جمعه, فروردین ۳۱, ۱۴۰۳

از جمعیت ۸۰ میلیونی چند نفر عضو تعاونی‌ هستند؟

در حال حاضر برابر آمارهای منتشر شده ۱۹۸ هزار تعاونی ثبت شده در کشور وجود دارد که ۴۳ درصد آنها غیرفعال و راکد هستند. این امر نشان می‌دهد باید در مورد مزیت‌های اقتصادی و اجتماعی تعاونی‌ها فرهنگ سازی شود. ۴۵ میلیون نفر در کشور عضو شبکه تعاونی‌ها هستند که ایران جزو کشورهای پیشرو است.

برابر آمارهای منتشر شده ۱۹۸ هزار تعاونی ثبت شده در کشور وجود دارد که ۴۳ درصد آنها غیرفعال و راکد هستند.

به گزارش تعاون آنلاین، یکی از اهداف برنامه‌های توسعه در کشور افزایش سهم تعاون در اقتصاد به ۲۵ درصد است که در کنار سهم دولت و بخش خصوصی، این تعاونی‌ها هستند که باید به عنوان یکی از پایه‌های اقتصادی فعالیت‌های خود را توسعه داده و در خدمت اقتصاد کشور باشند. برای رسیدن به این سهم نیاز است تا از تعاونی‌های تولیدی روستایی و خانواده محور به منظور ارتقای معیشت به اقتصاد خانواده کمک کرد.

این اهداف اما نیاز به اقدامات گسترده‌ای دارد که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

راهبری تعاونی‌های تامین نیاز حمایت

راهبری تشکیل تعاونی‌های دانش بنیان

تشکیل تعاونی‌های روستایی و اجرای طرح روستا تعاون

حمایت توسعه برند و بازار تعاونی‌ها

تشویق و حمایت از اتحادیه‌های سراسری و استانی

ایجاد ۱۶ سامانه برای انجام نظارتهای قانونی و دسترسی مناسب به خدمات دولتی

ارائه آموزش‌های تخصصی و عمومی به اعضای تعاونی

راهبری تشکیل تعداد ۲۶۴۲ تعاونی متعارف تولید و ایجاد اشتغالزایی برای ۴۳۱۰۸ نفر

راهبری تشکیل و بهسازی تعداد ۵۷ تعاونی تامین نیاز تولید کنندگان با عضویت ۱۸۳۳ نفر و اشتغالزایی ۱۴۰۰ نفر

اجرای برنامه تشکیل تعاونی‌های تامین نیاز تولیدکنندگان با تجمیع واحدهای تولیدی بخش خصوصی و تعاونی

کمک به بنگاه‌های اقتصادی مشکل دار و طرح‌های نیمه تمام جهت حفظ اشتغال که در راستای آن تعداد ۱۵۴۵ طرح تعاونی با تسهیلات مورد نیاز ۱۴۳۳میلیارد تومان (۹۵۹ میلیارد تومان آن سرمایه در گردش و ۴۷۴ میلیارد تومان سرمایه ثابت) و تسهیلات ارزی مورد نیاز به میزان ۱۰ میلیون دلار شناسایی و براساس قراردادهای منعقده بانک توسعه تعاون با صندوق توسعه ملی جهت اخذ تسهیلات مرود نیاز به بانک مذکور معرفی شده‌اند که با تامین تسهیلات مورد نیاز برای تعداد ۲۸۳۶۵ نفر اشتغالزایی ایجاد خواهد شد.

امروزه تعاون اهرم مناسبی برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی کشور به شمار می‌رود که می‌تواند در بهره‌وری بهینه از شرایط زندگی، کار و تولید، توسعه زیرساخت‌های عمرانی، ایجاد فرصت‌های شغلی، ارتقای سطح درآمد و وضعیت اجتماعی جامعه مؤثر باشد.

تجربه کشورهای توسعه یافته نشان می‌دهد تعاونی‌ها بهترین سازمان و تشکل‌هایی هستند که موفق شدند اسباب تجمیع سرمایه‌های خرد و نیروی خلاق و مستعد و با انگیزه را فراهم کنند.

در حال حاضر برابر آمارهای منتشر شده ۱۹۸ هزار تعاونی ثبت شده در کشور وجود دارد که ۴۳ درصد آنها غیرفعال و راکد هستند. این امر نشان می‌دهد باید در مورد مزیت‌های اقتصادی و اجتماعی تعاونی‌ها فرهنگ سازی شود. ۴۵ میلیون نفر در کشور عضو شبکه تعاونی‌ها هستند که ایران جزو کشورهای پیشرو است.

طبق اطلاعات موجود عملکرد کمک وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی به تعاونی‌های فرش دستباف ۹۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بوده است.

پیش‌بینی سال ۹۷ بالغ بر ۴۸۵ میلیون تومان است. همچنین برآورد اعتبار این بخش برای سال ۹۸ رقم ۴۳۷ میلیون ۶۰۰ هزار تومان است.

عملکرد شش ماهه امسال نشان می‌دهد که بالغ بر یک میلیارد و ۴۸۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به اتاق‌های تعاون سراسر کشور کمک مالی شده است.

درج دیدگاه