پنج شنبه, اردیبهشت ۶, ۱۴۰۳

استاد اقتصاد دانشگاه کالیفورنیا در نشست کبک: تعاونی ها می توانند انحصار امپراتوری های بزرگ را بشکنند

تعاون آنلاین – رابرت ریچ، اقتصاددان معروف در سومین نشست بین المللی تعاونی ها نگاهی گذرا به آینده اقتصاد آمریکا و جهان انداخت. به گفته وی تعاونی ها می توانند در هنگام بحران هایی که نظام سرمایه داری به وجود می آورد بسیار مفید واقع شوند. او همچنین معتقد است بحران های اقتصادی که از […]

تعاون آنلاین –
رابرت ریچ، اقتصاددان معروف در سومین نشست بین المللی تعاونی ها نگاهی گذرا به آینده اقتصاد آمریکا و جهان انداخت. به گفته وی تعاونی ها می توانند در هنگام بحران هایی که نظام سرمایه داری به وجود می آورد بسیار مفید واقع شوند. او همچنین معتقد است بحران های اقتصادی که از سرمایه داری ناشئ می شود با گسترش و ترویج تعاونی ها قابل حل شدن هستند.
به گزارش تعاون آنلاین، رابرت ریچ در ابتدا گفت مطمئن است که هیلاری کلینتون پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می شود.
وی افزود: «بحرانی که در نظام سرمایه داری آمریکا وجود دارد از دستمزدهای کارگران در این کشور مشخص است. امروز یک خانواده آمریکایی کمتر از سال ۲۰۰۰ درآمد دارد و دارایی مردم امریکا از سال ۱۹۸۴ به میزان ۱۴ درصد کاهش پیدا کرده است. در کانادا و کشورهای اروپایی نیز وضع به همین منوال است و مردم با رکود دستمزدها به همراه ناامنی اقتصادی رو به رو هستند.»
استاد دانشگاه کالیفرنیا ادامه داد: «سه جریان مخرب در اقتصاد آمریکا وجود دارد. اول رکود فراگیر اقتصادی است که باعث می شود طبقه متوسط اقتصادی نتواند از پس نیازهای روزانه خود برآید و قدرت خرید روز به روز کاهش پیدا کند که همین امر باعث کاهش رشد اقتصادی می شود. دومین جریان کم شدن شانس فقرا برای رساندن وضعیت اقتصادی خود به طبقه متوسط است و سومین جریان این است که با وجود این روند در اقتصاد، سیاست مداران پوپولیست در امریکا و در سرتاسر اروپا از خشم و ترس مردم استفاده می کنند تا برای خود رای جمع کنند.
ریچ با اشاره به سیاست ها و صحبت های دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواه ریاست جمهوری در آمریکا افزود: «دونالد ترامپ از جهانی سازی به عنوان وسیله ای برای تحریک کارگران و شرکت های امریکایی نسبت به شرکت های خارجی استفاده می کند. وی از یک بازی مجموع صفر استفاده می کند که در آن سود یک طرف فقط از طریق ضرر طرف دیگر محقق می شود در حالی که اقتصاد اینطور عمل نمی کند.»
این اقتصاددان برجسته در ادامه گفت: «همه چیز در همه جا تولید می شود. اقتصاد امروز جهان بسیار در هم تنیده و به هم وابسته است. همه با هم و برای هم کار می کنند. درآمدهای پایین نتیجه پیشرفت فناوری نیستند بلکه به دلیل شکست در هماهنگی با تغییرات جدید و عدم سرمایه گذاری در ایجاد شغل های جدید برای کسانی است که فناوری های جدید آنها را بیکار کرده است. سرعت جایگزینی فناوری به جای انسان بسیار سریع تر از آن است که بتوانیم در مورد آن کاری انجام دهیم.»
رابرت ریچ بعد از توصیفات نا امید کننده از وضعیت اقتصاد و سیاست به ارائه راهکار پرداخت و خواستار آن شد که سیاست ها و مکانیزم هایی وضع شود که مردم بتوانند با این تغییرات مقابله کنند.
وی عنوان کرد: «از جمله راهکارها می توان به وضع یارانه یا کمک هزینه حقوقی و اقداماتی برای کاهش انحصار در بخش های مختلف اقتصاد مثل بانکداری اشاره کرد. در بحران مالی سال ۲۰۰۸ میزان ۲۲ درصد از دارایی های بازار در اختیار ۵ بانک بزرگ امریکا بود اما این رقم امروز به ۴۴ درصد رسیده است.»
تعاونی ها جایگزین سرمایه داری
ریچ از تعاونی ها به عنوان جایگزین نظام سرمایه داری نام برد و افزود: «تعاونی ها راه دیگری برای مقابله با بحران ها هستند. تعاونی ها از هر لحاظ آمادگی دارند تا مشکلات بزرگی که به آنها اشاره شد را حل کنند. او از تعاونی ها خواست تا با قدرت همکاری و کار گروهی انحصار بانک ها را در هم بشکنند.»
وی در پایان خطاب به تعاونگران سراسر جهان عنوان کرد: «فقط شما می توانید به مردم کمک کنید تا حقایق اقتصاد امروز را بفهمند. الگوی تعاونی را گسترش دهید تا آگاهی عمومی افزایش یابد. شما نه تنها باید باید با شجاعت از عقاید خود دفاع کنید بلکه باید به چیزهایی که تا به حال با آن رسیده اید افتخار کنید. آینده در دستان شماست.»

درج دیدگاه