۵ درصدی قیمت نان تنها هزینه های مربوط به کارگران را پوشش می دهد، ادامه داد: سه سال است هیزنه های نانوایی ها افزایش یافته اما تغییری در قیمت نان اتفاق نیفتاده است.
او در پاسخ به این سئوال که قیمت نان در تهران و سایر استان ها چقدر خواهد بود؟ گفت: قیمت نان در تهران با تصمیم‌گیری در اتاق اصناف و در شهرستان‌ها و استان‌های دیگر با تصمیم‌گیری استانداری‌ها و فرمانداری‌ها قیمت نان تغییر می‌کند.
برخی گمانه زنی ها نشان می دهد قیمت نان سنگگ و بربری احتمالا به ۹۰۰ تومان و قیمت نان لواش و تافتون به ترتیب به ۲۵۰ و ۴۶۰ تومان می رسد .
نان یکی از مهمترین منابع غذایی در ایران محسوب می شود . ایرانی ها بزرگترین مصرف کنندگان نان در جهان محسوب می شوند. دومین منبع تامین غذا در ایران برنج است . با توجه به اینکه نان کالایی ضروری و اساسی در سبد خانوار ایرانی است ، تغییرات قیمتی آن برای بخش بزرگی از جامعه اهمیت دارد.
بر اساس این گزارش در حال حاضر دو نوع نانوایی آزادپز و دولتی در ایران فعالیت می کنند .
با افزایش قیمت نان انتظار می رود قیمت نان های صنعتی و فانتزی نیز تغییر کند .
در این راستا برخی کارشناسان افزایش کیفیت نان را همزمان با رشد قمیت ها ضروری می دانند چرا که کیفیت پایین نان در ایران به هدررفت بخش مهمی از این ماده غذایی استراتژیک منجر شده است .
ایران در سال های گذشته حتی به بزرگترین وارد کننده گندم جهان تبدیل شده بود اما افزایش سطح زیر کشت تولید در شرایط کنونی ایران را به یکی از عمده ترین مصرف کنندگان گندم بدل کرده است .
بالا رفتن کیفیت نان و کاهش هدررفت ان می تواند منجر به بهبود وضعیت در این حوزه شود .

درج دیدگاه