چهارشنبه, اردیبهشت ۵, ۱۴۰۳

نیمی از تعاونی‌های استان مازندران فعال هستند

معاون مدیر کل تعاون استان مازندران گفت: در این استان ۶۷۵۰ تعاونی فعال وجود دارد که گستره فعالیت آنها بسیار متنوع است.

معاون مدیر کل تعاون استان مازندران گفت: در این استان ۶۷۵۰ تعاونی فعال وجود دارد که گستره فعالیت آنها بسیار متنوع است.

 مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی مازندران خبر داد: پرداخت ۲۸۰ میلیارد تومان تسهیلات به طرح‌های روستایی در مازندران

سیاوش علیزاده با بیان این مطلب افزود: در مجموع ۱۳۵۰۰ تعاونی فعال و غیرفعال در استان مازندران وجود دارد که ۵۰درصد آنها اکنون مشغول فعالیت هستند.

وی تصریح کرد: پس از استان های تهران و خراسان رضوی، مازندران دارای بیشترین تعداد تعاونی در میان سایر استان های کشور است.

وی عنوان کرد: مجموع ۶۷۵۰ تعاونی فعال در استان موجب اشتغالزایی برای ۱۳۶ هزار نفر شده اند.

وی درباره وضعیت شهرهای استان از نظر تعداد و تراکم تعاونی ها توضیح داد: ساری دارای بیشترین تعداد تعاونی فعال در استان بوده و در مقابل شهرستان عباس آباد در غرب مازندران دارای کمترین تعداد تعاونی است.

علیزاده در مورد بزرگترین مشکلات حوزه تعاون در استان مازندران اظهار کرد: پس از ادغام وزارت تعاون با وزارت کار و … متاسفانه سهم دیدگاه کارشناسی به بخش تعاونی به میزان بسیار چشمگیری افول کرد و باید گفت تقریبا نگاه کارشناسی به این مقوله وجود ندارد و متاسفانه بخش تعاون به حاشیه رانده شده است و تحت تاثیر این ادغام به تدریج تعاون در حال محو شدن است.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه کل پرسنل و کارشناسان تعاون استان ۶ -۷ نفر هستند که حداکثر ظرف ۶ سال آینده بیشتر این افراد بازنشسته خواهند شد که متاسفانه هیچ گونه برنامه ریزی برای جایگزینی این افراد نشده که این مساله می تواند تاثیر بسیار منفی بر عملکرد تعاون استان برجا گذارد.

وی تاکید کرد: بر اساس قانون اساسی سهم بخش تعاون باید ۳۰ درصد باشد اما هنوز این مساله نهادینه نشده و تعاون به سهم و نقش خود در اقتصاد اصلا دست نیافته است.

معاون مدیر کل تعاون استان مازندران خاطر نشان کرد: تعدد سازمان های درگیر در مقوله تعاون نیز بسیار بالاست به طوری که تعاونی های روستایی زیر نظر جهاد کشاورزی، برخی تعاونی ها نظیر تعاونی ها زیر نظر وزارت رفاه و یا صنعت و معدن و تجارت و برخی از تعاونی ها نیز زیر پوشش سایر وزارتخانه ها فعالیت دارند بنابراین نمی توان انتظار داشت که اجماعی در این زمینه صورت گیرد.

وی تاکید کرد: متاسفانه به طور کلی آمار دقیقی از سهم بخش تعاون در اقتصاد وجود ندارد.

وی درباره سایر مشکلات این بخش گفت: تعاونی ها برای ادامه حیات نیاز به تامین نقدینگی دارند اما مشخص نیست بانک ها وام ها و تسهیلات را در اختیار چه کسانی قرار می دهند و همچنین معلوم نیست اولویت های اختصاص وام چه مواردی است. برای نمونه در بخش کشاورزی به واحدهای گلخانه ای وام تعلق گرفته اما سایر بخش های کشاورزی از دریافت وام بی نصیب بوده اند.

علیزاده تصریح کرد:  سهم بخش تعاون از میزان تسهیلات بانکی مشخص نیست و شاید تعداد تعاونی هایی که وام گرفته اند حتی به اندازه انگشتان دو دست نباشد؛ حتی آماری از سهم واقعی آورده تعاونی ها مشخص نیست.

درج دیدگاه