جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

آیا ارز بار دیگر به کانال سه هزار تومانی برمی گردد؟

در حالی که قیمت ارز در بازار آزاد طی چند هفته اخیر نوساناتی جدی را تجربه کرده و در آستانه ۴۱۰۰ تومان قرار گرفته است، رییس کل بانک مرکزی این اطمینان را داد که افزایش قیمت ارز بنابر تقاضای فصلی رخ داده است . بر این اساس برخی فعالان بازار روند رو به رشد قیمت […]

در حالی که قیمت ارز در بازار آزاد طی چند هفته اخیر نوساناتی جدی را تجربه کرده و در آستانه ۴۱۰۰ تومان قرار گرفته است، رییس کل بانک مرکزی این اطمینان را داد که افزایش قیمت ارز بنابر تقاضای فصلی رخ داده است .

بر این اساس برخی فعالان بازار روند رو به رشد قیمت ارز را ادامه دار می دانند اما با این حال بررسی ها نشان می دهد پشتوانه ارزی کشور شرایط بسیار خوبی را دارد.

بررسی ها نشان می دهد همواره در نیمه دوم سال قیمت ارز بنا بر تقاضای فصلی که افزایش واردات و افزایش سفرهای خارجی را رقم می زند، در بازار افزایش می یابد .

رییس کل بانک مرکزی نیز با اشاره به این سابقه تاکید کرده است: سال گذشته در همین بازه زمانی چنین وضعیتی مشاهده شد، البته در سال جاری با یک نظم مناسبتری این افزایش قیمت صورت گرفته است و این یک تقاضای فصلی است که می‌تواند کنترل شود و نمی تواند استمرار پیدا کند.

وی با بیان اینکه با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در زمان اربعین بانک مرکزی توانست نظمی برای تقاضای ارز ایجاد کند، افزود:در حال حاضر پشتوانه ارزی کشور شرایط بسیار خوبی دارد و بانک مرکزی بازار را به دقت زیر نظر داشته و جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه در سال گذشته قیمت دلار به همین سطوح رسید اما در نهایت در پایان سال به ۳هزار و۷۰۰ تومان کاهش یافت، تصریح کرد: بانک مرکزی با منطق تعادل بازار و جلوگیری از نوسانات هیجانی بازار را کنترل می کند و در حال حاضر به هیچ وجه کمبود ارز در کشور وجود ندارد.

در این شرایط برخی معتقدند بازگشت قیمت دلار به رقم های پیشین یعنی محدوده سه هزار و هفتصد یا اندکی بیش از این در شرایط کنونی امکان پذیر نیست .

تسهیل ارتباطات بانکی ایران و اروپا که در شرایط کنونی در دستور کار پیگیری قرار دارد، می تواند زمینه را برای تسهیل شرایط در این حوزه فراهم کند.

هر چند پس از برجام ایران با افزایش قابل توجه صادرات نفت، رشد سرمایه گذاری خارجی و … روبروست اما مشکل عدم برقراری روابط بانکی ایران و اروپا همچنان پابرجاست و همین مساله خود مشکلات متعددی را پیش پای اقتصاد ایران قرار داده است .
گفته می شود عدم بروزرسانی سیستم بانکی ایران در یک دهه گذشته و عدم تطابق صورت های مالی بانک های ایرانی با استانداردهای بین المللی خود عاملی برای عدم برقراری ارتباطات بانکی ایران و بانک های بزرگ بین المللی است.

درج دیدگاه