جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

پرورش ماهیان خاوریاری با هدف اشتغالزایی

عضو هیات مدیره و معاون توانمندسازی بنیاد علوی از اجرای طرح پرورش ماهیان خاویاری با هدف حمایت از تولید داخلی و اشتغال زایی در استان های شمالی خبر داد و گفت: تسهیلات یارانه دار به تولید ماهیان خاویاری داده می‌شود.

عضو هیات مدیره و معاون توانمندسازی بنیاد علوی از اجرای طرح پرورش ماهیان خاویاری با هدف حمایت از تولید داخلی و اشتغال زایی در استان های شمالی خبر داد و گفت: تسهیلات یارانه دار به تولید ماهیان خاویاری داده می‌شود.

احمد حاج علی زاده با بیان اینکه حمایت از تولید داخلی و اشتغال زایی از جمله اهداف کلیدی طرح پرورش ماهیان خاویاری است، افزود: این طرح در استان های گلستان، مازندان و گیلان اجرا می شود و در افق پنج ساله آن، ایجاد ۱۰۰ مزرعه پرورش ماهیان خاویاری هدف گذاری شده است.

وی ادامه داد: هدف این طرح، کمک به تولید و پرورش ماهی های خاویاری است زیرا خاویار ایرانی برند ارزشمندی در عرصه بین المللی به شمار می آید و تولید این محصول صادراتی نسبت به گذشته کاهش یافته است و اکنون اجرای این طرح، می تواند به افزایش تولید گوشت ماهیان خاویاری و خاویار کمک کند تا بتوانیم تولید و صادرات این محصول ایرانی را افزایش دهیم و جایگاه آن در عرصه بین المللی و صادرات حفظ شود.

حاج علی زاده با اشاره به اینکه طرح یاد شده از اواخر سال گذشته شروع شده است، اظهار کرد: این طرح با همکاری بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و بنیاد علوی، سازمان شیلات ایران، استانداری های استان های شمالی و بانک سینا در حال انجام است.

حاج علی زاده یادآور شد: تاکنون ۴۰ مورد درخواست از سه استان داشتیم که ۱۹ طرح مصوب و در مجموع به آنها تسهیلاتی بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان اعطا می شود همچنین از این طرح ها، ۱۱ مورد تسهیلات دریافت کرده اند که در مجموع ۱۱ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان پرداخت شده است.

وی درباره تاثیرات این طرح بر اشتغال زایی و کارآفرینی گفت: ۹۸ نفر به طور مستقیم با اجرای این طرح شاغل شدند همچنین با در نظر گرفتن اینکه در هر مزرعه به طور میانگین ۵ نفر فعالیت می کنند همچنین مشاغلی که به طور غیر مستقیم و خارج از مزرعه همکاری دارند، تعداد شاغلین طرح بسیار بیشتر است.

حاج علی زاده با بیان اینکه برای هر مزرعه، بالغ بر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می کنیم، گفت: پیش بینی شده است که به طور میانگین در هر مزرعه ۲۰ تن گوشت ماهی و ۲.۵ درصد معادل ۵۰۰ کیلوگرم خاویار تولید شود و در بازه زمانی پنج ساله، ۱۰۰ مزرعه پرورش خاویاری با ۲ هزار تن گوشت ماهی و ۵۰ تن خاویار برنامه ریزی شده است.

وی درباره شرایط بهره مندی از تسهیلات این طرح گفت: زمین و فضای مناسب، دانش فنی و تحصیلات مرتبط همچنین تایید اداره کل شیلات استان ها برای دارا بودن شرایط یاد شده از جمله مواردی است که برای دریافت تسهیلات طرح پرورش ماهیان خاویاری لازم است و در واقع اداره کل شیلات باید فرد متقاضی را از نظر فنی و آورده مالی تایید کند.

معاون توانمندسازی بنیاد علوی خاطرنشان کرد: تسهیلات پرداختی برای واجدان شرایط از طریق بانک سینا ارائه می شود و بخشی از کارمزد تسهیلات قرار است توسط بنیاد مستضعفان و بخشی دیگر از سوی استانداری ها پرداخت شود که تاکنون این پرداخت ها از سوی استانداری ها انجام نشده است.

درج دیدگاه