جمعه, فروردین ۳۱, ۱۴۰۳

از تولید قهوه تا اقدامات بشر دوستانه در تعاونی قهوه «چاجول»

تعاونی تولید قهوه چاجول

تعاون آنلاین – جنگ داخلی گواتمالا که از سال ۱۹۶۰ تا سال ۱۹۹۶ ادامه داشت طولانی ترین جنگ داخلی در قاره آمریکای جنوبی است. در منطقه آیگزیل یعنی جایی که انجمن چاجولنزی فعالیت می کند هزاران نفر که عمدتا از نوادگان مایاها بودند در جریان جنگ داخلی شکنجه شده، ناپدید شده و یا کشته شده […]

تعاون آنلاین – جنگ داخلی گواتمالا که از سال ۱۹۶۰ تا سال ۱۹۹۶ ادامه داشت طولانی ترین جنگ داخلی در قاره آمریکای جنوبی است. در منطقه آیگزیل یعنی جایی که انجمن چاجولنزی فعالیت می کند هزاران نفر که عمدتا از نوادگان مایاها بودند در جریان جنگ داخلی شکنجه شده، ناپدید شده و یا کشته شده اند. امروز کشاورزان قهوه و عسل که آنها نیز از نوادگان قوم مایا هستند با درس گرفتن از جنگ های چندین ساله داخلی از یک اصل مایایی پیروی می کنند: “در زمین بدون خشونت کار کنید”. چاجول تعاونی گواتمالایی است که توسط ۴۰ کشاورز در جریان جنگ داخلی بنا نهاده شده است.

این تعاونی به تولید قهوه می پردازد و از سال ۱۹۸۹ به عنوان تولید کنندع قهوه طبیعی و سالم شناخته می شود. نام کامل تعاونی چاجول به معنی ” یک صدای واحد” است. این تعاونی در حال حاضر بیش از ۱۵۰۰ عضو از ۶۰ منطقه مختلف گواتمالا عضو تعاونی هستند. تمرکز اصلی تعاونی چاجول بر فراوری و صادرات قهوه است که هم به عنوان محصول طبیعی شناخته می شود و هم مجوز تجارت منصفانه دارد و تحت برند SHB CHAJULENSE  به فروش می رسد.

تعاونی چاجول یک مدل توسعه پایدار و سازگار با محیط زیست را در پیش گرفته است که بر طبق آن تمام مراحل از تولید تا صادرات، از نظر محیط زیستی پاک، از نظر اقتصادی به صرفه، از نظر اجتماعی عادلانه و از نظر فرهنگی مناسب هستند. با درآمد حاصل از صادرات، تعاونی چاجولنزی در مناطق اطراف طرح ها و پروژه های فقر زدایی انجام می دهد که شامل اقدامات آموزشی، مدیریت منابع طبیعی و توسعه کشت قهوه می شود.

چاجول علاوه بر تولید قهوه به تولید هل، پنیر، عسل و صنایع دستی نیز می پردازد که این امر به تنوع فعالیت و افزایش درآمد اعضای تعاونی کمک می کند.

میگل تزوی، هماهنگ کننده تجاری تعاونی چاجول می گوید: « تعاونی ما اقداماتی بیش از فراهم نمودن بستر فعالیت اقتصادی برای کشاورزان انجام می دهد. اعضای تعاونی آموزش های حفاظت خاک، کشت طبیعی، مدیریت پسماند، بازیافت و مدیریت در سایه می بینند که به آنها اجازه می دهد محصولات بیشتر و باکیفیت تری تولید کنند. نقش زنان در تعاونی چاجول بسیار پر رنگ است و ما از این بابت به خود می بالیم. همچنین در برنامه ها و طرح های تعاونی تلاش می شود تا فرهنگ غنی و کهن مایاها بازیابی و نهادینه شود.» تعاونی چاجول از سال ۱۹۹۰ عضو انجمن اویکوکردیت (یک انجمن خیریه که در کشورهای فقیر سرمایه گذاری می کند) است و تا به حال مبلغ یک میلیون یورو در گواتمالا صرف اقدامات بشر دوستانه کرده است.

درج دیدگاه