پنج شنبه, فروردین ۹, ۱۴۰۳

یارانه غیر نقدی کودکان بازمانده از تحصیل افزایش می‌یابد

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخواست کرد تا وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی و آموزش و پرورش نامه مشترکی به سازمان برنامه و بودجه بنویسند تا ۳۰۰ هزار دانش آموز مدارس شبانه روزی بسته حمایتی دولت را دریافت کنند.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخواست کرد تا وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی و آموزش و پرورش نامه مشترکی به سازمان برنامه و بودجه بنویسند تا ۳۰۰ هزار دانش آموز مدارس شبانه روزی بسته حمایتی دولت را دریافت کنند.

به گزارش ایسنا، احمد میدری در هشتمین جلسه شورای هماهنگی، بهبود و ارتقای شاخص‌های آموزشی و پرورشی مناطق محروم و کمتر توسعه یافته که در وزارت رفاه برگزار شد با بیان اینکه وزارت رفاه دو اقدام را به کمک آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌های اجرایی در چندسال اخیر در دست اجرا داشته گفت: یکی از آنها کمک به مدارس شبانه روزی است.

وی افزود: درخواست داشتند به دانش آموزان شبانه روزی هم این کمک بسته حمایتی دولت تعلق بگیرد. در چندسال گذشته هربار بسته حمایت خوراکی توزیع شده، کارت‌های ۳۰۰ هزار دانش آموز شبانه روزی هم شارژ شده است. در این نوبت هم درخواست مشترک این است که اینبار هم کمک کنیم و بسته حمایتی به آنها تعلق بگیرد.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه مشکل اساسی تامین منابع است گفت: می‌خواهیم هر دو وزیر نامه مشترک و درخواستی به سازمان برنامه بدهند که این کمک صورت بگیرد. ۶۰ میلیارد تومان برای ۳۰۰ هزار دانش آموز نیاز است.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره کودکان خارج از مدرسه در دوره ابتدایی هم گفت: آموزش و پرورش این کار را از سال ۹۲ شروع کرد و از سال ۹۵ مقرر شد ما هم کمک کنیم. کدملی دانش آموزان خارج از مدرسه با انطباق اطلاعات ثبت احوال انجام شد. اطلاعات به وزارت فناوری ارتباطات داده شد و با بازدید میدانی و کمک موسسات خیریه علل بازماندگی استخراج شد تا بتوانیم دانش آموزانی که فقر عامل بازماندگی شان است را به مدرسه برگردانیم.

وی افزود: تفاهم نامه‌ای تهیه شده که امروز امضاء شود و بتوانیم این کار را سالانه و با سرعت بیشتری جلو ببریم.

میدری با بیان اینکه بین سنین ۶ تا ۱۳ سال۱۴۲ هزار و بین سنین ۶ تا ۱۱ سال نیز  ۹۸ هزار و ۸۴۰ کودک در بیرون مدرسه داشتیم اظهار کرد: از این تعداد۱۲۰۰ مورد بر اساس آمارها، در خارج از کشورند و ۹۷ هزار مورد در داخل کشور اند که ۱۹ هزار مورد تحت پوشش نهادهای حمایتی‌اند و عمده آنها معلول هستند.

وی ادامه داد: موفق شدیم با حدود ۶۳ هزار مورد سرپرستان خانوار این کودکان تماس تلفنی بگیریم. ۱۰۰ معلول در موسسه رعد الغدیر در یک مرکز تلفنی اینکار را انجام دادند و تماس گرفتند و علت بازماندگی را پرسیدند. البته قبل از آن پیامکی به سرپرستان داده شده بود. در نهایت مشخص شد حدود ۱۶ هزار کودک در مدرسه بودند و نقص اطلاعات آموزش و پرورش وجود داشت. در واقع ۱۹ هزار نفر خارج از مدرسه‌اند و مسئله کوچکتر از آن است که قبلا اظهار می‌شد و براحتی می‌توان سیاست گذاری کرد. البته ۲۶ هزار نفر هم به تماس های تلفنی پاسخ ندادند و همکاری نکردند.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: آنها که به علت فقر بیرون بودند ۳۶۰۰ کودک اند. ۱۷۰۰ مورد فوت شدند.۵۰۰ مورد در مدارس دینی تحصیل می‌کنند.تعدادی را هم آدرس محل سکونت و شماره تلفنشان را از بیمه سلامت گرفتیم و باید مراجعه حضوری داشته باشیم که نهادهای حمایتی انجام می دهند.

وی افزود: خوشبختانه ابعاد مسئله خیلی بزرگ نیست و قابل مدیریت است. سازمان هدفمندی هم طی تماسی که وزیر رفاه با رئیس سازمان هدفمندی داشت حاضر شد یارانه کودکانی که به علت فقر بیرون مدرسه اند افزایش دهد. البته اگر پول در اختیار خانواده بگذاریم ممکن است عامل تاخیر در بردن بچه‌هایشان به مدرسه بشود؛ بنابراین پول نقد به حساب خانوار واریز نمی‌شود و اعتبار مدنظر در صورت پرداخت به نهادهای حمایتی برای پوشش این کودکان پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: قرار شد کمیته امداد و بهزیستی بررسی کنند که اگر علت فقر است نهادها و موسسات خیریه کمک کنند تا تحت پوشش بروند و اگر سهل انگاری خانواده است باید به آنها آموزش های فرهنگی داده شود و اگر بحث دوری از مدرسه است باید منابع به آموزش و پرورش برای ایاب و ذهاب داده شود. در غیراین صورت کودکانی که علت مدرسه نرفتن شان فقر و معلولیت است بهزیستی و امداد امور مربوطه را انجام دهند.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه در سیستان و بلوچستان اطلاعات در اختیار آموزش و پرورش و نهادهای حمایتی قرار گرفت و افراد ما به خانواده ها مراجعه کردند و تعدادی را به مدرسه برگرداندند گفت: امسال در دی ماه امید است به سرعت مسئله را حل کنیم. درخواست ما این است که سریعتر اطلاعات در اختیارمان قرار بگیرد تا قبل مهرماه هرسال اینکار حداقل برای پایه‌های بالاتر از اول انجام شود.

درج دیدگاه