جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

مشوقی که باعث ایجاد اشتغال شد

۱۲۰۰ کارورز در یک استان مشغول به کار شدند

کردستان کارورزی کارفرما کارگر

طرح کارورزی ذیل طرح کاج (کارآفرینی و اشتغال برای جوانان) است که دولت تلاش می‌کند بین محیط علمی و عملی یا به تعبیری دیگر بین دانشگاه و تجربه عملی در محیط کار پیوند ایجاد کند.

رئیس اداره اشتغال تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان گفت: سهم کردستان از طرح کارورزی ۵ هزار نفر بوده که اجرای ۱۰۰ درصدی این طرح در استان نیازمند حمایت واحد های تولیدی است.

به گزارش تعاون آنلاین، نجم الدین توتمی اظهار داشت: از ابتدای آغاز طرح کارورزی (اواخر سال ۹۶) تاکنون یک هزار و ۲۴۷ نفر از کارورزان این استان در واحدهای تولیدی مشغول به کار و فعالیت شدند.

سهم اشتغال روستایی از اشتغال‌زایی کل کشور چقدر است؟

توتمی با اشاره به اینکه در این طرح هر کدام از کارفرمایان کارورزان را جذب کنند برای ۲ سال از پرداخت حق بیمه کارفرما معاف می‌شوند و بیمه نیروی بکار گرفته شده دولت پرداخت می‌کند افزود: مهمترین دلیل عدم رغبت کارفرمایان کردستانی برای شرکت در این طرح ترس از اجرای نشدن تعهدات این طرح است.

وی اضافه کرد: تاکنون چهار هزار و ۴۵۲ کارورز دانش آموخته مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در این طرح ثبت نام کرده‌اند که برای مشغول به کار شدن نیازمند درخواست واحدهای تولیدی هستند.

رئیس اداره اشتغال اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی کردستان با اشاره به اینکه واحدهای تولیدی برای بکارگیری کارورزان باید در این سامانه ثبت نام کنند، افزود: تاکنون یک هزار و ۲۱۴ واحد در این سامانه ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد، ۶۱۷ واحد موفق به کسب مجوز آموزشی از سازمان فنی و حرفه‌ای شدند.

وی یادآور شد: واحدهای دارای مجوز تاکنون یک هزار و ۲۴۷ نفر کارورز را بکار گرفته‌اند البته برخی از این واحدها حدود ۲۰ درصد از کارورزان شامل ۲۱۵ نفر را پس از اتمام دوره مهارتی و آموزشی به صورت نیروی کار تمام وقت جذب کردند.

توتمی گفت: در این طرح وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی سال گذشته در هر ماه برای هر کارورز دانش آموخته رشته کاردانی ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار ریال هر ماه، کارشناسی سه میلیون و ۱۰۰، ارشد و دکترا سه میلیون و۵۰۰ هزار ریال پرداخت می‌کرد.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری نیز دریافتی در هر رده تحصیلی نیز برای هر ماه ۴۰۰ هزار ریال افزایش داشته است، اظهار داشت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این طرح را به عنوان یک دوره آموزشی تکمیل مهارت دانش آموختگان نگاه می‌کند.

افزایش قابلیت جذب و اشتغال دانش آموختگان از طریق انتقال مهارت و تجربه در محیط کار برای ورود به بازار کار، ایجاد انگیزه کارآفرینی و کسب و کار دانش آموختگان، ارتقای اخلاق و صلاحیت حرفه‌ای دانش آموختگان و فراهم ساختن زمینه انتقال دانش از دانش آموختگان به بنگاه اقتصادی از اهداف این طرح است.

 

 

 

درج دیدگاه