جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

اختصاص ۵ میلیارد ریال اعتبار برای توسعه دهیاری ها

تعاون آنلاین –  نشست علمی شرکت های تعاونی در محل وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی عصر دیروز و با حضور معاونت تعاون و جمعی از مدیران عامل تعاونی های دهیاری ها در محل معاونت تعاون برگزار شد. اسماعیل زیارتی مدیر کل دفتر برنامه ریزی و مدیریت توسعه روستایی سازمان شهرداری ها و دهیاری ها با حضور […]

تعاون آنلاین –  نشست علمی شرکت های تعاونی در محل وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی عصر دیروز و با حضور معاونت تعاون و جمعی از مدیران عامل تعاونی های دهیاری ها در محل معاونت تعاون برگزار شد. اسماعیل زیارتی مدیر کل دفتر برنامه ریزی و مدیریت توسعه روستایی سازمان شهرداری ها و دهیاری ها با حضور در این نشست ضمناشاره به فعالیت بالغ بر ۳۳ هزار و ۵۰۰ دهیاری در کشور گفت: «از این تعداد دهیاری ثبت شده در وزارت کشور بیش از ۲۰ هزار دهیاری در قالب ۸۳۹ شرکت عضو تعاونی دهیاری ها هستند که به طور متوسط ۲۳ دهیاری عضو هر تعاونی دهیاری هستند. تعاونی های دهیاری ها در راستای تقویت توان اقتصادی، افزایش قدرت چانه زنی، پروژه هایی که انجام آن برای یک دهیاری صرفه اقتصادی ندارد شکل گرفته اند و نقش بسیار موثری در خودکفایی دهیاری ها و توسعه عمرانی روستاها داشته است. شرکت های تعاونی دهیاری ها مصداق بارز اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی در کشور هستند.»

به گزارش تعاون آنلاین، وی در مورد التزام تعاونی ها برای تاسیس تعاونی ادامه داد:«تعاونی بر پایه مشارکت شکل می گیرد که این مشارکت اجباری نیست و احساس نیاز به همکاری باید در تک تک اعضا به وجود بیاید. تعاونی ای که با دستور العمل و ابلاغیه شکل بگیرد نمی تواند تعاونی موفقی باشد. تمام شرکت های تعاونی که تا به حال تاسیس شده اند با احساس نیاز اعضا بوده است. ما اقدامات تسهیلی و ترویجی مانند برگزاری تورهای بازدید از تعاونی های برتر را انجام می دهیم.»

زیارتی افزود: «وزارت کشور در سال جاری برای تعاونی دهیاری ها تسهیلات کم بهره ای را در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی پیش بینی کرده است. همچنین این فرصت را برای دهیاری ها پیش بینی کردیم که چنانچه تمایل دارند پروژه مشترکی را انجام دهند می توانند در قالب یک طرح در تعاونی اعتبارات دریافت کنند. سقف اعتبارات با توجه به بودجه دهیاری و جمعیت روستا متغیر است و برای هر روستا ۵ میلیارد ریال خواهد بود. بازپرداخت این تسهیلات ۴ ساله است و یک سال نیز تنفس بازپرداخت برای بهره برداری از پروژه دیده شده است.»

وی ضمن توصیه تعاونی ها به رعایت مقررات عنوان کرد: «من به تمام تعاونی های دهیاری  توصیه می کنم در چارچوب قوانین حرکت کنند. رویکرد نظام جمهوری اسلامی ایران واگذاری امور به نهادهای محلی است که بر طبق قانون تشکیل شده اند. شورای اسلامی روستا که در روستاهای بیش از ۲۰ خانوار شکل گرفته اند و به طبع آن ۳۳ هزار دهیاری که در کشور راه اندازی شده اند از نهادهای اجرایی در روستاها هستند. تعاونی های دهیاری ها ابزاری در دست نهاد های محلی هستند و قرار نیست به جای این نهاد ها تصمیم گیری کنند. تعاونی ها باید مجری کارهای اقتصادی شوراها باشند و می توانند در توانمند سازی و رشد روستاها موثر باشند. پاسخگویی و شفافیت اقدامات تعاونی ها می تواند اعتماد شوراها و دهیاری ها را جلب کند و این اعتماد باعث حمایت شوراها از تعاونی ها می شود و به این ترتیب اتفاقات بزرگی در کشور به وقوع می پیوندد.»

درج دیدگاه