جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

یک تعاونی در دل جنگلهای انبوه ماداگاسکار

تعاون آنلاین – جنگلهای استوایی پر باران در منطقه محافظت شده مانانارا نورد در شمال شرقی ماداگاسکار واقع است.

این جنگل ها تنوع زیستی بسیار غنی دارند که ۱۳ گونه از میمون لمور (لمورها گروه ویژه‌ای از نخستی‌ها هستند که تنها در ماداگاسکار و جزایر کومورو یافت می‌شوند. بیش از ۶۰ گونه لمور وجود دارد که ۱۷ گونه از آن در لیست گونه‌های در معرض خطر قرار گرفته است) تنها بخش کوچکی از آن است. ساکنان منطقه با استفاده از روش های سنتی و سازگار با محیط زیست به تولید وانیل و پرورش گل ارکیده در پای درختان بزرگ جنگل می پردازند.

روش سنتی تولد غلاف وانیل خوشبو پیچیده و زمان بر است. ابتدا گرده افشانی غنچه های وانیل پلانیفولیا با دست و به وسیله نوعی چاقو انجام می گیرد. بعد از چیدن، غلاف های سبز و تازه در آب داغ غوطه ور می شوند و در جای گرم به مدت دو الی سه هفته نگهداری می شوند تا نرم شوند و به سیاه تغییر رنگ بدهند. سپس غلاف ها در یک پتوی پشمی خشک و گرم نگه داشته می شوند تا رطوبت اضافی آنها گرفته شود. در طول پنج الی شش هفته ای که غلاف ها در این مرحله قرار دارند زنهای روستا هر روز و بی وقفه آنها را تمیز می کنند و نرم نگه می دارند تا غلاف ها عطر خوشبوی وانیل را ترشح کنند و به عمل آیند.

چاشنی مصنوعی و ارزان قیمت وانیل و کشت صنعتی و گسترده این محصول شغل کشاورزان سنتی و خرد را که محصول خود را هماهنگ با طبیعت تولید می کنند تهدید می کند. بازار محلی نیز به تعداد زیادی واسطه وابسته است و این باعث می شود که تولید کننده اصلی سهم کوچکی از سود فروش داشته باشد.

برای تغییر وضع پیش آمده، تعاونی مانانارا (کومام) در سال ۲۰۰۹ پایه گذاری شد و ۹۱۸ تولید کننده گل های میخک و وانیل از ۳۶ روستا گرد هم آمده اند. هدف تعاونی مانانارا افزایش سطح کیفی زندگی کشاورزان، بالا بردن ظرفیت تولید محصولات، فراهم کردن تجهیزات، جمع آوری و توزیع مناسب محصولات تولید شده و کسب گواهینامه محصول ارگانیک و مجوز تجارت منصفانه است.

تعاونی مانانارا در پیشرفت و توسعه اجتماعی و اقتصادی منطقه نیز فعال است و در پروژه هایی مانند ساختن راه های محلی، پل، مدرسه و چاه شرکت می کند. همچنین طرح های محیط زیستی برای حفاظت از گونه های گیاهی و جانوری و منابع آبی و مبارزه با فرسایش خاک از دیگر برنامه های این تعاونی است. علاوه بر این جوانان شهر مانانادا به خاطر وجود این تعاونی از شغل مناسب بهره مند شده اند.

کومام می تواند برای محصولات ارگانیک خود قیمت های منصفانه ای تعیین کند که دستیابی به آنها در قالب تعاونی آسان تر است. انجمن غذای آهسته (Slow Food) (جنبشی که از سال ۱۹۸۶ در ایتالیا و برای مقابله با غذای سریع یا فست فودها آغاز شده است) تعاونی کومام را به عنوان محافظ رسوم و سنتها و دوستدار طبیعت معرفی کرده است. به کمک انجمن غذای آهسته  محصولات این تعاونی به ایتالیا صادر می شود و مشتریان شیرینی فروشی ها در ایتالیا می توانند کیک ها و شیرینی هایی با بو و طعم وانیل طبیعی و سنتی میل کنند.

درج دیدگاه