شنبه, اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳

محمودی درخش: تعاونی ها چاره ای جز رقابتی شدن ندارند

امروز بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی ما با داشتن تفکر بهره‌وری و تعالی سازمانی توانسته‌اند در کشورهای همسایه از جمله عراق، افغانستان، ترکمنستان و تاجیکستان و برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس پروژه‌های اقتصادی و خدماتی را برعهده بگیرند

derakhsh

تعاونی‌ها برای کاهش هزینه‌های تولید و خدمات و رقابتی شدن خود به سمت بهره‌وری و تعالی سازمان حرکت کنند.

به گزارش تعاون آنلاین، رییس اداره مطالعات بهره‌وری وزارت تعاون، با اعلام این مطلب در ششمین جشنواره ملی تعالی مدیریت تعاونی افزود: در پنجمین دوره از این جشنواره، این سمن به همراه انجمن علمی تعاونی کشور، انجمن بهره‌وری، خانه تعاونگران و معاونت امور تعاون وزارتخانه، یک تفاهمنامه همکاری به امضا رساند که هدف آن گسترش و ترویج فرهنگ تعاون میان تعاونی‌ها و پیوند میان دانش و اجرا به منظور توسعه بهره‌وری و تعالی در واحدهای تعاونی است.

رضا محمودی درخش ادامه‌ داد: سپس  قراردادی با این مجموعه امضا شد که بر اساس آن ۱۰۰ تعاونی منتخب و برتر که متقاضی اجرای این طرح در واحدهای خودشان بودند، مشارکت کردند و دولت ۶۰ درصد از هزینه اجرای عارضه‌یابی و بررسی دلایل بهره‌ور بودن تعاونی‌ها را تقبل کرد تا ۴۰ درصد باقی‌ مانده را واحدهای تعاونی بپردازند.

رییس اداره مطالعات بهره‌وری وزارت تعاون، ادامه‌ داد: ۸۰ درصد از این طرح عملیاتی و اجرایی شده است و بر اساس آن تعاونی‌ها در کل کشور مورد عارضه‌یابی و بررسی قرار گرفتند.

وی ادامه‌ داد: البته برخی از واحدها به دلایلی از جمله جا نیفتادن فرهنگ بهره‌وری در کشور از این طرح استقبال نکردند. برخی از استان‌ها که نوعا ضعیف هستند هم شرکت نکردند و از مدیران تعاونی‌ها می‌خواهیم بیشتر به این  بحث توجه نشان داده و در سال‌های آینده حضور فعال‌تری داشته باشند.

محمودی درخش در ادامه‌  با بیان این که بیش از ۷۰ درصد اهداف تعیین شده در این طرح محقق شده است، خاطر نشان کرد: تلاش ما بر این بود تا در این طرح دانش را به اجرا گره بزنیم و دلایل عدم بهره‌وری و عدم اجرای تعالی سازمانی در این واحدها را واکاوی کنیم. البته یکسری کاستی‌ها در  این طرح است که امیدوارم در سال‌های آینده با حل آنها این جشنواره به بلوغ برسد.

وی همچنین بیان‌ کرد: هدف ما بر این است که با اعلام  مشکلات، تعاونی‌ها خود را به روز کنند و به سازمان‌هایی تبدیل شوند که از نظر بهره‌ور بودن خدمات به درجه‌ای از بهره‌وری و تعالی سازمانی دست پیدا کنند.

رییس اداره مطالعات بهره‌وری وزارت تعاون، گفت‌: در بخش تولید تعداد زیادی از واحدهای کوچک هستند که محصول خاصی را تولید می‌کنند. این واحدها می‌توانند برای ارتقای بهره‌وری خود مواد اولیه مورد نیازشان را یکی کرده و تامین کنند و یا در حوزه آموزش نیازهای آموزشی خود را به طور مشترک دریافت کنند تا هزینه کمتری به آنها تحمیل شود.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس آمار سازمان بهره‌وری آسیایی، کشور ما در طول ۴۰ سال گذشته علی‌رغم رشد اقتصادی بالایی  که داشته، هیچ درصدی از رشد اقتصادی را مدیون بهره وری نبوده است. متاسفانه توجه لازم را به بهره‌وری در هیچ یک از بخش‌های اقتصادی نداشته‌ایم، اما خوشبختانه دولت در چند سال گذشته با رویکرد توسعه بهره‌وری در بخش‌های مختلف اقتصادی تلاش کرده است این فرهنگ را بین مدیران و بنگاه‌های اقتصادی جا بیندازد.

محمودی درخش ادامه‌ داد: مهم‌تر از نگاه دولت، نگاه مردم و واحدهای صنعتی و اقتصادی به مقوله بهره‌وری است، چراکه حضور واحدها در بازارهای منطقه و جهانی باعث شده است تا مدیران ما در بخش‌های تعاونی، خصوصی و دولتی به این فکر بیفتند که خود را ارتقاء دهند و به سمت افزایش بهره‌وری حرکت کنند.

وی در پایان صحبت‌های خود، خاطر نشان کرد: امروز بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی ما با داشتن تفکر بهره‌وری و تعالی سازمانی توانسته‌اند در کشورهای همسایه از جمله عراق، افغانستان، ترکمنستان و تاجیکستان و برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس پروژه‌های اقتصادی و خدماتی را برعهده بگیرند که این امر در صورت تداوم می‌تواند طی سال‌های آینده کشور را به توسعه و پیشرفت برساند.

درج دیدگاه