جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

اختلال اینترنت چند هزار شغل را تهدید کرد؟

تداوم فیلتر تلگرام در ایران می تواند زمینه را برای از بین رفتن بیش از ۱۵ هزار فرصت شغلی ایجاد کند. به گزارش تعاون آنلاین ، در حالی که اختلال در شبکه های اجتماعی و فیلتر تلگرام و کاهش دسترسی به اینستاگرام ، زمینه را برای کاهش رونق برخی سایت ها و شبکه های اقتصادی […]

تداوم فیلتر تلگرام در ایران می تواند زمینه را برای از بین رفتن بیش از ۱۵ هزار فرصت شغلی ایجاد کند.

به گزارش تعاون آنلاین ، در حالی که اختلال در شبکه های اجتماعی و فیلتر تلگرام و کاهش دسترسی به اینستاگرام ، زمینه را برای کاهش رونق برخی سایت ها و شبکه های اقتصادی فعال در این عرصه فراهم کرده است، برخی معتقدند تداوم این فیلترینگ نه تنها ریزش برخی شغل ها بلکه کاهش امکان ایجاد شغل در این بستر را در پی خواهد داشت .

با ظهور شبکه های اجتماعی ، کسب و کار اینرتنتی رونقی جدی را تجربه کرد . بر این اساس برخی کانال های تلگرامی و همچنین صفحات در اینستاگرام، کاری اقتصادی را برای خود دست و پا کردند . ظهور اپایکیشن هایی برای ارائه خدمات، از تاکسی گرفته تا نظافت منزل و خشکشویی و … همگی نشان از استعداد این حوزه برای ایجاد شغل داشت با این حال قطع اینترنت در هفته گذشته و فیلترینگ دو شبکه اجتماعی که با اختلال در این شبکه برای برخی مناطق همراه بود، رشته ها را در این حوزه پنبه کرد .

در این مسیر برخی بر این اعتقادند که شبکه های اجتماعی و بستر کسب و کار در اینترنت خود می تواند زمینه را برای رونق قاچاق و … فراهم کند اما نظارت بر این عرصه مانعی بر سر راه بروز بحران تلقی می شود .

افشین کلاهی، نایب‌رئیس اول کمیسیون کسب‌وکارهای نوین و دانش‌بنیان اتاق ایران در این خصوص می گوید دائمی شدن فیلترینگ می تواند زمینه ورشکستگی و از بین رفتن ۱۰ تا ۱۵ هزار شغلب ایجاد شده در این فضا را فراهم کند .

این نکته در حالی از سوی وی اعلام شد که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرده است که چنین تصمیمی اتخاذ نشده و فیلترینگ شبکه های اجتماعی موقتی است.

درحالی ‌که برخی آمارهای رسمی حکایت از وجود ٣٠‌هزار کسب‌وکار مجازی در کشور حکایت می‌کند. کلاهی این تعداد را بین ١٠ تا ١۵‌هزار دانسته و می‌گوید: باید آمار فروشگاه‌هایی که تماما مجازی هستند، از فروشگاه‌هایی که برای تبلیغ از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، تفکیک شود.

نایب‌رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای نوین دانش‌بنیان اتاق بازرگانی ایران ادامه می‌دهد: کسب‌وکارهای تمام مجازی در آستانه ورشکستگی هستند. فروش این کسب‌وکارها با تعطیلی تلگرام و اینستاگرام به صفر می‌رسد و حتی اگر بخواهیم به جابه‌جایی آنها به سمت یک شبکه دیگر فکر کنیم، فکر اشتباهی است.

از سوی دیگر فیلترینگ تلگرام و اینستاگرام، بنا بر گفته برخی فعالان در این حوزه حتی فروش سایت های اینترنتی و سایت های تخفیف گروهی را نیز کاهش داده است چرا که به نظر می رسد اعتماد به این بستر در افکار عمومی خدشه دار شده و برای بازگشت دوباره اطمینان لازم است تدابیری اتخاذ شود .

 

 

درج دیدگاه