پنج شنبه, اردیبهشت ۶, ۱۴۰۳

به گزارش روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین:

آبیک، شهر ممنوعه برای کار اتباع خارجی

به گزارش روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین، حسین بابایی، سرپرست اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان آبیک از معرفی بیش از ۴۰ کارفرمای متخلف به مراجع قضایی در خصوص استفاده از اتباع خارجی در این شهرستان خبر داد.

وی در این‌باره گفت: با توجه به پیگیری‌ها و بازرسی‌های قانونی از کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی شهرستان تاکنون ۴۰ کارفرمای متخلف در خصوص به کارگیری اتباع خارجی به مراجع قضایی معرفی شده‌اند.

این مسئول افزود: تاکنون در ۵ ماهه اول سال ۹۶  بیش از ۲۵۰ مورد بازرسی از واحدهای تولیدی و کارگاه‌های شهرستان آبیک محقق شده است که امیدواریم این روند تا پایان سال سیر صعودی داشته باشد.

بابایی تصریح کرد: برابر با ماده ۱۲۰ قانون کار، اتباع بیگانه نمی‌توانند در ایران مشغول به کار شوند، مگر آنکه در درجه نخست دارای روادید ورود با حق کار مشخص بوده و دومأ مطابق قوانین و آئین‌نامه‌های مربوطه، پروانه کار دریافت کرده باشند.

بابایی در ادامه افزود: شهرستان آبیک جزو مناطق ممنوعه حضور اتباع خارجی برای کار است که در صورت مشاهده هرگونه تخلف از سوی کارفرمایان در به کارگیری اتباع خارجی، برابر با مقررات برای آنان اعمال قانون صورت خواهد گرفت.

وی به مجازات‌های پیش‌بینی شده در قانون در خصوص کارفرمایان متخلف اشاره کرد و اظهار داشت: بر اساس ماده ۱۸۱ قانون کار، کارفرمایانی که اتباع بیگانه‌ای را که فاقد پروانه کار باشند یا مدت اعتبار پروانه کارشان منقضی شده باشد، به کار گمارند و یا اتباع بیگانه را در کاری غیر از آنچه در پروانه کار آن‌ها قید شده است بپذیرند یا در مواردی که رابطه استخدامی تبعه بیگانه با کارفرما قطع می‌گردد، مراتب را به وزارت کار و امور اجتماعی اعلام ننمایند، با توجه به شرایط و امکانات خاطی و مراتب جرم به مجازات حبس از ۹۱ تا ۱۸۰ روز محکوم خواهند شد. همچنین با توجه به بند(ج) ماده ۱۱ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت به منظور جلوگیری از حضور نیروی کار غیرمجاز خارجی در بازار کار کشور، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است کارفرمایانی که اتباع خارجی فاقد پروانه را بکار می‌گیرند را بابت هر روز اشتغال غیرمجاز هر کارگر خارجی معادل پنج برابر حداقل دستمزد روزانه جریمه نماید که در صورت تکرار تخلف این جریمه دو برابر خواهد شد.

 

درج دیدگاه