جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

کشاورزان نقش اصلی توسعه و تقویت تعاون روستایی

‌عضو هیأت مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: رویکرد اصلی و سازمان تعاون روستایی در سالجاری بازنگری در نیروی انسانی سازمان و شبکه است.

‌عضو هیأت مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: رویکرد اصلی و سازمان تعاون روستایی در سالجاری بازنگری در نیروی انسانی سازمان و شبکه است.
‌به گزارش تعاون آنلاین، محمدرضا اورانی در مراسم تکریم و معارفه مدیر تعاون روستایی استان اردبیل اظهار کرد: ما ظرفیت‌های بی‌بدیل کشاورزی را در نقاط مختلف کشور شاهد هستیم اما در وضعیت فعلی حلقه مفقوده در کشور ما نیروی انسانی مدیر است که در سالجاری نسبت به بازنگری در نیروهای سازمانی اقدام می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه مدیران در بدنه سازمان تعاون روستایی باید قوانین حاکم بر سازمان را به درستی رعایت کنند، خاطرنشان کرد: پاکدامنی و پاکدستی مدیر در هر مجموعه‌ای ضامن سلامتی آن مجموعه است که ما در تعاون روستایی بر تقویت این امر تاکید راسخ داریم.

عضو هیأت مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران همراهی و همسویی با کشاورزان را عامل اصلی در توسعه و تقویت تعاون روستایی در استان‌ها اعلام کرد و گفت: ما در سالی که مزین به رونق تولید است، توجه به ساماندهی نظام‌های بهره‌برداری را مدنظر قرار دادیم تا بتوانیم با افزایش میزان بهره‌وری در بخش‌های متعدد کشاورزی زمینه ارتقای سیمای کشاورزی را در استان‌های مختلف به ویژه اردبیل فراهم آوریم.

اورانی با اشاره به اینکه بالغ بر ۷۴ درصد واحدهای بهره‌برداری در کشور و در استان اردبیل واحدهای خرد است، تصریح کرد: تا سال ۱۳۷۹ که معاونت نظام‌های بهره‌برداری در کشور وجود داشت در سه بخش ترویج، آب و خاک و تعاون روستایی فعالیت می‌کرد که با تشکیل وزارت جهاد کشاورزی این مسئولیت به تعاون روستایی محول شد.

وی پروژه‌های مهم در استان‌ها را طرح آبیاری تحت فشار اعلام کرد و افزود: ما تا زمانی که اعتبارات را در بخش خرده‌مالک‌ها هزینه نکنیم و این مالکان را بهره‌مند از این اعتبارات نسازیم بهره‌وری را نیز شاهد نخواهیم بود.

عضو هیأت مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با تاکید بر فعالیت گسترده ۲۹ تعاون روستایی در استان اردبیل اضافه کرد: مدیریت جدید تعاون روستایی در اردبیل علاوه بر فعال نگه داشتن این تعاونی‌ها به سمت تشکیل شرکت‌های تعاونی تولیدی نیز گام بردارد و با هماهنگی و همکاری نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی از توان و آگاهی دانش‌آموختگان بخش کشاورزی را رونق تولیدات کشاورزی استفاده کند.

اورانی فلسفه وجودی تعاون روستایی را خدمت به بخش کشاورزی دانست و بیان کرد: آموزش و توانمندسازی کشاورزان در این میان اصلی‌ترین رویکرد ماست و غیر از بخش کشاورزی هیچ وظیفه‌ای برای سازمان تعاون روستایی قابل تصور نیست.

وی از ابلاغ برنامه تولید و اشتغال بخش کشاورزی اردبیل در دی ماه سال گذشته خبر داد و افزود: در این برنامه ابلاغی اشتغال و تولید استان اردبیل باید با تکیه بر استقامت و توان کشاورزان بومی و دانش آموختگانی که در مزارع نیز تجربه کار دارند همه برنامه‌های ابلاغی اجرایی شود.

عضو هیأت مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران میزان مهاجرت روستاییان اردبیل را سه برابر میانگین کشوری اعلام و اظهار کرد: براساس سرشماری نفوس جمعیتی سال ۹۵ و طبق آمارها متوسط نرخ رشد جمعیت روستایی اردبیل منفی ۲.۱ درصد بوده است در حالی که این رقم در کشور منفی ۶۸ صدم درصد است و این نشانگر این است که میزان مهاجرت از اردبیل سه برابر میانگین کشوری است.

اورانی با ابراز تأسف از این میزان مهاجرت بیان کرد: استان اردبیل با ظرفیت ممتاز کشاورزی و داشتن بیش از ۲۹۰ شرکت تعاونی و اتحادیه‌های شهرستانی زیبنده این امر نیست و ضروری است تا هر چه سریع‌تر تدبیری برای این کار اندیشیده شود.

در ادامه این مراسم مدیر سابق تعاون روستایی استان اردبیل نیز در سخنانی با اشاره به اینکه در مدت حضور خود در این سازمان بزرگترین کارخانه سورتینگ سیب زمینی احداث شد، اظهار کرد: اردبیل در زمینه توزیع میوه شب عید با افت ضایعات ۱.۲ کشور جزو استان‌های برتر کشور است.

میرزاحسینی به شفافیت مالی در تعاون روستایی اردبیل اشاره کرد و گفت: ما در حسابرسی‌های این سازمان با دقت تمام وارد عمل شدیم و به معنای واقعی با حسابرسی نه با حساب‌سازی کارها را به پیش بردیم.

در این مراسم با تقدیر از خدمات میرزاحسینی در سازمان تعاون روستایی صولت به عنوان مدیر جدید این سازمان در اردبیل انتخاب شد.