پنج شنبه, اردیبهشت ۶, ۱۴۰۳

کاتب پاسخ داد: راه غلبه بر فساد اقتصادی چیست؟

تعاونی ها فرهنگ کسب و کار جدیدی را در عرصه اقتصاد ایجاد کردند . به گزارش تعاون آنلاین، غلامرضا کاتب ، عضو هیات رییس مجلس شورای اسلامی  با اعلام این مطلب در همایش تعاون، راه سوم اقتصاد با موضوع نقش زنان در توسعه اقتصاد مقاومتی افزود: به نظر می رسد تعاونی ها فرصت های ویژه […]

تعاونی ها فرهنگ کسب و کار جدیدی را در عرصه اقتصاد ایجاد کردند .

به گزارش تعاون آنلاین، غلامرضا کاتب ، عضو هیات رییس مجلس شورای اسلامی  با اعلام این مطلب در همایش تعاون، راه سوم اقتصاد با موضوع نقش زنان در توسعه اقتصاد مقاومتی افزود: به نظر می رسد تعاونی ها فرصت های ویژه ای برای اقتصاد ایران هستند اما بی شک اگر کمی و کاستی در این رعصه وجود داشته باشد می توانند به تهدیدی جدی برای اقتصا بدل شوند .

او در توضیح این مطلب افزود: در شرایط کنونی تعاونی ها نقشی مهم در صادرات کالا از ایران دارند و اتفاقا در میان تعاونی های صادراتی تعاونی هایی را می بینیم که متعلق به زنان هستند و عملکرد بسیار مناسبی را از خود بر جای گذاشته اند اما در مقابل اگر تعاونی ها از مسیرشان منحرف شوند می توانند خطری جدی را متوجه اقتصاد کنند کما اینکه می بینیم به دلیل انحراف برخی از تعاونی های اعتبار از مسیر اصلی شان کل اقتصاد به گروگان این تعاونی ها درآمده و مشکلات متعددی برای سپرده گذاران و … ایجاد شده است .

او با تاکید بر اینکه ایران با دو ابرچالش رکود اقتصادی و فساد اقتصادی روبروست ، گفت: مساله اول یعنی رکود هر دهه یک بار خود را نشان می دهد. گذشته از رکودی که امروز در اقتصاد ایران وجود دارد خطر ابتلای اقتصاد جهان به بحران رکود نیز وجود دارد کما اینکه در سال ۲۰۰۸ رکودی جدی در اقتصاد جهان و آمریکا وجود داشت و این احتمال می رود در سال ۲۰۱۸ نیز این خطر برای اقتصاد امریکا ایجاد شده و زمینه برای رویارویی جهان با رکود فراهم شود .

او فساد اقتصادی را در بخش دیگری از سخنانش مورد اشاره قرار داد و افزود: در حقیقت نباید پس از پیروزی انقلاب شاهد بروز و ظهور فساد اقتصادی می بودیم اما این مشکل در شرایط کنونی به چشم می خورد از این رو لازم است که با دخالت دادن مردم در عرصه ، بر این مشکل و بحران فائق آییم .

او بحران بیکاری را نیز مورد اشاره قرار داده و ادامه داد: بیکاری نیز مساله اصلی اقتصاد است که اگر به مفاد برنامه ششم دقت کنیم می بینیم که در آن تاکید شده است که باید نرخ بیکاری در پایان برنامه ششم توسعه به حدود ۴ درصد برسد اما در نیمه اول سال شاهد افزایش نرخ بیکاری بودیم و باید در برنامه ها و استراتژی هایمان بازنگری کنیم .

این نماینده مجلس در بخش دیگری از سخنانش به این نکته اشاره کرد که باید سهم تعاونی ها از اقتصاد ایران به ۲۵ درصد برسد و افزود: برای رسیدن به رشد هشت درصدی اقتصاد نیازمند سرمایه گذاری هستیم و طبیعی است که باید بیش از آنکه به سرمایه خارجی فکر کنیم، به سرمایه های داخلی بیندیشیم و فضا را برای ظهورشان آماده کنیم .

درج دیدگاه