جمعه, فروردین ۳۱, ۱۴۰۳

علی ربیعی در کمسیون مشترک اقتصادی گرجستان گفت:

گرجستان مناسبت ترین مسیر صادرات کالاهای ایرانی به اروپا است

«علی ربیعی» وزیرتعاون ، کار و رفاه اجتماعی در ششمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و گرجستان گفت: با توجه به مناسبات گرجستان با اتحادیه اروپا ، گرجستان مناسب ترین مسیر برای صادرات کالاهای ایرانی به اروپا است .

ربیعی در این اجلاس که امروز (سه شنبه) با حضور «گیورگی گاخاریا» وزیر اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان و هیات های اقتصادی هر دو کشور تشکیل شده است ، افزود: تولید مشترک برخی کالاهای صادراتی مورد دیگری است باید به آن توجه ای ویژه ای داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا به تفلیس، وی تصریح کرد: ایران مزیت های زیادی در بخش معدن دارد ، همچنین شرکت های مصالح ساختمانی زیادی در ایران وجود دارند که مایل به فعالیت در گرجستان هستند.

ربیعی گفت : برای توسعه همکاری میان ایران و گرجستان هر دو کشور اعم از مسئولان دولتی و بخش خصوصی باید مدام دنبال راهکارهای جدید باشیم .

وی اعلام کرد که در راستای بهبود روبط اقتصادی دوکشور قرار است رئیس هلدینگ غدیر ایران تا دو ماه آینده به گرجستان سفر کند.

ربیعی گفت : نمایندگان همه وزارتخانه های اقتصادی ایران ، شامل وزارت دارایی و سازمان سرمایه گذاری ، وزارت نیرو ، وزارت کشاورزی و وزارت نفت در این اجلاس حضور دارند ، تا پیگیر مسائل مربوط به حوزه های خود در این اجلاس باشند.

این مقام کشورمان اظهار داشت: از شهرداری تهران هم که خواهر خوانده تفلیس است در این اجلاس حضور دارند، تا بعد فرهنگی همکاری های دو کشور فراموش نشود.

وی افزود: با توجه به تعداد زیاد گردشگران ایرانی به گرجستان پیشنهاد کردیم یک تفاهمنامه گردشگری جداگانه بین ایران و گرجستان در آینده نزدیک امضا شود و شرکت هواپیمایی ماهان نیز در این مورد برای جابجایی مسافران اعلام آمادگی کرده است .

ربیعی گفت: جمهوری اسلامی ایران از همان بدو استقلال گرجستان این کشور را به رسمیت شناخت و تاکنون روابط دو کشور بدون هیچ تنش سیاسی در بالاترین سطح ادامه دارد.

ربیعی ، «گیورگی گاخاریا» وزیر اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان را معمار روابط اقتصادی ایران و گرجستان عنوان کرد و گفت: در آینده نزدیک شاهد دیدار رئیس جمهوری ایران از گرجستان خواهیم بود.

رئیس ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و گرجستان ، گفت : انسجام و ثبات گرجستان برای شرکای تجاری آینده روشنی را ترسیم می کند .

ربیعی با اشاره به نقش ایران در ایجاد ثبات در منطقه و صلح جهانی ، اظهار داشت: نقش ایران در این زمینه برای هیچکس پوشیده نیست و اروپایی ها و حتی آمریکایی ها بر آن صحه می گذارند.

وی افزود: برای مثال ایران به ثبات افغانستان و سودان کمک می کند و فقط سه میلیون نفر از اتباع افغانستان در این اسکان داده شده اند و امسال ۵۰۰ هزار کودک افغانستانی در مدارس ایران ثبت نام شدند ، همچنین دو میلیون فرصت شغلی ایران در اختیار افغانستانی ها است و این کمک بزرگی به منطقه و ثبات منطقه است .

ششمین اجلاس روسای کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و گرجستان که از روز گذشته شروع شده است ، امروز پس از امضای پروتکل همکاری بین دو کشور به کار خود پایان خواهد داد.

علی ربیعی در راس یک هیات اقتصادی برای شرکت در این اجلاس به تفلیس سفر کرده است.

درج دیدگاه