پنج شنبه, اردیبهشت ۶, ۱۴۰۳

کشاورزی در دل شهر

تعاون آنلاین – در قرن بیستم و قبل از دهه ۱۹۹۰، کشور کوبا با وارد کردن ماشین آلات کشاورزی، سم و کود از کشور دوست خود یعنی شوروی سابق از سیستم کشاورزی صنعتی برخوردار بود و در عوض محصولاتی مانند شکر و مرکبات را به این کشور صادر می کرد. اما با فروپاشی شوروی سابق در سال ۱۹۹۱ که با وضع تحریم از طرف آمریکا برای کوبا همراه شد، در این کشور شرایطی بحرانی به وجود آمد که فیدل کاستروی فقید آن را “دوره خاص” نامیده است.

در این دوره ناگهان ارتباط کوبا با بزرگترین متحد خود یعنی شوروی و دیگر کشورهای جهان قطع شد و نظام واردات و صادرات این کشور به کلی مختل شد. به همین جهت کشور به ناچار روی به کشاورزی سنتی آورد. با حمایت دولت باغچه های شهری شروع به گسترش کردند و نتیجه آن به وجود آمدن یک سیستم پایدار کشاورزی شد که مردم کوبا را از یک بحران غذایی نجات داد.

یکی از بزرگترین و موفق ترین باغ های شهری در “هاوانا” پایتخت کوبا تعاونی ” ارگانوپونیکو ویوِرو” (Organoponico Vivero) یک تعاونی تولیدی کشاورزی است.

این تعاونی در “آلامار”، یکی از مناطق مسکونی حومه شهر “هاوانا” حدود ۱۱ هکتار زمین در کنار ساختمان های مسکونی ساخته شده به سبک شوروی سابق در اختیار دارد و در آن به کار زراعت مشغول است. با این که این باغها (یا زمین های زراعی شهری) کوچک و محدود هستند اما بسیار کارآمدند. علاوه بر سبزیجات تازه، انواع میوه، گیاهان زینتی، نهال و گیاهان دارویی، در زمینهای تعاونی “ارگانوپونیکو” سبزیجات خشک شده، انواع ادویه، سس سیر و گوجه فرنگی، خیار شور، ورمی کمپوست، قارچ و گوشت بز و خرگوش نیز تولید می شود. علاوه بر این تعاونی “ارگانوپونیکو” هر ساله توریست های زیادی که مشتاق بازدید از باغ های شهری و آشنایی با نحوه کار آنها هستند را می پذیرد و به صورت مستمر کلاسهای آموزشی کشاورزی طبیعی و ارگانیک برای اعضا و مردم عادی برگزار می کند. محصولات تولیدی تعاونی به صورت تازه به رستوران های شهر و اعضای تعاونی فروخته می شود.

تعاونی “ارگانوپونیکو” دارای ۱۵۰ عضو و ۱۷ کارگر است. “میگوئل آنجل لوپز”، یکی از بنیانگذاران این تعاونی و مدیر عامل فعلی می گوید: «حس تعلق، مرکز تولید محصولات طبیعی است و در مدل تعاونی این حس تقویت می شود. ما در مقابل بحران های مالی کمتر از دیگر بنگاه ها آسیب پذیریم چون قابلیت انطباق بسیار بیشتری داریم. ما می توانیم از نظر اقتصادی و فرهنگی کیفیت زندگی اعضا را بهتر کنیم.»

او ادامه می دهد : «تعاونی ما از طریق تامین مواد غذایی تازه و با کیفیت به تحقق امنیت غذایی جامعه کمک می کند. همچنین با ایجاد اشتغال و عرضه محصولات با قیمت منصفانه باعث توسعه مدنی می شود.»

تعاونی “ارگانوپونیکو” یک مثال زیبا و کاربردی از نحوه کشاورزی طبیعی در داخل شهر است. کوبا به دلیل اتفاقاتی که گفته شد به سمت خود اتکایی حداقل در زمینه تولید میوه و سبزیجات حرکت می کند. سیستم باغ شهری و تولید مواد غذایی در داخل شهر با از بین بردن هزینه هایی مانند هزینه توزیع درسهای زیادی برای دیگر کشورها دارد تا بتوانند در مواقع بحران و کمبود مواد غذایی مردم خود را سیر کنند. به گفته “بیل مک کیبن” یکی از فعالان حقوق بشر معروف، کوبا بزرگترین مدل “کشاورزی نیمه پایدار” در دنیا است.

Welthungerhilfe unterstuetze Stadtplantage in Alamar. // Agro Action supported urban plantation at Alamar.

درج دیدگاه