جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

در بازدید معاون تعاون از تعاونی تامین نیاز تولید کنندگان پی وی سی مطرح شد:

آمادگی خرید یک واحد صنعتی پتروشیمی توسط تعاونی تامین نیاز تولیدکنندگان PVC

تعاون آنلاین – معاون امور تعاون وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی به همراه مدیرکل تعاونیهای تولیدی و مشاور معاون امور تعاون و مدیر روابط عمومی از تعاونی تامین نیاز تولید کننده پی وی سی در دفتر این تعاونی بازدید کردند. این بازدید با حضور تنی چند از فعالین عمده ی این صنعت در دفتر این تعاونی صورت پذیرفت .

سید حمید کلانتری معاون امور تعاون وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با تقدیر از روحیه خوب تعاونی در اعضاء تعاونی تامین نیاز تولیدکنندگان PVC با تعریفی از تعاونی تامین نیاز اظهار داشت : هدف اصلی تعاونی تامین نیاز بزرگ کردن مقیاس و کاهش هزینه هاست یعنی کارهائی که در یک واحد توجیه اقتصادی ندارد اما اگر عصاره  ۱۶۰ واحد در قالب یک تعاونی شکل بگیرد صرفه اقتصادی دارد. اگر ۲ میلیارد تومان برای یک مجموعه هزینه شود و ۱۰ میلیارد بازگشت داشته باشد از نظر اقتصادی کاری منطقی تلقی می گردد .
وی در ادامه افزود : یکی از آفت های تعاونیها فاصله گرفتن از اعضا و کم شدن نظارت در تعاونی ها است که نتیجه اش به دنبال منافع خود رفتن است تا اینکه منافع جمع تعاونی را در نظر بگیرند .
معاون امور تعاون در ادامه گفت : تعاونی های تامین نیاز به غیر از تامین مواد اولیه می توانند در زمینه کارشناسی حقوقی،کارشناسی صادراتی،کارشناسی تحلیل اقتصادی و بازار، آموزش نیروی انسانی واحدهای تولیدی صنعت پی وی سی، تشکیل یک مرکز R&D برای کلیه زیر مجموعه در قالب یک شرکت زیرمجموعه (که امور تحقیق و توسعه کلیه اعضا را انجام دهد) و دیگر موارد یک کسب و کار دخیل باشد و همین امر موجب بازدهی چندبرابری تعاونی و زیر مجموعه های آن خواهد شد .
سیدحمیدکلانتری ضرورت دارابودن یک سایت فعال برای برقراری ارتباط برخط ( آنلاین) و دارابودن برنامه استراتژیک مدون و آمارهای دقیق و اطلاعات به روزشده را در جهت عملکرد بهینه تعاونی ها بسیار مفید و موثر دانست.
وی ادامه داد با دارابودن برنامه استراتژیک می توانید به چشم انداز٬برنامه کوتاه مدت ،برنامه های حقوقی ٬صادرات ،تبلیغات و بازار مشخص دست یابید .
وی در پایان گفت: این تعاونیها دارای مزیتهائی از جمله معافیت مالیاتی ۲۵ درصدی بوده و همچنین می توانند از ضمانت صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون تاسقف ۱۰ میلیارد تومان به عنوان وثیقه و تضمین کننده تعاونی بهره مند گردند.در این بازدید ابتدا متوسلیان رئیس انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی با اشاره به تاریخچه  صنعت تولید PVC و همزمانی آن با ورود پلاستیک و تاسیس صنایع پتروشیمی در ایران گفت : صنعت تولید PVCدر ایران به ۵۰ سال قبل برمی گردد و هم زمان با تاسیس پالایشگاه آبادان و ورود پلاستیک به کشور برمی گردد .
متوسلیان در ادامه اظهارداشت با توجه به اینکه انجمن تولید کنندگان لوله و اتصالات پی وی سی قریب به ۲۲ سال پیش تاسیس شده است این تعاونی درسال ۱۳۹۰ از دل انجمن فوق بعنوان تعاونی تامین نیاز تولیدکنندگان پی وی سی تشکیل گردید و دارای ۱۶۰ تولیدکننده PVC است که بیش از ۹۰درصد از تولید پی وی سی کشور را در دست دارند .وی با اشاره به اینکه این صنعت در مخابرات، ساختمان، آب و فاضلاب کشاورزی و … مورد استفاده قرار می گیرد ادامه داد : سرمایه اولیه ی این تعاون ۱۰۰ میلیون تومان بوده است و در حال حاضر با همت اعضای تعاونی به ۸ میلیارد تومان رسیده است گفت : تعاونی تامین نیاز تولیدکنندگان پی وی سی تمام مایحتاج اعضاء را تامین می کند .
وی گفت میانگین تولید هر واحد را می توانیم ۱۰۰۰ تن است و صادرات این صنعت عمدتا در عراق و افغانستان و برخی نیز به کشورهای آسیای میانه می باشد .
متوسلیان اشاره نمود که کشورهای عراق و افغانستان بسیار مشتاق به تاسیس کارخانه تولید پی وی سی در کشورشان هستند .
مدیرعامل تعاونی تامین نیاز تولیدکنندگان PVCدر ادامه اظهارداشت در حال حاضر واسطه گری و رانت های موجود بزرگترین معضل صنعت تولید پی وی سی می باشد .
صادرات تولید کنندگان PVC تا پایان آذر ماه سال ۱۳۹۵ بالغ بر ۶ میلیون دلار بوده است که با توجه به سیاستهای کمرشکن در زمینه پتروشیمی بسیار کم می باشد و این تعاونی قابلیت افزایش تولید و صادرات بیش از این را دارا می باشد .
در خاتمه ایشان اظهارداشتند این تعاونی ( تعاونی تامین نیاز تولیدکنندگان PVC) آمادگی خرید یک واحد صنعتی پتروشیمی را دارد .

درج دیدگاه