پنج شنبه, اردیبهشت ۶, ۱۴۰۳

آموزش باید بر اساس نیاز کار باشد/ سیستم آموزشی در اشتغال مناسب موثر است

خانواده و سیستم آموزشی نقش مهمی در هدایتگری نوجوانان دارند تا مسیر شغلی مناسبی انتخاب کنند.

مدیرکل تعاون، کار ورفاه اجتماعی لرستان گفت: محتوای درسی مدارس باید متناسب با نیاز کاری جامعه و مهارت دانش آموزان تدوین شود تا ورود قشر جوان به بازار کار تسهیل شود.
به گزارش تعاون آنلاین، علی آشتاب روز دوشنبه در مراسم نواخته شدن زنگ کرامت کاری در دبیرستان پسرانه دانشگاه لرستان با تاکید بر تغییر دیدگاهها نسبت به مقوله کار و اشتغال افزود: کار یک فعالیت اقتصادی مشروع و درآمدزا است اما بسیاری از افراد همچنان کار را استخدام در یک دستگاه دولتی یا مجموعه بزرگ می دانند.

وی ادامه داد: خانواده و سیستم آموزشی نقش مهمی در هدایتگری نوجوانان دارند تا مسیر شغلی مناسبی انتخاب کنند.

وی با تاکید بر ترویج فرهنگ خود اشتغالی، مشاغل خانگی و کار آفرینی تصریح کرد: برای حل مشکل اقتصاد و اشتغال باید جوان را به سمت زندگی مولد و کارافرینی سوق دهیم.

مدیرکل تعاون، کار ورفاه اجتماعی لرستان ادامه داد: امروزه یکی از خلاءهای آموزشی به ویژه در دانشگاه نبود ارتباط موضوعی بین آموزش تئوری و عملی است که فارغ التحصیلان مهارت لازم را ندارند.

آشتاب گفت: مهارت های شغلی باید از دوران تحصیلی آغاز شود که برای این مهم باید آموزش های مهارتی کارگاهی را توسعه دهیم.

وی تاکید کرد: هرجا آموزش و پرورش به امکانات کارگاهی، تجهیزاتی و مربیان نیاز داشته باشد این مهم برای آنان تامین خواهد شد.

وی افزود: الگوهای موفق باید معرفی شوند تا جوانان با افرادی که دارای فکر، ایده و خلاقیت هستند آشنا شده و مطئمن شوند می توان بدون استخدام در دستگاههای دولتی باعث خلق ثروت و محصول شده و نیاز جامعه را تامین کرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان ادامه داد: دانش اموزان خلاق را می توان به مراکز رشد و پارک های علم و فناوری سوق داد تا نوآوری انها پرورش یافته و تبدیل به تولید شود.

آشتاب اضافه کرد: متاسفانه بسیاری از جوانان مشاغل آزاد و خدمات را کار نمی دانند در حالیکه این بخش به دلیل هزینهای کم و بازدهی بالا، بیشترین درآمد را دارد.

وی گفت: باشگاه کارافرینان دانش اموزی راه اندازی آموزش ۸۰ نفر به مدت ۲ سال آغاز شده تا این افراد به کارآفرین تبدیل شوند.

وی اظهار داشت: باید در نگاه دانش اموزان تغییر ایجاد شود ونگرش آنها به بازار کار عوض شود که برای این مهم علاقه مندی آنها و ارائه آموزش های فنی و حرفه ای متناسب با بازارکار بسیار اهمیت دارد.

آشتاب افزود: ۱۵ مرکز کاریابی که نقش اصلی درارائه مشاوره شغلی دارند در استن فعال است و می توان از این ظرفیت در کنار مراکز مشاوره تحصیلی استفاده کرد تا دانش اموزان رشته متناسب با استعداد خود و بازار کار را انتخاب کنند.

وی گفت: باید از ارائه آموزش های روزمره و منسوخ اجتناب و به سمت آموزش های مهارتی نیاز محور حرکت کرد.