جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

هدفگذاری هزار روستا برای اجرای طرح مشاغل روستایی/ یارانه دستمزد اجرا می شود

جزئیات نشست شورایعالی اشتغال به ریاست روحانی

طبق آخرین گزارش مرکز آمار ایران میانگین نرخ بیکاری در کشور ۱۲ درصد اعلام شده و این در حالی است که چهارمحال و بختیاری با ۲۱ درصد نرخ بیکاری پس از استان کرمانشاه بالاترین جمعیت بیکار را در کشور به خود اختصاص داده است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به آغاز اجرای طرح توسعه اشتغال روستاهای کانونی در کشور گفت: این طرح امسال در مرحله نخست در یکهزار روستا اجرا می شود.
به گزارش تعاون آنلاین، عیسی منصوری در کارگروه تخصصی اشتغال چهارمحال و بختیاری افزود: توسعه اشتغال روستایی یکی از مهمترین سیاست های دولت و مجلس در مهار نرخ بیکاری است، که در همین راستا از سال گذشته طرح توسعه اشتغال در روستاهای کانونی بصورت آزمایشی در ۱۲۷ روستای کشور اجرا شد.
وی با اشاره به وجود ۴۴ هزار روستا و ۹۷ هزار آبادی در کشور تصریح کرد: در طرح توسعه مشاغل روستاهای کانونی قرار است ۵ هزار روستا مشارکت داده شود که در مرحله نخست آن که امسال اجرایی می شود یکهزار روستا هدف گذاری شده است.
روستاهای کانونی به روستاهایی اطلاق می شود که محور چندین آبادی و روستای دیگر است.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اجرای طرح یارانه دستمزد را از دیگر سیاست های این نهاد برای مهار نرخ بیکاری استانها دانست و گفت: در این طرح که بیشتر در استانهای دارای نرخ بالای بیکاری اجرا می شود، دولت معادل ۳۰ درصد حقوق نیروی کار را به کارفرما پرداخت می کند.
منصوری، اجرای طرح های اشتغال فراگیر، مشاغل خانگی، اشتغال حمایتی و طرح کارورزی را از دیگر برنامه های اجرایی در کشور برای مهار بیکاری برشمرد و افزود: با نظارت دقیق، ایجاد هماهنگی بین بخشی و پیشبرد مطلوب این برنامه ها می توان تا حد زیادی به کاهش نرخ بیکاری در کشور امیدوار بود.
وی با انتقاد از تعلل بانک ها در خصوص بررسی طرح های متقاضی تسهیلات، تصریح کرد: این مساله پیشبرد برنامه ها را در بسیاری از استانها با وقفه مواجه کرده است که باید با تقویت همکاری بین دستگاه های اجرایی و بانک ها این مساله را برطرف کرد.
منصوری با تاکید بر تسهیل فرایند اعطای تسهیلات به متقاضیان روستایی افزود: امکان هدایت و حمایت سرمایه گذاران روستایی و کاهش ریسک سرمایه گذاری در این حوزه مورد توجه مسئولان مربوطه قرار گیرد.
وی رسالت و نقش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را هماهنگی بین بخشی برای رونق اشتغالزایی در کشور دانست و خاطرنشان کرد: اشتغالزایی در کشور تنها بر عهده یک وزارتخانه نیست بلکه همه نهادها و سازمان ها نقش مهمی در این حوزه برعهده دارند.
در این نشست که با حضور نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، نمایندگان بانک های عامل و مدیران دستگاه های اجرایی برگزار شد، وضعیت نرخ بیکاری و روند اعطای تسهیلات اشتغالزایی در این استان مورد بررسی قرار گرفت.
طبق آخرین گزارش مرکز آمار ایران میانگین نرخ بیکاری در کشور ۱۲ درصد اعلام شده و این در حالی است که چهارمحال و بختیاری با ۲۱ درصد نرخ بیکاری پس از استان کرمانشاه بالاترین جمعیت بیکار را در کشور به خود اختصاص داده است.
کارشناسان نبود زیرساخت های توسعه از قبیل فقدان واحدهای تولیدی و صنعتی بزرگ و طرح های کشاورزی پربازده، ضعف مدیریت در بهره گیری از ظرفیت های نسبی این استان از جمله در حوزه گردشگری و ناتوانی در جذب اعتبارات را از عوامل مهم افزایش نرخ بیکاری و عدم توسعه یافتگی این استان عنوان می کنند.

درج دیدگاه