جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

از رونق گردشگری تا کمک به پناهجویان

یک تعاونی اجتماعی همه کاره در ایتالیا

تعاون آنلاین – تعاونی “پی اچ” در “ساردینیا” ایتالیا می کوشد تا برای معلولان و افراد آسیب دیده اشتغال ایجاد کند و از این روش با نابرابری اجتماعی در جامعه بکاهد.

در ژانویه سال ۱۹۸۳ نه دوست در شهر کوچک “ماکومر” در “ساردینیا” ایتالیا دور هم جمع شدند و تعاونی ” پروژکتو اچ” یا “پی اچ” را تشکیل دادند. هدف آنها ساختن تشکیلاتی بود که بتواند با کاریابی و تسهیل اشتغال برای معلولان و افراد آسیب دیده اجتماع در جهت رفع نابرابری و یکپارچگی جامعه و همبستگی حرکت کند، جامعه را یکدست تر کند و به افراد آسیب دیده و معلول کمک کند. معلولان، زندانیان آزاد شده، معتادان ترک کرده همواره جزو قشرهای آسیب پذیر هستند که عموم جامعه آنها را به چشم سربار نگاه می کنند و به نیازهای ابتدایی آنان مانند اشتغال توجه نمی کنند.

در دهه ۸۰ میلادی آمار بیکاری در ایتالیا بسیار بالا بود و به نظر می آمد که پیدا کردن شغل نه تنها برای یک فرد معلول بلکه برای افراد سالم نیز تقریبا غیر ممکن باشد. با وضع موجود به راه انداختن یک تعاونی با اهداف بزرگ بیش از حد جاه طلبانه و رویایی می نمود، اما علی رغم احتمال موفقیت پایین به سبب ضرورت و نیازی که در جامعه حس می شد تعاونی ” پی اچ” توانست خیلی سریع رشد و توسعه پیدا کند. این تعاونی با ایده تولید انبوه و “عادی گرایی” افراد در دنیای تجارت می جنگد و مشارکت بیشتر، اتحاد و احترام به افراد معلول و نیازهای آنان را در جامعه تبلیغ و تبیین می کند.

اولین اقدام تعاونی “پی اچ” ورود به صنعت گردشگری بود. “ساردینیا” یک جزیره زیباست که همه ساله جمعیت توریست بی شماری را به خود جذب می کند و فرصت های شغلی زیادی مخصوصا در تابستان ایجاد می کند. منافع کسب شده از این راه در چند حوزه دیگر سرمایه گذاری شد و به آنها این اجازه را داد که چند کارگاه آموزشی مانند آموزش سفالگری، طلا و چرم دایر سازند.

همزمان با افزایش فرصتهای شغلی، تعداد استخدامی های تعاونی هم بالا رفت. تعدادی از این فرصت های شغلی عبارت بودند از: بوفه های مدارس در چند شهر جزیره، پرستاری از سالمندان در خانه و مراکز توانبخشی و پارکینگ های عمومی.

تعاون ” اچ پی” در تمام مسائل اجتماعی شهر مداخله گری می کند. به عنوان مثال در سال ۲۰۱۱ جمعیت عظیمی از سمت شمال افریقا به ایتالیا سرازیر شدند که باعث شد دولت اعلام وضعیت اضطراری کند. “پی اچ” بی درنگ با امکاناتی که در اختیار داشت وارد عمل شد. تعاونی در ماه مه همان سال ۲۰ پناهجو از کشورهای سومالی، سودان و سیرالئون را تحت مراقبت قرار داد. البته ابتدا کار با نگاه برخی از بومی های منطقه سخت بود اما با تلاشهای تعاونی این مشکل حل شد و با مداخله جوامع مدنی و شورای شهر، “پی اچ” موفق شد پناهجویان را با شرایط جامعه جدید وقف دهد. تعاونی “پی اچ” با ۲۴ سال سابقه فعالیت ۴۳ عضو دارد و برای بیش از ۱۳۰ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

 

درج دیدگاه