جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

آیا بازار ثانویه التهابات بازار ارز را کاهش می‌دهد؟

ایجاد بازار ارز ثانویه موضوع جدیدی نیست و در گذشته نیز وجود داشته اما، به اسم ارز مبادله‌ای و تعریف آن این بود که هر کسی ارز دارد بفروشد و هر کسی نیاز دارد با قیمت توافقی بخرد.

عضو اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی ایران درباره تاثیر ایجاد بازار ثانویه بر بازار ارز گفت: زمانی که متقاضیان بتوانند ارز خود را از این بازار تامین کنند، بر بازار ارز تاثیر خواهد گذاشت و التهابات بازار را کاهش خواهد داد.

به گزارش تعاون آنلاین، پس از التهابات بازار ارز، دولت با تک نرخی کردن قیمت به دنبال ایجاد ثبات بازار ارز برآمد اما، بررسی‌ها و نظرات کارشناسان بر این است که سیاست ارز تک نرخی دولت به علت تقاضای زیاد پاسخگو بازار نیست.

عرضه دلار تک نرخی با قیمت ۴۲۰۰ تومان موجب شد تا صف تقاضا برای آن ایجاد شود و از طرفی میزان ثبت سفارش به شکل چشمگیری افزایش یابد و ارز زیادی به کالا‌های مختلف اختصاص یابد به همین دلیل ایجاد بازار ثانویه ارز در دستور کار قرار گرفت.

مسعود دانشمند دبیر کل خانه اقتصاد ایران در این باره اظهار کرد: ایجاد بازار ارز ثانویه موضوع جدیدی نیست و در گذشته نیز وجود داشته اما، به اسم ارز مبادله‌ای و تعریف آن این بود که هر کسی ارز دارد بفروشد و هر کسی نیاز دارد با قیمت توافقی بخرد.

وی درباره قیمت ارز در بازار ثانویه افزود: به دلیل اینکه بیشتر عرضه کنندگان ارز در بازار ثانویه، دولتی‌ها هستند دولت سعی خواهد کرد قیمت‌ها را به واسطه آن‌ها کنترل کند و اجازه ندهد قیمت‌ها بیش از اندازه زیاد شود و این اجازه را نخواهد داد هر شرکت یا فردی به دلیل تبعات تورمی که وجود دارد به دلخواه قیمتی را تعیین کند.

عضو اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی ایران درباره تاثیر ایجاد بازار ثانویه بر بازار ارز گفت: زمانی که متقاضیان بتوانند ارز خود را تامین کنند و به دلیل اینکه نظارت پایه‌ای دولت، ایجاد بازار ثانویه بر بازار ارز تاثیر خواهد گذاشت و التهابات بازار را کاهش خواهد داد.

 

درج دیدگاه