جمعه, فروردین ۳۱, ۱۴۰۳

طرح روستا تعاون در ۲۲ روستای خراسان جنوبی اجرا می شود

برنامه های اشتغال استان مرکزی در سال جاری

در راستای طرح اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری برای استان خراسان جنوبی ۱۱۸ میلیارد تومان تسهیلات پیش بینی شده است.

مدیر اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیرجند از اختصاص ۱۱۸ میلیاردتومان برای اشتغال پایدار در روستاها و مناطق عشایری خراسان جنوبی خبر داد و گفت: با هدف ایجاد اشتغال در روستاها طرح روستا تعاون در ۲۲ روستای استان اجرا می شود.

به گزارش تعاون آنلاین، محمدمهدی راستگو امروز سه شنبه (۲۵ اردیبهشت) در شوارای اداری این شهرستان اظهار کرد: براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی در سال ۸۹ قانون شرکت های تعاونی توسعه و عمران شهرستانی به تصویب رسیده است که این شرکتها منظور تـسریع در رشد و توسعه شهرستان ها، هدایـت منابع مردمـی به بخش های تولیدی، بسترسازی برای ورود بخش های تعاونی و خصوصی به فعالیت های اقتصادی و انجام طرح هایی که به دلیل افزونه‌زا (رانت‌زا) بودن آن، امکان واگذاری به بخش خصوصی وجود ندارد تشکیل شود.

وی با بیان اینکه یکی از ویژگی های شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستانی حضور و عضویت افراد حقیقی متولد و یا ساکن آن شهر است، افزود: حداقل تعداد اعضاء جهت ثبت تعاونی باید به میزان ۰.۵ درصد جمعیت آن شهرستان باشد و همچنین سرمایه آن نباید کمتر از ۳ میلیارد ریال باشد.

مدیر اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیرجند گفت: در همین راستا عملیات اجرای تاسیس این تعاونی در شهرستان بیرجند شروع شد و با پیگیری اتاق فکری برای این تعاونی با حضور نخبگان راه اندازی شده است.

راستگو ادامه داد: انجام کلیه فعالیت های عمرانی و آبادانی شهرها و روستاهای شهرستان حوزه فعالیت و سرمایه گذاری، مالکیت و مدیریت در فعالیت ها و بنگاه های اقتصادی مربوط، ایجاد و اداره واحدهای اقتصادی تولیدی، توزیعی و خدماتی که مرتبط با تحقق اهداف تعاونی باشد، مشارکت با اشخاص حقیقی و حقوقی با اولویت تعاونی ها، انجام هرگونه معاملات از قبیل خرید و فروش، اجاره و نظایر آن و تملک اراضی، اموال منقول و غیرمنقول و تامین نیازمندی های خود به طریق مقتضی و مقرون به صرفه در جهت اهداف تعاونی و … از جمله موضوعات فعالیت اینگونه تعاونی ها است.

وی با اشاره به طرح روستا تعاون در راستای اشتغال فراگیر، بیان کرد: هدف گذاری برای این طرح به بهره برداری رساندن یک هزار و ۹۴۸ طرح تعاونی در روستاهای هدف بوده که منجر به ایجاد  اشتغال برای ۲۶ هزار و ۲۱۸ نفر  می شود.

مدیر اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیرجند تصریح کرد: در مرحله نخست طرح روستا تعاون، یک هزار روستای کشور هدف گذاری شده است که سهم خراسان جنوبی ۲۲ طرح تعاونی است.

راستگو با بیان اینکه قانون حمایت از اشتغال پایدار به تصویت مجلس شورای اسلامی رسیده است، ادامه داد: هدف از این طرح ارتقای تولیدات و اشتغال پایدار در روستاها و مناطق عشایری است که منابع اعتباری پیش بینی شده برای این امر معادل یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی با کارمزد ۶ درصد است.

وی افزود: در راستای طرح اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری برای استان خراسان جنوبی ۱۱۸ میلیارد تومان تسهیلات پیش بینی شده است.

درج دیدگاه